شادترین کشورهای اروپا در چنبره افسردگی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، ساکنان شادترین کشورهای اروپایی از جمله سوئد و فنلاند بیشترین آمار مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند.

شادترین کشورهای اروپا در چنبره افسردگی

گروه دیپلماتیک- 40 میلیون نفر در اروپا تحت تاثیر افسردگی هستند؛ این آمار سازمان بهداشت دنیای از افزایش روزافزون پدیده افسردگی مزمن در قاره سبز است. در این گزارش، با اشاره به تبعات سنگین مالی اختلالات روانی از جمله افسردگی، آمده که کشورهای اروپایی به علت کاهش بهره وری نیروی کار در اثر اختلالات روانی، سالانه بیش از 70میلیارد دلار ضرر می نمایند. پیشتر نیز مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) گزارش داده بود که 7.2درصد از جمعیت اتحادیه اروپا که در سن 15سالگی و بالاتر از آن قرار دارند افسردگی مزمن را تجربه می نمایند.

شادترین ها در صدر لیست

نکته قابل توجه اینجاست کشورهایی که اغلب در رتبه بندی شادترین کشورهای دنیا سالهاست که رده های نخست را به خود اختصاص داده اند از قضا بیشترین آمار مصرف داروهای ضدافسردگی را دارند. به عنوان مثال، ایسلند در گزارش منتشرشده از شادی مردمان دنیا در سال 2020، به عنوان دومین کشور شاد دنیا معرفی شده بود. سوئد که در جایگاه ششم گزارش منتشرشده از مقدار شادی مردمان دنیا قرار داشت چهارمین کشور مصرف نماینده داروهای ضدافسردگی در اروپا است. شادترین کشور دنیا براساس گزارش منتشرشده در سال 2020 فنلاند بود. این در حالی است که فنلاندی ها در بین 24 کشور اروپایی جایگاه هفتم را درزمینه مصرف داروهای ضدافسردگی دارند.

رکوردشکنی ایسلند در مصرف داروهای افسردگی

شایع ترین درمان افسردگی مزمن در اروپا شامل دارو، روان درمانی و ترکیبی از هر دو است. بعلاوه این روزها داروهای ضد افسردگی اغلب به وسیله پزشکان عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان تجویز می گردد. برهمین اساس است که همزمان با افزایش قابل توجه بیمارهای روانی در کشورهای اروپایی، آمار مصرف داروهای افسردگی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال، ایسلند به رغم اینکه در لیست شادترین کشورهای دنیا قرار گرفته است بالاترین مقدار مصرف داروهای ضدافسردگی در میان کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده است. داده های سازمان همکاری و توسعه مالی نیز تائید می نماید که استفاده از داروهای ضدافسردگی بین سال های 2000 تا 2020 در 18 کشور اروپایی 2.5 برابر شده است.

هزینه 812 میلیون دلاری آلمانی ها برای درمان افسردگی

به گزارش یورونیوز، آلمانی ها در سال 2020 حدود 812 میلیون دلار برای داروهای ضدافسردگی هزینه نموده اند. پس از آلمان کشورهای اسپانیا و ایتالیا با هزینه 649 و 456 میلیون دلاری در رتبه های دوم و سوم در زمینه هزینه برای داروهای ضدافسردگی قرار دارند. بعلاوه گفته شده که داروهای ضدافسردگی حدود 4درصد از کل هزینه های دارویی پرتغال را در سال 2020 تشکیل داده است. این رقم در اسپانیا 2.7 درصد، 2.2 درصد در اتریش، 1.9 درصد در ترکیه و 1.4 درصد در آلمان بوده است. مجموع هزینه سالانه افسردگی در اروپا در سال 2004میلادی نیز 118میلیارد یورو تخمین زده شده بود که به ازای هر شهروند اروپایی چیزی حدود 253 یورو می گردد.

شیوع 3 برابری افسردگی در مقایسه با سال 2022

شیوع افسردگی در بسیاری از کشورهای اروپایی در مقایسه با سال گذشته 2 یا حتی 3برابر شده است. علاوه بر هزینه های مستقیم افسردگی که هزینه های مراقبت سرپایی، بستری شدن در بیمارستان، دارو و روان درمانی را شامل می گردد، اختلالات روانی هزینه های غیرمستقیمی سنگینی را نیز به شهروندان و دولت های اروپایی تحمیل می نماید از جمله عدم بهره وری مالی، تبعات مالی و مرگ و میرهای ناشی از افسردگی. به عنوان مثال، در سال 2004 مجموع هزینه سالانه افسردگی در اروپا 118میلیارد یورو دلار تخمین زده شده بود که حدود 76میلیارد دلار آن مربوط به هزینه های غیرمستقیم بوده است.

کمبود امکانات و فقدان پوشش بیمه

در بسیاری از کشورهای اروپایی، نظام های درمانی امکانات کافی برای درمان های روانشناختی را در اختیار ندارند. این بدان معنی است که بیماران ممکن است مجبور شوند در پی درمان خصوصی باشند که می تواند بسیار گران تمام شده و برای همه قابل دسترسی نباشد. به عنوان مثال، در پرتغال، هلند یا ایرلند تقریبا 7 نفر در هر 100 نفر دچار اضطراب مزمن هستند؛ آن هم در شرایطی که هزینه های درمان این اختلالات در اغلب موارد جایی در نظام های مراقبتی نداشته و تعهدات بیمه شامل حال آن نمی گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "شادترین کشورهای اروپا در چنبره افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادترین کشورهای اروپا در چنبره افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید