رفتار و تغییرات مغز بعد از کشیدن سیگار چیست؟

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، متاسفانه بسیاری از افراد دلبسته آرامش مقطعی ای هستند که بعد از کشیدن سیگار و بالا رفتن سطح نیکوتین در بدن به دست می آورند؛ بی خبر از تاثیرات مخربی که نیکوتین بر روی مغز و فعالیت آن دارد. تا به امروز زیاد در خصوص مضرات سیگار برای ریه ها و کبد شنیده ایم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیگار کشیدن می تواند تاثیرات مخربی روی بافت های مغز هم داشته باشد و در طول زمان باعث آسیب های جدی به مغز بشود. متاسفانه به این موضوع زیاد پرداخته نشده و به همین واسطه اغلب افراد سیگاری در جریان نیستند که برای ارضای حس احتیاج به نیکوتین، چه آسیب های سنگینی را علاوه بر ریه به مغز خود وارد می نمایند.

رفتار و تغییرات مغز بعد از کشیدن سیگار چیست؟

به همین واسطه، در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم به صورت کامل به آنالیز این موضوع بپردازم؛ تا خاتمه با ما همراه باشد.

تاثیرات نیکوتین بر روی مغز

پیش از آنالیز آسیب های نیکوتین بر روی مغز، در ابتدا باید ببینیم که به صورت کلی نیکوتین با مغز ما چه می نماید و چگونه می تواند مغز را گول بزند. نیکوتین رفتاری مانند انتقال دهنده های عصبی در مغز دارد و به نحوی خود را به جای اجزای اصلی مغز جا می زند و منجر به فعال شدن سیگنال های دوپامین می گردد. دوپامین از نوروترانسمیترها است و نمی توان آن را یک هورمون در نظر گرفت و نقش مهمی در احساس لذت، ارضای امیال و آرامش دارد. دوپامین می تواند به صورت طبیعی نیز فعال گردد؛ به عنوان مثال زمانی که شما کار های خود را به درستی انجام می دهید و یا در یک کار پیروز می شوید، دوپامین منجر به ایجاد یک حس خوشایند در شما می گردد.

اما وای به روزی که دوپامین در اثر یک اعتیاد فعال گردد! هر چیزی که به آن اعتیاد داشته باشید، از جمله نیکوتین، در طول زمان باعث کاهش گیرنده های استیل کولین مغز می گردد تا فعالیت سیگنالینگ جبران گردد و همین موضوع باعث می گردد تا مغز به نیکوتین محتاج گردد. در این شرایط، مغز برای اینکه بتواند بهتر کار کند نیاز به نیکوتین دارد و استفاده از سیگار دیگر برای آرام شدن نبوده و بلکه تنها برای رسیدن به فعالیت عادی مغز خواهد بود. به همین جهت است که ترک سیگار می تواند فعالیت های عصبی را تحت تاثیر قرار داده و افراد را مضطرب یا خشمگین کند.

خطرات نیکوتین برای مغز

با خواندن سطرهای بالا شاید فکر کنید که در نهایت، کار به یک اعتیاد و نیاز به نیکوتین ختم می گردد اما ابدا اینگونه نیست بلکه مسائل بیشتری با ایجاد شرایط اعتیاد به نیکوتین در پیش رو خواهد بود. اینکه مسائل به چه شدت و حالتی بروز نمایند، بستگی به مواردی همانند مدت زمان اعتیاد به سیگار، شرایط عصبی خود فرد و بعضی موارد دیگر دارد اما به صورت کلی، برای افرادی که نیکوتین در مغز آنها جای خود را باز نموده، مسائل زیر در کمین هستند.

زوال عقل در اثر مصرف سیگار

زوال عقل عبارت است از ضعف در تفکر، ضعف در یادگیری و حافظه و ضعف اراده برای انجام فعالیت ها. نواحی زیر قشری مغز، نواحی ای هستند که با بخش حافظه در ارتباط اند و متاسفانه نیکوتین روی این بخش ها تاثیرات قابل توجهی دارد و به مرور زمان می تواند باعث ضعیف شدن این بخش و در نتیجه زوال عقل گردد. احتمال ابتلا به زوال عقل در بین افراد سیگاری تا حدود 30 درصد تخمین زده.

زوال شناختی در اثر مصرف سیگار

زوال شناختی به صورت طبیعی با بالا رفتن سن رخ می دهد اما مصرف سیگار می تواند این فرایند را سرعت بخشیده و احتمال ابتلا به آن را بیشتر کند. مشاهده علائم زیر، مخصوصا در افراد سیگاری خطرناک بوده و زنگ خطر ابتلا به زوال شناختی و عقلی است که در صورت مشاهده حتما باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه گردد.

  • توهم
  • افسردگی
  • بی میلی به ادامه زندگی
  • تغییر شخصیت و اختلال دو قطبی

خطر سکته مغزی در افراد سیگاری

سکته مغزی ناشی از تاثیر سیگار بر روی خود مغز نیست. بلکه مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند از ریه ها به خون منتقل شده و باعث شوند که پلاکت ها به هم بچسبند و همین موضوع باعث ایجاد لخته شده و در نهایت خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

شرطی شدن مغز

مغزی که با هر مخدری، چه نیکوتین چه هر چیز دیگری شرطی بگردد، قطعا صاحب خود را به خوبی کمک نخواهد کرد! در شرایطی که وابستگی شدید مغز به یک ماده یا فعالیت وجود دارد، مغز برای انجام هر کاری باج خواهی می نماید و همین شرایط باعث می گردد تا فعالیت مغز کاهش یافته و در یادگیری ضعیف گردد. به همین علت است که افراد سیگاری برای حتی فکر کردن نیازمند مصرف سیگار هستند.

سیگار و خطر ابتلا به سرطان مغز

در سیگار بالغ بر 7000 نوع ماده شیمیایی مضر و خطرناک وجود دارد که از بین این تعداد تقریبا 60 نوع سرطان زا و حتی بعضی رادیو اکتیو هستند. این مواد می توانند ساز و کار سلول های مغزی را به صورت کامل به هم ریخته و در طی مدت زمانی طولانی منجر به ایجاد سرطان مغز شوند.

سایر خطرات سیگار برای مغز

تا به اینجا در خصوص نکاتی صحبت شد که آمار قابل توجهی دارند و می توان گفت که بیشتر سیگاری ها را تهدید می نمایند. اما در این بین، هستند مسائلی که در اثر سیگار کشیدن به وجود می آیند اما احتمال ابتلا به آنها پایین است. این موارد عبارتند از:

  • ضعف حواس
  • اختلالات عصبی
  • کاهش حجم مغز
  • بیماری های روانی نظیر اسکیزوفرنی

گفتنی است که این موارد به همراه تمام مضرات سیگار که تا به اینجا گفته شد، همگی تنها برای مغز در نظر گرفته شده و مضرات سیگار برای سایر قسمت های بدن لحاظ نشده اند.

آیا سیگار الکترونیکی خطرناک است؟

سوالی که معمولا در رابطه با مضرات سیگار پرسیده می گردد این است که آیا سیگار الکترونیکی هم خطرناک است؟ در پاسخ باید گفت بله؛ سیگار الکترونیکی هم دارای میزان زیادی از مواد شیمیایی است که با ورود به ریه و مغز مانند دود سیگار واقعی باعث ایجاد بیماری هایی خواهد شد.

جمع بندی

همه از این موضوع خبر دارند که سیگار مضر است اما در این بین تمام توجه ها همیشه به مضرات سیگار برای ریه بوده و کمتر توجه شده که سیگار، مضرات بسکمک برای مغز و سیستم عصبی انسان دارد. سیگار می تواند باعث مسائل جبران ناپذیری برای سلامتی افراد گردد و باید هم اکنون برای ترک آن اقدام کنید؛ هر چند این کار ساده نیست.

در صورتی که برای آنالیز بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به پزشکان متخصص را دارید، می توانید به سادگی به وسیله سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از متخصص مغز و اعصاب گرفته تا دکتر گوش و حلق و بینی یا هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

منبع: فوت و فن

به "رفتار و تغییرات مغز بعد از کشیدن سیگار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار و تغییرات مغز بعد از کشیدن سیگار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید