طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، ژلاتو آفوگاتو (جلاتو آفوگاتو) یکی از نوشیدنی های خوشمزه و پرطرفدار کافی شاپی است که از ترکیب ژلاتو و قهوه اسپرسو درست می گردد. در این مقاله از در به شما می گوییم که ژلاتو آفاگاتو چیست و طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو در خانه و فوت و فن های درست کردن آن را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی

ژلاتو آفوگاتو چیست؟

ژلاتو آفوگاتو یا جلاتو آفوگاتو، یک نوشیدنی با ترکیب قهوه و است که به آن قهوه بستنی و اسپرسو گلاسه هم می گویند. آفوگاتو در اصلی یک دسر ایتالیایی است در حالی که می توان آن را یک نوشیدنی هم نامید. این نوشیدنی بر پایه قهوه از گذشته تا به امروز جای خود را حسابی در منوی کافه های سرتاسر دنیا و البته در کافی شاپ های ایران باز نموده است.

در واقع بعد از محبوبیت این دسر در ایتالیا، راه آن به کشورهایی چون انگلیس و آمریکا هم باز شد و امروزه می توان آفوگاتو را در منوی بسیاری از کافه ها در همه نقاط دنیا پیدا کرد. این دسر برای اولین بار در انگلستان به وسیله فردی به نام جیمی الیور معروف شد و جالب است بدانید تا سال 2016 در آمریکا چندان محبوب و معروف نبود.

چرا در آفوگاتو از ژلاتو به جای بستنی (ice cream) استفاده می گردد؟

هر چند در ژلاتو آفوگاتو از انواع طعم بستنی می توان استفاده کرد و اگر به ژلاتو دسترسی ندارید می توانید بستنی وانیلی، بستنی شکلاتی، بستنی قهوه یا میوه ای به کار ببرید ولی در نسخه اصلی آفوگاتو از یا جلاتو استفاده می گردد. در دستور تهیه بستنی جلاتو از خامه استفاده نمی گردد و تخم مرغ هم در طرز تهیه بستنی ژلاتو به کار نمی رود.

به همین دلیل طعم این بستنی یا بستنی های دیگر کمی فرق دارد و ترکیب آن با اسپرسو، بسیار مجذوب کننده تر خواهد شد. از طرف دیگر جلاتو چربی کمتری نسبت به بستنی دارد و میزان چربی آن بین 7 تا 10 درصد است، در حالی که بستنی عادی این چربی را تا 12 درصد هم دارد.

از تفاوت های دیگر جلاتو با ice cream می توان به میزان حجم و هوای موجود در آن اشاره نمود. جلاتو هوای کمتری دارد و این موضوع باعث می گردد قدرت انتقال طعم در این نوع بستنی بالاتر باشد. به طوری که احتیاجی نیست در آن از انواع اسانس ها یا طعم دهنده های صنعتی و کارخانه ای بهره ببرید. بنابراین با وجود حجم هوای کمتر، جلاتو بافت نرمی دارد و اصلا احساس خشک و تکه تکه بودن بستنی را نخواهید داشت. در نتیجه گزینه بهتری برای میکس شدن با اسپرسو به شمار میرود.

طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو

مدت زمان آماده سازی مواد: 5 دقیقه

مدت زمان آماده سازی آفوگاتو: 10 دقیقه

میزان کالری یک فنجان آفوگاتو (یک شات اسپرسو + یک اسکوپ بستنی وانیلی): 196 کالری

مواد لازم برای تهیه ژلاتو آفوگاتو

بستنی وانیلی یا ژلاتو: 1 یا 2 اسکوپ

قهوه اسپرسو: 50 سی سی

بیسکویت ویفر: به میزان لازم

شکلات: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو

برای تهیه ژلاتو آفوگاتو به عنوان دسر یا نوشیدنی شیک یا برای عصرانه، به بستنی و احتیاج دارید. باید قهوه را آماده کنید و به بستنی اضافه کنید. می توانید از بستنی شکلاتی یا میوه ای هم بهره ببرید ولی ژلاتو و ، متداول تر است. این نوشیدنی را به صورت گرم سرو کنید. برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه آن، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: بستنی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه جلاتو آفوگاتو، ابتدا لیوان یا فنجان های سرو را آماده کنید. سپس داخل هر کدام را به میزان 1 یا 2 اسکوپ بستنی بیندازید و لیوان ها را در یخچال قرار دهید تا بستنی ها در زمان درست کردن قهوه، در دمای محیط ذوب نشوند. انواعرا می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: قهوه اسپرسو را درست کنید

در این مرحله باید قهوه را آماده کنید. به میزان کافی پودر قهوه اسپرسو در دستگاه اسپرسوساز قرار دهید و یک شات اسپرسو درست کنید. بهتر است از قهوه های آماده برای تهیه آفوگاتو استفاده نکنید. انواع را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: قهوه را به بستنی اضافه کنید

بعد از آماده شدن اسپرسو و زمانی که هنوز داغ است، فنجان یا لیوان های سرو را از یخچال بیرون بیاورید و اسپرسو را روی بستنی بریزید. به ازای هر لیوان باید 50 سی سی اسپرسو و حداقل یک اسکوپ بستنی داشته باشید.

مرحله چهارم: ژلاتو آفوگاتو را سرو کنید

بعد از اضافه کردن اسپرسو، بدون این که بستنی را با قهوه، هم بزنید، بیسکویت را خرد یا له کنید و روی بستنی بریزید. کمی شکلات خرد شده یا چیپسی یا حتی سس شکلات هم برای تزیین می توانید بهره ببرید. یک قاشق (یا نی) در فنجان بگذارید و آفوگاتو را میل کنید.

برای خرید، و می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، اقدام کنید.

فوت و فن های طرز تهیه جلاتو آفوگاتو

*نسبت ژلاتو به آفوگاتو بهتر است که رعایت گردد. اسپرسو باید به میزان 1 شات (حداکثر 40 میلی لیتر) و میزان بستنی 1 یا 2 اسکوپ بستنی جلاتو باشد.

* قهوه ای که در طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو استفاده می گردد باید غلیظ باشد. قهوه های رقیق باعث بدمزه شدن و زودتر آب شدن بستنی می شوند.

* حتما بستنی ژلاتو یا بستنی وانیلی که در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو استفاده می کنید، باید کاملا سرد گردد تا موقع اضافه کردن قهوه، سریع ذوب نگردد. یعنی وقتی می خواهید بستنی را از لیوان بردارید، در همان اول کار، قابل برداشتن با قاشق باشد و در قهوه ذوب نگردد.

*برای خوش طعم تر شدن ژلاتو آفوگاتو می توانید میزانی شربت، از شربت های دلخواه به میزان یک قاشق اضافه کنید. مراقب باشید طعم شربت غالب نگردد چون فقط برای افزودن طعم ملایم به این نوشیدنی از شربت استفاده می کنید و قرار نیست کل طعم نوشیدنی، تغییر کند.

*قهوه اسپرسو را بلافاصله بعد از درست شدن و زمانی که هنوز داغ است به بستنی اضافه کنید.

*این دسر را حتما به صورت گرم سرو کنید چون وقتی سرد شد، ماهیت و طعم اصلی خود را از دست می دهد.

نکاتی برای سرو ژلاتو آفوگاتو

*برای تزیین و تاپینگ روی ژلاتو آفوگاتو، انواع میوه مثل گیلاس، توت، بلوبری و …، انواع آجیل، مغزهای خرد شده، فندق، پسته، ترافل های رنگی و بیسکویت خرد شده هم می توانید به کار ببرید.

*لیوان هایی که برای سرو ژلاتو اسپرسو به کار می برید، باید دهانه گشاد داشته باشند و خیلی کوچک نباشد. همان لیوان ها یا فنجان هایی که برای سرو مناسب اند، برای این نوشیدنی هم گزینه خوبی هستند. لیوان باید طوری باشد که بستنی کاملا در کف آن، جا بگیرد و آن را نگه دارد. ضمناً می توانید از کاسه ها یا لیوان های کم عمق هم بهره ببرید.

*در هنگام خوردن ژلاتو آفوگاتو با قاشق، یک تکه از بستنی را همراه با اسپرسو، میل کنید. البته می توانید بعد از ذوب شدن بستنی در قهوه آن را میل کنید ولی رویه متداول این است که بستنی را پیش از اینکه آب گردد نوش جان کنید.

*برای اطمینان از این که نوشیدنی در ته لیوان نمی ماند، یک نی را در لیوان سرو قرار دهید.

سوالات متداول

از کدام قهوه در طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو استفاده می گردد؟

در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو از قهوه اسپرسو استفاده می گردد که کاملا غلیظ و با کیفیت باشد. اگر به قهوه دسترسی ندارید می توانید از به جای اسپرسو بهره ببرید، ولی در این صورت جای قهوه با چای عوض می گردد و جلاتو آفوگاتوی اصلی نخواهید داشت.

بستنی مورد استفاده در ژلاتو آفوگاتو چیست؟

در آفوگاتو از ژلاتو استفاده می گردد. بهتر است از ژلاتو یا جلاتو بهره ببرید چون هم طعم و هم بافت آن برای تهیه این دسر مناسب تر است ولی اگر جلاتو در دسترس ندارید برترین گزینه بستنی وانیلی است.

برترین نسبت اسپرسو به بستنی در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو چیست؟

اسپرسو باید به میزان 1 شات (حداکثر 40 میلی لیتر) و میزان بستنی 1 یا 2 اسکوپ بستنی جلاتو باشد.

منابع: cooking.nytimes / lacucinaitaliana

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید