معروف ترین کلاه های دنیا

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، با معروف ترین کلاه های دنیا آشنا شویم

کلاه به نوعی پوشش بر روی سر گفته می گردد واز وسیله از سالیان دور مورد استفاده در بین اقوام گوناگون در سراسر تاریخ بوده است. در طول این سالها کلاه های مختلفی در طرح ها و جنس های گوناگون طراحی شده اند. خبرنگاران در این پست تعدادی از معروف ترین کلاه ها که در دنیا مورد استفاده قرار می گرفتند را معرفی خواهد نمود ما را همراهی کنید.

معروف ترین کلاه های دنیا

کلاه وسیله ای است از موها و پوست سر در برابر آفتاب شدید، سرما، گرد و غبار و یا حتی در جنگ ها از جان افراد محافظت می نموده است. اما علاوه بر این موارد کلاه نشان دهنده شغل، نژاد و حتی گاهی طبقات اجتماعی افراد بوده است. گاهاً کلاه مطابق با رسوم و آئین های مذهبی هم نیز طراحی و مورد استفاده قرار می گرفته است.

استفاده از کلاه در ایران باستان

استفاده از کلاه در ایران باستان هم رواج داشته است. از جمله کلاه هایی که استفاده می شده تاج، دیهیم، بساک، کلاه راسته، دستار، باشلق که نوعی کلاه خود به شمار می رفته به وسیله نظامیان مورد استفاده قرار می گرفته است و دیگر کلاه های که در میان ایرانیان رایج بوده به کلاه نمدی نام داشته است. زنان ایرانی هم از کلاه بی بهره نبودند، و با نوعی تاج یا دستار که نوعی روسری و تا سر قوزک پا می رسیده است سر خود را می پوشاندند. تاریخ استفاده از کلاه به زمان مردم غار نشین برمی گردد.

دلایل استفاده از کلاه

با آنالیز هایی که در مورد استفاده از کلاه شده است، در زمانهای کهن، ما را به واقعیتهای زیر راهنمایی می نماید . استفاده از کلاه افراد گاهی برای خوش تیبی و گاهی هم برای محافظت و در امان بودن جانشان از این وسیله پوششی استفاده می نمودند.

کلاه قرمز منگوله دار (Fez)

کلاهی مراکشی که در قرن 17 میلادی برای اولین بار فراوری شد. این کلاه استوانه ای قرمز رنگ دارای یک آویز مشکی در بالای خود میباشد. این کلاه مورد علاقه برای امپراتوری عثمانی، کشورهای جنوب شرقی آسیا و بعلاوه بعضی از اروپاییان نهاده شد. اگر خیلی اهل تماشای فیلم های انیمیشنی باشید دیده اید که خیلی از شخصیت های کارتونی بعد از انجام یک کار سخت یا زمانی که در تعطیلات روی یک تخت سفری دراز کشیده اند این کلاه را بر سر دارند. تامی کوپر کمدین و شعبه باز انگلیسی یکی از هواداران پر و پا قرص فز بود که همیشه این کلاه را به سر داشت و حتی در لحظه مرگش در یک برنامه زنده تلویزیونی از این کلاه جدا نشد.

نوعی کلاه لبه دار(Bowler)

در قرن 19 میلادی در کشور انگلستان کلاهی لبه دار مورد توجه مردم این کشور نهاده شد. نکته جالبی که این کلاه داشت انحصاری بودن آن برای شهر لندن است به این صورت که استفاده از این کلاره در شهر لندن به معنای این بود که شما یک وکیل، بانکدار و با فعال بازار بورس هستید. اما در دیگر شهرهای انگلستان به معنای گارسون در رستوان بود. از معروفترین چهره های دنیا که از این کلاه استفاده می کردند چارلی چاپلین هنرمند معروف سینما و دیگر وینستو چرچیل نخست وزیر بریتانیا بوده است. سال ها بعد کلاه چرچیل در یک حراجی به قیمت 11.750 دلار فروخته شد.

کلاه بره(Beret)

یکی از کلاه های سنتی فرانسه کلاه بره نام داشت، که به عبارتی نماد این کشور محسوب می شده است. این کلاه در زمان جنگ دنیای دوم به عنوان نشانی برای نیروهای نظامی به کار می رفته و به اصلاح به کلاه بره، کلاه کج نیز می گفتند. نکته قابل توجه در این کلاه این است که هم زنان و هم مردان از آن می توانند استفاده نمایند. اولیور میسین یکی از معروف ترین آهنگسازان فرانسوی همیشه از این کلاه استفاده می نموده است.

کلاه لبه پهن اسپانیولی(Sombrero)

کلاهی برای کسانی که عاشق فیلم های وسترن هستند. این کلاه که مخصوص بومیان کشور مکزیک بوده جهت حفاظت از پوست سر و صورت این افراد در برابر آفتاب های شدید این منطقه استفاده می شده است. سومبرو به عنوان یکی از نمادهای سنتی کشور مکزیک محسوب می گردد.

کلاه مردانه استوانه ای(Top Hat)

کلاهی جهت انجام مراسمات رسمی که در دنیا غرب در قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت. این کلاه برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری آبراهام لینکن رییس جمهور آمریکا مورد استفاده نهاده شد. نکته جالب این کلاه این است که در آن موقع آن را به عنوان لوله بخاری می شناختند.

کلاه گاوچرانی(Cowboy)

کلاهی که در قرن های 17 و 18 به وسیله بین ساکنان آمریکای غربی که گاوچران بودند محبوب بوده است. دلیل محبوبیت این کلاه این است که آنها می توانستند با لبه های پین این کلاه خود را باد بزنند. اما امروزه این کلاه آنچنان هوادارانی ندارد و تنها به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی آمریکا به شمار می رود.

کلاه بوتر

همانطور که گفتیم کلا نشان دهنده فرهنگ و نماد آن کشور می باشد. در روزگاران قدیم مردها بدون کلاه از خانه خارج نمی شدند، به همین منظور بنا بر فصل کلاه خود را انتخاب می کردند. کلاه بوتر نشان دهنده فصل گرما و تابستان بوده است. مردان از این کلاه برای اینکه در برابر آفتاب سوزان حفاظت شوند استفاده می کردند. یکی از بازیگران معروف فرانسوی به نام مائور یک چوالیر از هواداران این کلاه بوده است.

کلاه بیسبال (Baseball)

یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین کلاه ها در دنیا شاید کلاه بیسبال باشد. طراحی ساده از جمله دلایل موفقیت طرح این کلاه بوده است. این کلاه که بیشتر به عنوان کلاه ورزشی مشهور است و برای اولین بار در دهه 1860 میلادی به وسیله فردی به نام بروکلین اکسیلسیرز مورد استفاده نهاده شده شد. این کلاه هم نیز جزء آن دسته از کلاه هایی می باشد که هم مناسب برای خانم ها و هم مناسب برای آقایان می باشد.

کلاه آسیایی

کلاه دست ساز منطقه آسیا یکی از نمادهای فرهنگی این قاره می باشد. جنس این کلاه از گیاه پالم و بامبو است. زنان و مردان از این کلاه برای محافظت از پوست سرشان در برابر آفتاب و باران استفاده می نمایند. این کلاه در فصل گرما بسیار مناسب است، زیرا دارای لبه های پهن و عریض می باشند که در پوست صورت در برابر تابش شدید آفتاب محافظت می نماید، و بعلاوه در برابر نفوذ آب هنگام بارش باران بر روی پوست سر جلوگیری می نماید. از این کلاه دست ساز شما می توانید در کنار ساحل و یا باغ همراه داشته باشید. بعلاوه یک نخ به این کلاه وصل شده است که مسئول نگهداری کلاه بر روی سر شما در برابر باد و گردش هوا می باشد.

کلاه دو لبه ناپلئون (BIVORNE)

کلاهی دو لبه از جنس پوست سگ آبی می باشد، که اکثرا آن را طوری بر روی سر قرار می دهند که جلو و عقب سر بپوشاند، اما ناپلئون که باعث معروفیت این کلاه شده است آن را از پهلو بر روی سر خودش قرار می داد. البته دلیل آن این بود که در زمان جنگ سربازان اون را فورا تشخیص دهند.

کلاه کاسا

یکی از کلاه های سنتی ژاپن کلاه جین کاسا است که از آن بیشتر سامورایی ها به هنگام جنگ استفاده می شده است. این کلاه در ژاپن و چین استفاده می گردد و شکلی شبیه به قارچ دارد. جنس کاسا از فلز، مس و یا چرم تشکیل شده است، تا قابلیت محافظت از سربازان در جنگ را داشته باشد.

منبع : toptenz.net

منبع: الی گشت

به "معروف ترین کلاه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین کلاه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید