زشت ترین گیاه جهان چه شکلی است؟!

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، گیاه ویلوچیا میرابیلیس

در جهان گونه های گیاهی زیادی وجود دارد که برخی از آن ها عجیب و غیر عادی اند! یکی از عجیب ترین گونه های گیاهی جهان گیاهی به نام ویلوچیا میرابیلیس (Welwitschia Mirabilis) است، گیاهی که به خاطر ظاهر عجیبش به زشت ترین گیاه جهان معروف است اما گردشگران زیادی از گوشه و کنار جهان برای تماشا این گیاه به زیستگاه طبیعی آن یعنی نامیبیا سفر می نمایند. می خواهیم درباره زشت ترین گیاه جهان حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

زشت ترین گیاه جهان چه شکلی است؟!

در بیابان های نامیبیا گیاهی عجیب به چشم می خورد که در هیچ جای دیگری از جهان شانس تماشای آن را ندارید: ویلوچیا میرابیلیس، گیاهی تنها که همانند توده ای در هم رفته و پیچیده به نظر می آید. در واقع این گیاه عمری بین 500 تا 1500 سال دارد و به عقیده بسیاری از گیاه شناسان متعلق به دوره ژوراسیک است.

مقاومت این گیاه در حدی است که می تواند به راحتی در شرایط وخیم آب و هوایی مقاومت کند و خود را به موقعیت های بد وفق دهد. این گیاه فقط یک گونه دارد و گونه های دیگرش از بین رفته اند. این گونه که توانسته جان سالم بدر ببرد ویلوچیا میرابیلیس است، گیاهی که بسیار شبیه 8 پا است. این گیاه آنقدر جذابیت های ظاهری دارد که خیلی ها تنها برای تماشا آن کوله بار سفر می بندند و راهی نامیبیا می شوند. زمان کشف این گیاه به سال 1859 برمی گردد در آن موقع شخصی به نام فردریک ولویچ که یک محقق استرالیایی بود این گیاه را کشف کرد و نام آن هم از نام همین محقق گرفته شده است.

در جایی که برگ های این گیاه گسترده شده آب باران نمی تواند به داخل خاک راه پیدا کند برای همین در هنگام بارندگی رودی جریان پیدا می نماید. در هنگام روز دمای هوا به خاطر تابش آفتاب افزایش زیادی پیدا می نماید و معمولا بارندگی خیلی کم اتفاق می افتد به طوری که شاید در بعضی از نقاط سالیان سال طول بکشد تا قطره ای باران ببارد. در یک چنین شرایط آب و هوایی فقط گیاهانی می توانند زنده بمانند که خود را با این شرایط بد وفق دهند.

نمی توان گیاه ویلوچیا میرابیلیس را مقاوم در برابر خشکی دانست پس شاید بپرسید چطور این گیاه می تواند در یک چنین شرایطی رشد کند و زنده بماند آن هم برای مدت بیش از 1000 سال! در واقع آنچه که باعث زنده ماندن این گیاه می گردد تجهیزاتی است که آن را به آب می رساند! چگونه؟ برگ های گیاه می توانند رطوبت مه را جذب و از آن استفاده نمایند. مه؟ شاید بپرسید مگر در این بیابان مه وجود دارد؟ بله در طول شب برخورد هوای سرد شمال و هوای گرم صحرای نامیب باعث ایجاد مه می گردد. اینجاست که برگ های گیاه دست به کار می شوند؛ روزنه های هوایی برگ ها باز، رطوبت جذب و همین که مه تمام شد روزنه ها بسته می گردد. ادامه حیات این گیاه وابستگی زیادی به مه دارد برای همین فاصله اش تا ساحل کمتر از 100 کیلومتر است. نکته جالب درباره این گیاه آن است که فقط در جاهایی هست که منابع زیر زمینی در جریان اند، اینجاست که گیاه به یاری ریشه های بلند خود آب را از سفره های زیر زمینی می گیرد و با آن به حیات خود ادامه می دهد.

تا به حال گونه های زیادی از این گیاه وجود داشته که زندگی آن ها در زمین به میلیون ها سال قبل برمی گردد اما با گذر زمان خیلی از این گونه ها برای همواره از بین رفتند به جز ویلوچیا میرابیلیس! حتی ضخامت زیاد برگ های این گیاه هم حکمتی است برای زنده ماندش! برگ های 1.4 سانتی متری این گیاه خاکی که در زیر گیاه هست را خنک و مرطوب می نماید. همین مورد یکی از فاکتورهایی است که باعث می گردد این گیاه در این شرایط سخت کویری زنده بماند. رشد این گیاه آهسته است و گاهی ارتفاع آن به 1.5 متر می رسد هر چند که معمولا طول آن ها کمتر از یک متر است.

این گیاه فقط دو برگ دارد که به طور میانه در هر سال 8 تا 15 سانتی متر رشد می نمایند. معمولا میزان نمونه های مختلف این گیاه یکسان است اما یکی بزرگ ترین نمونه های دیده شده در طبیعت 1.5 متر ارتفاع دارد و تا حدود 4 متر در زمین گسترده شده است. دو برگ این گیاه همواره در حال رشدند و طوری فرو رفته اند که ظاهرشان عجیب شده است. اگر با نمونه ای جوان از این گیاه روبرو شوید شکل آن کاملا فرق دارد دو برگ مجزا کاملا معین اند و چندان هم رشد نکرده اند چون رشد گیاه به آهستگی انجام می گیرد.

تا به حال خطر چندانی این گیاه را تهدید نکرده هر چند که به تازگی یک نوع عفونت قارچی شناسایی شده که ممکن است تاثیری روی فراوری مثل آن بر جای بگذارد. این گیاه در منطقه ها محافظت شده و در پارک های ملی نامیبیا و انگولا دیده می گردد. با رونق گردشگری در سالیان اخیر این گیاه جاذبه ای گردشگری شده است. این گیاه فواید زیادی برای طبیعت دارد و حیواناتی مثل آهوی آفریقایی، کرگدن سیاه و گورخر از آن تغذیه می نمایند و در سال هایی که خشکسالی اتفاق می افتد وجود آن برای زنده ماندن جانوران ضروری و مهم است از طرفی، برگ های گسترده این گیاه برای خزندگانی مثل مارها و مارمولک ها سایبان و مامنی امن برای فرار از گرمای طاقت فرسا به وجود می آورد.

منبع: الی گشت

به "زشت ترین گیاه جهان چه شکلی است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زشت ترین گیاه جهان چه شکلی است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید