تهیه طرح مطالعات مدیریتی و پلان یکی از نیازهای ضروری دومین بنای خشتی و گلی در ایران

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، خبرنگاران/خراسان شمالی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تهیه طرح مطالعات مدیریتی و پلان یکی از نیازهای ضروری شهر تاریخی بلقیس در اسفراین است.

تهیه طرح مطالعات مدیریتی و پلان یکی از نیازهای ضروری دومین بنای خشتی و گلی در ایران

مستوفیان در گفت و گو با وبلاگ تجهیزات شبکه، با اشاره به اینکه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای بزرگ خشتی و گلی در ایران است، اظهارکرد: این طرح باید با جزئیات و با منظره سایت موزه برای این اثر تاریخی بزرگ تهیه و تدوین گردد.

وی اضافه نمود: طرح تهیه شده باید برای جهانگرد یک سناریو داشته باشد و اینکه جهانگرد با وجود این سناریو بتواند تصور کاملی از این مکان تاریخی داشته باشد.

مستوفیان ادامه داد: بخش های برج و باروی این شهر تاریخی بیرون بوده اما بخش های قابل توجهی از این شهر در دل خاک بوده که طبق برنامه همیشه عملیات کاووش در بخش های مختلف صورت گرفته و تا به امروز قسمت های زیادی و باارزشی نیز از زیر خاک بیرون آورده شده است.

لازم به ذکر است تا به امروز 9 فصل کاوش در شهر تاریخی بلقیس صورت گرفته است و بعد از خاتمه هر دوره کاوش امر بازسازی صورت گرفته است.

شهر بلقیس در سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در استان خراسان شمالی قرار گرفته و بیش از 180 هکتار وسعت دارد.

این مجموعه تاریخی شامل بقایای یک ارگ و خندق های اطراف آن، برج و بارو، منار تپه، آب انبار، بازار، کاروانسرا، یخدان و گورستان است.

مجموعه شهر تاریخی بلقیس که در حقیقت به عنوان اسفراین کهن شناخته می گردد، در حدود 4000 سال قدمت دارد. در طول قرن های متمادی همیشه افراد و تمدن هایی در این منطقه زندگی نموده اند و بر اثر هجوم و تجاوز اقوام دیگر، این شهرها تخریب شده اند و پس از مدتی دوباره شهری نو روی ویرانه های شهر قبلی ساخته اند. یافته های تازه تاریخی نشان می دهد که قدمت این شهر تاریخی به قرن دوم اسلامی می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تهیه طرح مطالعات مدیریتی و پلان یکی از نیازهای ضروری دومین بنای خشتی و گلی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه طرح مطالعات مدیریتی و پلان یکی از نیازهای ضروری دومین بنای خشتی و گلی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید