دیسک گردن،فتق، پارگی ، بیرون زدگی و دلیل، علائم و درمان آن

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، دیسک لایه ای است که بین مهره های ستون فقرات واقع شده است .دیسک از یک قسمت سفت تر خارجی و یک هسته ژله ای در مرکز تشکیل شده است.دیسک گردن (cervical disk) زمانی اتفاق می افتد که ساختار ژلی مانند موجود در هسته دیسک به فضای بیرون راه پیدا می نماید. مثل وقتی که یک دونات ژلی را از وسط فشار داده و ژل درون آن به بیرون ریخته می گردد.

دیسک گردن،فتق، پارگی ، بیرون زدگی و دلیل، علائم و درمان آن از علایم این بیماری به درد در ناحیه گردن و بازو، بی حسی و یا مور مور شدن عضلات میتوان اشاره نمود، درد به علت فشار دیسک بر عصب نخاعی ایجاد می گردد.

استراحت کافی، مصرف داروهای مسکن، تزریق نخاعی و فیزیوتراپی راه های درمان بیماری است. بیش تر مبتلایان بعد از 6 هفته درمان شده و به زندگی روزمره عادی خود باز خواهند گشت. اگر علایم بیماری ادامه داشته باشد، جراحی پیشنهاد می گردد.

آناتومی

در میان هر دو مهره (استخوان) ستون فقرات یک دیسک بین مهره ای وجود دارد. صفحه ای متشکل از الیاف که قابلیت ضربه گیری دارد. صفحات انتهایی (endplates) مهره ها را ردیف نموده و به نگه داشتن دیسک ها در محل خود یاری می نمایند. هر دیسک یک نوار تایر مانند در روی خود، به نام حلقه فیبری دارد که یک ماده ژل مانند به نام نوکلئوس پالپوزوس (هسته دیسک) را احاطه می نماید. رشته های عصبی به وسیله جهت های کوچکی که بین مهره ها و دیسک ها واقع شده است، از کانال نخاعی خارج می شوند. گردن درد و دیگر علائم هنگامی ظاهر می شوند که دیسک بین مهره ای آسیب دیده، به کانال نخاعی یا به ریشه های عصبی فشار وارد کند.

فتق دیسک مهره گردن هنگامی رخ می دهد که حلقه فیبری ترک برداشته یا شکافته گردد و بدین صورت به نوکلئوس پالپوزوس (هسته دیسک) اجازه خروج دهد. این عارضه فتق هسته دیسک (HNP) یا فتق دیسک گفته می گردد. در این مقاله شما خواهید آموخت که چه عواملی باعث ایجاد فتق مهره های گردن شده و برای تشخیص، مقابله با درد و دیگر علائم چه راه حل هایی وجود دارد.

دیسک گردن چیست؟

دیسک لایه ای است که بین مهره های ستون فقرات واقع شده است .دیسک از یک قسمت سفت تر خارجی و یک هسته ژله ای در مرکز تشکیل شده است.دیسک گردن (cervical disk) زمانی اتفاق می افتد که ساختار ژلی مانند موجود در هسته دیسک به فضای بیرون راه پیدا می نماید. مثل وقتی که یک دونات ژلی را از وسط فشار داده و ژل درون آن به بیرون ریخته می گردد.

فتق دیسک گردن سبب ایجاد فشار و التهاب بر اعصاب نخاعی می گردد و احساس درد ایجاد خواهد نمود. به مرور زمان این بیرون افتادگی دیسک کوچک شده و فرد درد را به صورت جزئی احساس خواهد نمود و یا اینکه درد به صورت کامل رفع خواهد شد. در بیش تر موارد درد بازو و گردن بعد از 6 هفته بهبود پیدا می نماید.

نام های زیادی برای توصیف فتق دیسک به کار می رود. زمانی که حلقه اطراف دیسک دست نخورده و سالم باشد، ولی برآمدگی ایجاد شده در آن به اعصاب فشار وارد کند به آن دیسک برآمده گفته می گردد. ولی فتق دیسک گردن کامل، زمانی اتفاق می افتد که وجود مسئله ای در حلقه اطراف دیسک باعث گردد که ماده ژل مانند موجود در هسته دیسک به بیرون راه پیدا کند. گاهی شدت بیماری زیاد می گردد و در این حالت قطعه جدا شده دیسک به درون کانال نخاعی راه پیدا می نماید.

علایم دیسک گردن

اگر فرد به دیسک گردن مبتلا باشد، دردی که فرد احساس می نماید به سمت بازوها و گاهی دست ها منتشر می گردد. گاهی فرد در ناحیه کتف و یا در نزدیکی آن هم احساس درد خواهد داشت و در بعضی اوقات فرد با چرخاندن گردن و خم کردن آن هم احساس درد خواهد داشت.

علائم دیسک گردن معمولا با درد همراه است و باعث اختلالات عصبی به توضیح زیر می گردد:

C4-C5 (ریشه عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله دلتایی سر شانه گردد. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی نماید ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد گردد.

C5-C6 (ریشه عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز نماینده مچ گردد. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

C6-C7 (ریشه عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز نماینده انگشتان گردد. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست گردد. بعلاوه بی حسی ، خارش و درد ممکن است به وسیله بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

ضروری است بدانید که علائم بالا معمولا با فتق دیسک گردن همراه هستند ولی ساختار سیستم عصبی افراد فرق دارد بنابراین علائم ایجاد شده در آن ها نیز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد

علت بروز دیسک گردن چیست؟

از جمله علل بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* ضربه خوردن

* وارد شدن آسیب به گردن

* بلند کردن اجسام به روش نادرست و برای دفعات زیاد

* خشک شدن دیسک ها در اثر افزایش سن

* ضعیف شدن فیبرهای سخت تشکیل دهنده حلقه اطراف دیسک

مایع ژل مانند درون هسته دیسک، ممکن است از دیسک خارج شده و ایجاد درد کند. ژنتیک، سیگار کشیدن و انجام دادن حرکات تکرار شونده زیاد ممکن است به آسیب های اولیه دیسک گردن منجر گردد.

مراحل بیرون زدن یک دیسک

فرایند فتق یک دیسک شامل 4 مرحله است به طوری که در زیر نشان داده شده:

دژنرسانس : در طول مرحله اول، نوکلئوس پالپوزوس به علت تغییرات شیمیایی مرتبط با سن ضعیف می گردد. در این مرحله بیرون زدگی (فتق) به وجود نمی آید و تنها دیسک انعطاف پذیری خود را از دست داده و توانایی ضربه گیری آن کم تر می گردد.

برآمدگی دیسک: در طول این مرحله، شکل یا محل دیسک تغییر می نماید. بعلاوه یک برآمدگی کوچک شروع به تشکیل شدن نموده که ممکن است بسته به محل آن، به نخاع یا اعصاب آن فشار وارد کند.

پارگی دیسک: طی این مرحله هسته ژله مانند دیسک دیواره آن را سوراخ می نماید ولی همچنان درون دیسک باقی می ماند.

جدا شدن بخش پاره شده دیسک: طی مرحله آخر نوکلئوس پالپوزوس (هسته دیسک) از دیواره دیسک عبور نموده و وارد کانال نخاعی می گردد.

چه افرادی بیش تر در معرض ابتلا به دیسک گردن هستند؟

دیسک گردن در افرادی که در دهه 30 و 40 زندگی خود هستند، بیش تر بروز می نماید. با این همه میانسالان و افراد مسنی که حرکات پرخطر انجام می دهند، بیش تر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. چیزی در حدود 8 درصد فتق های دیسک در ناحیه گردن رخ می دهد.

تشخیص بیماری دیسک گردن

فرد در هنگام احساس درد ابتدا باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک بعد از گرفتن توضیح حال بیمار، تشخیص می دهد که کدام یک از عادت های بیمار و سبک زندگی او در وقوع بیماری موثر بوده است. بعد از آن معاینه جسمی و بالینی انجام خواهد شد تا محل دقیق درد و ماهیچه های ضعیف و بی حس تشخیص داده شوند.

ام آر آی

در این روش با یاری امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی بسیار قوی، تصویری دقیق و پر از جزئیات از بافت ها و ساختارهای داخلی بدن گرفته می گردد. بر خلاف رادیولوژی در واقع تصاویر به دست آمده با ام آر آی (MRI) محل دقیق دیسک گردن و عصب درگیر را نشان خواهد داد. گاهی برای نمایش تصویر با وضوح بالاتر ماده رنگی به فرد تزریق می گردد.

این روش تشخیصی به تشخیص رشد بیش از مقدار استخوانی، تومورهای طناب نخاعی و یا آبسه ها هم یاری می نماید.

میلوگرام

در روش میلوگرام (Myelogram) یک ماده رنگی به داخل مایع مغزی - نخاعی تزریق شده و بعد از آن تصویر اشعه ایکس گرفته می گردد. با این روش فشار وارد شده به طناب نخاعی و یا عصب به علت دیسک گردن و یا دیگر بیماری ها تعیین خواهد شد.

این ماده رنگی در تصاویر رادیولوژی سفید رنگ دیده می گردد و به پزشک یاری میکند تا طناب و کانال نخاعی را به دقت و با جزئیات آنالیز کند. این روش بعلاوه منجر به تشخیص تحریک عصب به وسیله دیسک، رشد بیش از مقدار استخوانی، تومورهای طناب نخاعی و یا آبسه ها هم یاری می نماید.

سی تی اسکن

در این روش چندین تصویر رادیولوژی اشعه ایکس از چند جهت گرفته شده و بعد تصاویر با هم ترکیب می شوند. تصاویر به دست آمده از سی تی اسکن جزئیات ستون فقرات و بافت های اطراف آن را نشان خواهد داد.

امکان گرفتن تصویر سی تی اسکن با تزریق ماده رنگی هم وجود دارد. با این روش می توان متوجه شد که کدام دیسک به صورت تعیین دچار آسیب شده است.

الکترومایوگرام و آنالیز جریانات عصبی

الکترومایوگرام و آنالیز جریانات عصبی به خوبی نشان می دهند که پالس های الکتریکی چگونه در بافت عصبی حرکت می نمایند. با این روش به صورت دقیق محل عصب آسیب دیده تعیین خواهد شد. برای انجام روش آنالیز جریان عصبی الکتروپدهایی روی پوست قرار داده شده و پالس های الکتریکی - عصبی و عملکرد عصب و عضله مقدار گیری خواهد شد. این روش پالس های الکتریکی عصب را با دقت مقدار گیری خواهد نمود.

در جریان الکترو میوگرافی، پزشک سوزن های الکترود مخصوصی را به درون ماهیچه های مختلف فرو خواهد نمود. در این آزمایش فعالیت الکتریکی ماهیچه ها در هنگام انقباض و استراحت مقدار گیری خواهد شد.

از آن جایی که در حالت بیماری دیسک به ریشه های عصبی فشار وارد می نماید، عصب قادر به حرکت طبیعی ماهیچه ها نخواهد بود. این آزمایش ها آسیب عصبی و ضعف ماهیچه ای را هم تشخیص خواهد داد.

رادیولوژی

این روش به تشخیص دیسک گردن منجر نمی گردد، ولی اگر علت بروز درد، عفونت، تومور، اختلالات ستون فقرات و یا شکستگی استخوان باشد، با رادیولوژی تشخیص داده می گردد.

درمان بیماری دیسک گردن

درمان معمول دیسک گردن شامل دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، ورزش های خانگی، آب درمانی، کایروپراکتیک و روش هایی کنترل درد است.

بیش تر از 95 درصد افراد مبتلا به درد بازو ناشی از دیسک گردن بعد از حدود 6 هفته درمان بهبود پیدا نموده و به فعالیت های طبیعی روزمره خود باز خواهند گشت.

اگر فرد به این درمان ها پاسخ ندهد و یا اینکه علایم بیماری بدتر گردد، پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد نمود.

درمان های غیر جراحی دیسک گردن

خود مراقبتی: در بیش تر موارد درد ناشی از دیسک گردن بعد از چند روز بهتر شده و با گذشت 4 تا 6 هفته به شکل کامل رفع خواهند شد.

محدود کردن فعالیت ها، استفاده از یخ، کمپرس گرم و استفاده از داروهای مسکن به بهبود فرد یاری می نماید.

دارو :پزشک ممکن است داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی و یا داروهای استروئیدی تجویز کند. گاهی برای درمان اسپاسم ماهیچه ای شل نماینده عضلات هم تجویز می گردد.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند آسپرین (aspirin)، ناپروکسن (naproxen)، ایبوپروفن (ibuprofen)، سلکوکسیب (celecoxib) برای کاهش التهاب و درد مورد استفاده قرار می گیرد.

داروهای ضد درد (Analgesics) همانند استامینوفن (acetaminophen) در کاهش درد تاثیر زیادی دارند، ولی در عین حال مانند داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی نقشی در بهبود التهاب ایفا نمی نمایند. استفاده طولانی مدت از داروهای ضد درد و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی باعث زخم معده و مسائل کلیوی و کبدی خواهد شد.

شل نماینده های عضلات مانند متوکاربامول (methocarbamol)، کاریسوپرودول (carisoprodol) و سیکلوبنزاپرین (cyclobenzaprine) برای کنترل اسپاسم ماهیچه ای تجویز می شوند.

استروئید ها برای کاهش ورم و التهاب رشته های عصبی تجویز می شوند. این داروها خوراکی و برای مصرف 5 روز تجویز می شوند. مصرف این داروها معمولا بلافاصله اثر خود را در کاهش درد نشان می دهد.

تزریق استروئید: تزریق این دارو برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً 50 درصد بیماران بعد از تزریق احساس بهتری خواهند داشت، هر چند که اثرات تزریق دارو موقتی است. برای اینکه اثر کامل تری داشته باشد تزریق در چند نوبت برای ماه ها و یا حتی سال ها ادامه پیدا خواهد نمود. در کنار تزریق گاهی احتیاج است که فرد فیزیوتراپی و تمرین های ورزشی هم انجام دهد.

فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی این است که فرد هر چه سریع تر فعالیت های روزانه را از سر گرفته و دوباره آسیب نبیند.

در تمرینات فیزیوتراپی به فرد آموزش داده می گردد که چگونه به شیوه ای درست جسم سنگینی را بلد کند، بایستد و یا راه برود. بعلاوه فرد حرکاتی برای تقویت عضلات گردن، بازو و کتف خواهد آموخت. این تمرینات به انعطاف پذیری ستون فقرات هم یاری می نماید. انجام حرکات ورزشی کششی و قدرتی نقش مهمی در فرایند درمان را تشکیل می دهد و باید بیمار آن را همواره انجام دهد.

درمان های جایگزین: بعضی بیماران با انجام یوگا، طب سوزنی٬ تغییر رژیم غذایی و انجام پرهیز غذایی و مدیتیشن درد خود را کنترل نموده و در حالت کلی از نظر سلامتی بهبود پیدا خواهند کرد.

طب سوزنی

رادیکولوپاتی که در بسیاری از موارد با دیسک کمر درد و دیسک گردن درد با انتشار به پا ها یا دست ها معادل میگردد. نوعی سندرم با sign و symptom های خاص خود می باشد که عمدتا ناشی از تحریک nerve root ها می باشد و از دو واژه radicula= root های کوچک و pathos= بیماری تشکیل شده است

. Hallmark دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها درد همراه با بی حسی و سوزن شدن وگزگز مور مور می باشد که با توجه به علت و مقدار compression و واکنش های التهابی ثانویه می تواند طیفی از علایم با دردهای خفیف و تناوبی تا دردهای بسیار شدید و غیر قابل تحمل را ایجاد کند.

درمان دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها از دیرباز مورد مناقشه بوده است و بر اساس کتب رشته های مختلف پزشکی تا 90 درصد غیر جراحی می باشد و در کنار درمانهای استاندارد توانبخشی مانند استفاده از مدالیته های مختلف فیزیوتراپی و با توجه به مقاوم بودن بسیاری از علائم درمانهای آلترناتیو و در راس آن طب سوزنی مورد توجه خاص می باشد. در سال 1975 سازمان بهداشت جهانی WHO رسما طب سوزنی را به عنوان یک درمان موثر در دیسک کمر و دیسک گردن با انتشار به پا ها یا دست ها تأیید کرد و سازمان FDA هم آنرا در کلاس II درمان (مطمئن و موثر) قرار داده است. روشهای استفاده از طب سوزنی در درمان رادیکولوپاتی بسیار متعدد بوده و از روشهای مبتنی بر فلسفه شرقی و تئوری انرژی (chi) و عدم تعادل در کانالهای مختلف آن تا فلسفه غربی و درگیری Trigger Pointهای قلمرو اعصاب و عضلات درگیر و ...و تئوری های میوفاسیال منطبق می باشد

مکانیزم کارکرد طب سوزنی در کاهش درد و درمان تحدیک ریشه عصب بسیار گسترده و عمیق می باشد و با حدود 8 مکانیسم یکی از موثرترین درمان های بی ضرر در تمام جهان جهت کنترل و درمان دیسک گردن مطرح شده است .

اوزون درمانی برای درمان فتق دیسک گردن

برای بسیاری از افرادی که از بیرون زدگی دیسک گردن رنج می برند، به ندرت عمل جراحی به عنوان یک گزینه درمانی انجام می گردد، هرچند که این چیزی از اهمیت دردی که اغلب با این عارضه همراه است، نمی کاهد. اما خبرهای خوبی در این رابطه وجود دارد. محققان در حال جمع آوری مستنداتی در حمایت از این درمان دیسک گردن غیر جراحی هستند که ممکن است به مقدار عمل جراحی موثر واقع گردد، بدون آنکه عوارضی در پی داشته باشد. این روش غیر جراحی، اوزون درمانی می باشد.

عملکرد اوزن درمانی در درمان دیسک گردن چگونه است

اوزون درمانی دیسک گردن به دو شیوه انجام می گردد. یکی در کنار دیسک و جهت کاهش التهاب و افزایش قدرت ترمیم و دیگری در اطاق عمل و مستقیم در داخل دیسک گردن . نوع اول کاملا بی خطر و در عمده بیماران بسیار موثر است .در نوع داخل دیسک گاز اکسیژن-ازن به دیسک بین مهره ا ی بیرون زده در گردن تزریق می گردد. یک سوزن به طور مستقیم به دیسک وارد شده و حجم داخل دیسک را کاهش می دهد. این کاهش حجم به علت اکسیداسیون پروتئوگلیکان می باشد که پروتئین موجود در مرکز ژل مانند دیسک (موسوم به پالپوزوس نوکلئوس) است. هنگامی که حجم دیسک کاهش می یابد، فشار بر اعصاب نیز کاهش می یابد. این به نوبه خود، باعث کاهش مقدار درد شما در ناحیه گردن می گردد.

مزایای اوزن درمانی دیسک گردن چیست

علاوه بر زمان بهبودی کوتاه تر و مقدار عوارض کمتر از عمل جراحی، مزایای دیگر اوزن درمانی عبارتند از:

* با حداقل تهاجم همراه است.

* یک روش سرپایی است.

* زمان اجرای آن کوتاه است.

* هزینه آن بسیار کمتر از عمل جراحی است.

* یک روش بدون درد است.

* نوترین روش کاهش التهاب دیسک گردن می باشد.

* یک روش ترمیمی بسیار سالم می باشد .

* در اروپا اوزون درمانی دیسک گردن بسیار رایج است .

* جا اندازی یا مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک

درمان دیسک گردن با لیزر و مکانیسم لیزر درمانی دیسک گردن

لیزر خصوصا لیزر های دارای توان بالا اگر به صورت صحیح و در منطقه درارای مشکل مانند محل هرنی دیسک گردن و یا دیسک کمر به کار برده شوند تاثیرات بسیار مثبتی دارند و می توانند بسیاری از التهابات در منطقه درارای ضایعه را کاهش دهند.

بعلاوه لیزر در گردن درد و اصولا صدمات اسکلتی - عضلانی با بالا بردن ماده تغذیه ای داخل سلول می تواند موجب ترمیم سلول صدمه درده شده و به فرایند بازسازی بدن در ترمیم یاری کند.

لیزر بعلاوه قدرت انعطاف پذیری بافت های اسکلتی - عضلانی را بالا برده و موجب کاهش اسپاسم در عضلات سر و گردن می گردد و از این طریق به درمان درد گردن یاری می نماید.

لیزر بعلاوه تاثیرات بسیار مثبت و سازنده ای بر روی عصب های صدمه دیده در اثر فتق دیسک گردن یا عصب های تحریک شده در اثر ارتروز گردن دارد. به گونه ای که لیزر قادر است تحریک عصب را کم نموده و ترمیم انرا به شدت تسریع کند.

لیزر نه تنها در درمان درد گردن باید در نقاط مناسب بدن استفاده گردد بلکه باید دوز آن هم مناسب و کارامد باشد.اگر لیزر درست استفاده نگردد هیچ تاثیری جز اتلاف هزینه و زمان برای بیمار ندارد.

البته تاکید میکنم لیزر یسیار موثر است ولی به عنوان تنها درمان برای بیمار نباید به کار رود و باید توجه داشت که ورزش و رعایت ارگونومی دو رکن اساسی درمان درد گردن با هر علتی می باشند.

درمان کم آبی دیسک گردن

هرچند خوردن آب فراوان برای تمام بیماران مبتلا به دیسک توصیه می گردد ولی توجه کنید که کم اب شدن دیسک گردن اولین علامت فشار بر روی دیسک بوده و به معنی کم ابی بدن نیست و باید درمان های رایج دیسک از جمله دکامپرشن و ورزش دیسک گردن برای آن انجام گردد.

برترین درمان دیسک گردن چیست

در جهان برترین درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده از تخت دکامپرشن می باشد . تخت دکامپرشن موجب می گردد مهره ها کشیده گردد و با یک پدیده واکیوم دیسک کمی به سمت عقب می رود. ابتدا دردهای انتشاری دست کم می گردد و سپس درد گردن. از نظر ما برترین درمان ترکیبی از این درمان هاست که موجب کاهش فشارهای مکانیکی و التهابی دیسک می گردد .

درمان نقاط ماشه ای و رفلکسولوژی نیز روش های یاریی دیگری برای درمان دیسک گردن می باشد.

درمان قطعی دیسک گردن

از نظر ما درمان قطعی دیسک گردن بدون جراحی استفاده از دکامپرشن تراپی است . البته ما در خصوص درمان بیمار صحبت می کنیم ، اگر بخواهیم MRI بیمار را درمان کنیم صرفا باید با جراحی به این هدف برسیم.

درمان نو دیسک گردن:

به قطع شاید بتوان تخت دکامپرشن را به عنوان درمان نو دیسک گردن و برترین راه درمانی در این زمینه معرفی کرد.

درمان جراحی دیسک گردن

اگر علایم بیماری با روش های درمانی معمول بهبود پیدا نکند، جراحی یکی از گزینه ها خواهد بود. عوامل زیر در برنامه ریزی برای جراحی احتمالی موثر هستند

* سن بیمار

* مدت زمانی که علایم وجود دارند

* بیماری های دیگر فرد

* جراحی های قبلی گردن

رایج ترین راه جراحی دیسک گردن، روش جراحی قدامی (جلوی گردن) است. روش جراحی خلفی (پشت گردن) زمانی انجام می گردد که احتیاج به بر طرف کردن مسائلی دیگر مانند تنگی سرخرک کرنری باشد.

دیسککتومی و فیوژن قدامی گردنی : در این روش جراح برش کوچکی را در قسمت جلویی گردن ایجاد می نماید. بعد از آن عضلات، رگ های خونی و اعصاب کنار گذاشته می گردد تا بافت استخوانی ستون فقرات و دیسک های بین مهره ای نمایان گردد.

آن قسمتی از دیسک که به اعصاب فشار وارد می نماید در این روش برداشته خواهد شد. بعد از برداشتن قسمت آسیب دیده، برای پرکردن جای خالی از گرافت استخوانی و یک صفحه فلزی برای جوش دادن مهره ها استفاده می گردد. با گذشت زمان گرافت استخوانی کار گذاشته شده به استخوان بالا و پایین جوش می خورد. صفحه فلزی و پیچ و مهره ها هم برای ثبات بیش تر ستون مهره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جایگذاری دیسک مصنوعی : در جریان خارج کردن دیسک معیوب، یک وسیله متحرک که حرکات دیسک طبیعی را انجام می دهد به جای دیسک خارج شده، جایگذاری خواهد شد. این دیسک مصنوعی از پلاستیک و یا فلز ساخته می گردد.

نتایج این روش جراحی مانند روش اول است و عده ای هم معتقد هستند که دامنه حرکتی را محدود می نماید، با این همه این فرضیه ثابت نشده است.

دیسککتومی میکروسکوپی کم تهاجمی : در این روش جراح برش کوچکی را در قسمت پشتی گردن ایجاد می نماید. بعد از آن لوله های کوچکی با قطر زیاد برای بزرگ کردن تونل ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. بخشی از استخوان هم خارج می گردد تا ریشه نخاعی و دیسک در دسترس قرار گیرد. جراح برای خارج کردن دیسک معیوب از اندوسکوپ و یا میکروسکوپ استفاده می نماید. در این روش بر خلاف دیگر روش ها به عضله آسیب کمی وارد خواهد شد.

دیسککتومی خلفی گردنی : جراح شکاف کوچکی را در قسمت پشتی گردن ایجاد می نماید. برای دسترسی به دیسک معیوب، عضلات کنار زده می شوند. بخشی از دیسک که به اعصاب فشار وارد می نماید، به دقت برداشته می گردد. در این روش فضایی که ریشه عصبی به وسیله آن از نخاع خارج می گردد هم برای جلوگیری از آسیب ها و مسائل احتمالی بعدی بزرگ تر خواهد شد.

بهبود بیماری و پیشگیری از دیسک گردن

تنها 8 درصد از موارد فتق دیسک مهره ای از نوع فتق دیسک گردن است افراد و بعد از گذشت 6 هفته از درمان علایم بهبودی را مشاهده می نمایند.

انرژی مثبت داشتن، فعالیت های روزانه منظم و بازگشت دوباره به محیط کار، عواملی بسیار مهمی برای بهبودی به شمار می رود. اگر فرد قادر به انجام وظایف معمول خود نباشد، بهتر است با انجام یک سری از کارهای سبک شروع کند. پزشک برای دوره های زمانی کوتاه دستورالعمل هایی برای انجام وظایف ارائه خواهد داد.

نکات اصلی برای پیشگیری شامل:

* بلند کردن اجسام سنگین به روش درست

* داشتن ساختار قامتی درست و مناسب در هنگام نشستن، ایستادن، حرکت کردن و خوابیدن

* داشتن برنامه ورزشی مناسب برای تقویت ماهیچه های گردن و جلوگیری از آسیب دوباره

* داشتن محیط کاری مناسب و ارگونومیک

* داشتن وزن طبیعی

* داشتن روحیه خوب و کنترل استرس

* سیگار نکشیدن

10 توصیه طلایی برای درمان دیسک گردن

1- درهنگام مطالعه سعی کنید صفحه مطالعه خود را بالا بیاورید. کسانی که ساعات طولانی مطالعه می نمایند و کلیه کسانی که دیسک گردن دارند ،بهتر است از کتاب یار برای مطالعه استفاده نمایند.

2- هر 30 دقیقه در حین کار باید از جای خود بلند شوید و چند ورزش کردن را انجام دهید . به این ترتیب توان عضلات را برای نگهداری دیسک گردن و جلوگیری از بیرون زدگی آن تقویت می کنید.

3- حتما از جایگاه هایی بهره ببرید که دسته داشته باشد و در هنگام مطالعه دست خود را بر روی جایگاه قرار دهید.

4. در فاز حاد درد دیسک گردن برداشتن اجسام بیش از 2 کیلوگرم ممنوع است . هر جسمی را که بلند می کنید آن را به بدن خود بچسبانید و در وسط بلند کنید.

5. جز در موارد بسیار خاص به تلفن همرا خود نگاه نکند. هر 10 تا 12 درجه که سر شما خم می گردد فشار بر دیسک و آرتروز شما چندین کیلوگرم بسته به وزن سرتان اضافه می نماید. با پدیده روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی دیسک گردن بزودی دچار سونامی خواهد شد.

6. در هنگام رانندگی و خواب از گردن بند های ابری نرم بهره ببرید

7. بالش شما به گونه ای باید باشد که گردن شما چه در خوابیدن به پهلو و چه پشت در زاویه ای مناسب قرار گیرد و ستون فقرات در این حالت موازی زمین گردد. در این حالت کمترین فشار روی دیسک گردن وارد می گردد.احتیاجی به تهیه بالش های گران قیمت ندارید.

8- دمر یا روی شکم خوابیدن فشار زیادی را به دیسک گردن وارد می نماید از آن بپرهیزید.

9- هیچ سیستم درمانی به مقدار ورزش های گردن در کنترل طولانی مدت علایم دیسک گردن به شما یاری نمی نماید . ورزش های گردن را به صورت فرهنگ در زندگی خود بگنجانید.

10. در هنگام رانندگی اگر مجبور به دنده عقب شدید برای جلوگیری از فشار به دیسک گردن از نیم تنه بچرخید و صرفا سر خود را به عقب خم نکنید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت پروفسور فروغ

سایت دکتر سپهریان

منبع: راسخون

به "دیسک گردن،فتق، پارگی ، بیرون زدگی و دلیل، علائم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیسک گردن،فتق، پارگی ، بیرون زدگی و دلیل، علائم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید