تلسکوپ فضایی اسپیترز ناسا بازنشسته شد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، ناسا پنجشنبه 30 ژانویه (10 بهمن) گفت تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر را خاموش کرده است و دانشمندان باید دست کم یک سال به انتظار بمانند تا وسیله ای مشابه به فضا فرستاده شود.

تلسکوپ فضایی اسپیترز ناسا بازنشسته شد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه به نقل از space.com با این اعلام ناسا ماموریت 16 ساله تلسکوپ فضایی اسپیتزر به سرانجام می رد.

این سازمان قبلا ماموریت این تلسکوپ را تمدید کرده بود تا تلسکوپ فضایی فروسرخ بعدی، تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا فرستاده شود. اما با به تاخیر افتادن پرتاب تلسکوپ جدید که قرار است در ماه مارس 2021 به فضا فرستاده شود، در نهایت ناسا به این نتیجه رسید که شکاف یک ساله در مشاهده کیهان با پرتوهای فروسرخ یا مادون قرمز مسئله ای برای علم ایجاد نمی کند.

اسپیتزر در سال 2003 به فضا پرتاب شد و قرار بود ماموریتی 2.5 ساله انجام دهد. اما مانند بسیاری دیگر از ماموریت های ناسا بیشتر از حد تعیین شده به طول انجامیده بود.

اسپیترز حتی پس از تمام شدن ماده سردکننده مورد نیاز خنک کردن بخش های حساس به حرارت تلسکوپ به کارش ادامه داد و داده های علمی گرانبهایی را گردآوری کرد.

ناسا پس از یک بازبینی در سال 2016 درباره ماموریت های تلکسوپ به این نتیجه رسید که ادامه کار آن هنگامی جانشینش آن به فضا فرستاده شود، دیگر ارزشی ندارد.

ناسا به علت تاخیر در پرتاب تلسکوپ جیمز وب مجبور شد دو بار ماموریت تلسکوپ اسپیتزر را تمدید کند تا در نهایت روز پنجشنبه آن را خاموش کرد.

فاصله میان از کار افتادن تلسکوپ اسپیتزر و فرستادن تلسکوپ جیمز وب ممکن است است بیشتر هم بشود. یک گزارش اخیر دولت آمریکا نشان می دهد فقط 12 درصد احتمال دارد پرتاب تلسکوپ جدید در زمان تعیین شده انجام شود. بر اساس این گزارش ممکن است با توجه زمان های در اختیار این پرتاب باز هم به تاخیر بیفتد، به ماه ژوئیه 2021 موکول شود.

  • تصویر جدید تلسکوپ فضایی از کهکشانی تار عنکبوتی

منبع: همشهری آنلاین

به "تلسکوپ فضایی اسپیترز ناسا بازنشسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی اسپیترز ناسا بازنشسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید