ظریف: عربستان درک کند که نمی تواند امنیتش را از آمریکا بخرد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، ایسنا نوشت: وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر خنثی شدن همه اقدامات گمراه کننده آمریکا علیه ایران تاکید نمود: بسیاری از مسائل برای دیگر کشورها روشن شده است.

ظریف: عربستان درک کند که نمی تواند امنیتش را از آمریکا بخرد

محمدجواد ظریف در گفت وگو با المیادین تاکید نمود: فعالیت های دیپلماتیک ایران بسیاری از مسائل مربوط به این کشور را برای بسیاری از کشورهای دنیا روشن کرد.

وی گفت: پیش از رسیدن حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و پس از ورود وی توانستیم جلوی اقدامات گمراه نماینده آمریکا را درباره حوادث منطقه برای فراموش کردن جنایاتی که در یمن اتفاق می افتد بگیریم. آنها با صرف نظر از این که عربستان سعودی بر ادامه تجاوز به ملت یمن اصرار می نماید می خواستند مسئولیت را به گردن ایران بیندازند. این مسئله را در نطق رئیس جمهور ایران و گفت وگوهای رسانه ای شرح دادیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف تاکید نمود: اروپایی ها هنوز برای لغو تحریم های ایران جدی نیستند حال آن که فورا حملات به شرکت آرامکو را محکوم کردند.

وی اضافه نمود: مشکل ما این است که آنها نمی توانند از مقاومت گروهی که از هیچ گونه حمایت بین المللی برخوردار نیست در مقابل ائتلافی که قوی ترین سلاح ها را در اختیار دارد ولی از پیروزی بر آن گروه ناتوان است تفسیری ارائه دهند. برای آنها سخت است که این حمله (حمله به شرکت آرامکو) را به یمنی ها نسبت دهند اما هیچ دلایل و مدارکی درباره دست داشتن ایران در اختیار ندارند. آنها از یکسو می خواهند اتهام بزنند و از سوی دیگر بر شکست خود سرپوش بگذارند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین از وخامت اوضاع منطقه پس از پیوستن امارات و عربستان سعودی به ائتلاف آمریکا برای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز سخن گفت.

ظریف گفت: گمان نمی کنم نظامی گری بتواند امنیت را به منطقه خلیج فارس بیاورد بلکه باعث تشدید تنش ها در این منطقه می گردد. عربستان سعودی باید درک کند که نمی تواند امنیت خود را از آمریکا خریداری کند. پس از چهل سال تجربه ای که با صدام، طالبان و داعش داشتند و کوشش کردند امنیت خود را تامین نمایند، این تجارب باید بی فایدگی خود را نشان داده باشد.

وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر این که کشورش دیدار نمایشی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را رد کرد اضافه نمود: برگزاری هرگونه نشستی به لغو همه تحریم های ایران بستگی دارد.

ظریف گفت: شرط ما این بود که هیچ دیدار دوجانبه ای بین روحانی و ترامپ انجام نگردد بلکه این کار در چارچوب نشست سران کشورهای گروه 1+5 انجام گردد و این نشست نیز منوط به لغو تحریم هاست اما ترامپ حتی نگفت که تحریم ها پس از دیدار لغو خواهد شد؛ بلکه گفت ابتدا دیدار انجام گردد پس از آن امکان لغو تحریم ها وجود دارد.

منبع: خبرآنلاین

به "ظریف: عربستان درک کند که نمی تواند امنیتش را از آمریکا بخرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: عربستان درک کند که نمی تواند امنیتش را از آمریکا بخرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید