مدارس آماده بازگشایی برای رفع اشکال هستند؟

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، در دستورالعمل بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی آمده است: سطوحی که توسط افراد زیاد لمس می شوند باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده، گندزدایی شوند و تهویه مناسب در کلیه نقاط ساختمان برقرار باشد.

مدارس آماده بازگشایی برای رفع اشکال هستند؟

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ تجهیزات شبکه، زمستان سال گذشته و با ورود ویروس کرونا به کشور، مدارس برای پیشگیری از شیوع این بیماری تعطیل شدند و این تعطیلی همچنان ادامه دار است؛ مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اینکه دانش آموزان از درس و مشق عقب نیفتند و بتوانند کسری ساعات آموزشی را جبران کنند، به دنبال آموزش تلویزیونی، رادیویی و آموزش مجازی رفتند؛ هرچند که این اقدامات، گام خوبی بود، اما ضعف هایی هم داشت و مهم ترین، اینکه ابزار ارزیابی از میزان استفاده دانش آموزان از آن ها به صورت دقیق و بررسی میزان یادگیری دانش آموزان ایجاد نشده بود.

در نهایت 21 اردیبهشت در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد که مدارس کشور به مدت یک ماه برای برطرف اشکال دایر گردد تا آن دسته از دانش آموزانی که از آموزش مجازی و تلویزیونی نتوانستند به خوبی بهره ببرند، بتوانند در این یک ماه، ابهامات و مسائل درسی شان را برطرف کنند؛ رئیس جمهور همان روز گفت: امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانش آموزانی که مایلند بفرایند اشکالات شان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گگردده گردد و البته الزامی نیست.

اما آیا مدارس آماده بازگشایی حتی برای برطرف اشکال هستند؛ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش 23 اردیبهشت در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونای در آموزش و پرورش، اظهار کرد: بر اساس پروتکلی که وزارت بهداشت در اختیار ما قرار داده و ما آن را به مدارس ابلاغ کردیم منابعی را در اختیار مدارس قرار دادیم تا تجهیزات مورد نیاز پروتکل های بهداشتی تأمین و به خوبی از دانش آموزان استقبال گردد؛ البته اگر تعداد دانش آموزان مراجعه کننده به مدرسه محدود باشد پروتکل های بهداشتی نیز ساده تر خواهد بود و اگر بیشتر باشد طبیعتا پروتکل های سختگیرانه تری اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به رعایت 82 درصدی پروتکل های بهداشتی در جامعه، اضافه کرد: با توجه به آشنایی خوب مدیران مدارس و خانواده ها با پروتکل های بهداشتی، امیدواریم مرحله بازگشایی مدارس را به خوبی پشت سر بگذاریم.

حاجی میرزایی از ضدعفونی کردن مدارس و رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و اضافه کرد: همچنان که مساجد و سایر اماکن عمومی بر اساس مقررات بهداشتی بازگشایی می گردد مدارس نیز تابع همان مقررات بهداشتی است لذا روزانه مدارس ضدعفونی خواهد شد.

همان روز هم یعنی 23 اردیبهشت مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس جدید 2019 در مدارس را با عنوان بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی تهیه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرد.

اما در این دستورالعمل چه نوشته شده است و آیا مدارس ما برای حضور دانش آموزان متناسب با این شرایط آماده است؟ در بخش مروری بر تجارب دنیای این دستورالعمل آمده است: یکی از مطالعات جدید نشان می دهد که فاصله گذاری اجتماعی شدید که شامل تعطیلی مدارس به مدت 5 ماه است، نقش مهمی در توقف فرایند صعودی مبتلایان و رسیدن به عددی ثابت و متعاقباً فرایند نزولی می تواند داشته باشد و بازگشایی مدارس در زمان نامناسب می تواند به بازگشت مجدد بیماری و موج های دوم و سوم اپیدمی منتهی گردد.

در بخش اهمیت فاصله گذاری اجتماعی در پیش دبستانی ها و مدارس نیز آمده است: اکنون ثابت شده است که بچه ها به همان اندازه بزرگسالان ممکن است مبتلا به عفونت شوند، ولی عموماً علائم بالینی در آن ها بسیار کمتر است. بدیهی است که در چنین شرایطی دانش آموزان می توانند از عوامل اصلی گسترش عفونت در جامعه و منازل خود و انتقال آن به والدین و افراد سالمندی باشند که اغلب دارای بیماری های زمینه ای هستند که بالقوه آنان را در معرض ابتلا به انواع عارضبه بیماری کویید ـ 19 قرار می دهد. از سوی دیگر بازگشایی مدارس الزاماتی نیاز دارد و وزارت آموزش و پرورش برای این منظور باید اقدامات زمینه ساز گسترده ای را انجام داده و شرایط را از قبل آماده کرده باشد. زمان اجرای بازگشایی مدارس باید دو هفته از انعقاد تصمیم بازگشایی فاصله داشته باشد (به دلیل فرصت ارزیابی خطر مجدد) و به شدت توصیه می گردد که از بازگشایی عجولانه مهدکودک ها و مدارس اجتناب گردد. نباید فراموش کرد که بچه ها به عنوان یکی از گروه های فوق پخش کننده بیماری شناخته می شوند، ولی فاصله گذاران اجتماعی خوبی نیستند و این ماهیت کودکی است.

خبر بازگشایی مدارس روز 21 اردیبهشت اعلام شد و قرار شد که 27 اردیبهشت مدارس دایر گردد و دستورالعمل بازگشایی هم که 23 اردیبهشت به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شده است.

در دستورالعمل بازگشایی مدارس آمده است: فعالیت مدارس استثنایی و پیش دبستانی تا اطلاع ثانوی لغو می گردد؛ فعالیت مدارس روستا مرکزی تا اطلاع ثانوی لغو می گردد و فعالیت مدارس شبانه روزی دارای خوابگاه به جز برای پایه هایی که دانش آموزان دارای امتحان نهایی و کنکور هستند تا اطلاع ثانوی لغو می گردد.

توصیه ها و احتیاطات کلی با توجه به شرایط کنونی شیوع بیماری

بازگشایی مدارس منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل شامل

- برنامه مدون گندزدایی تمام سطوح دارای امکان تماس زیاد در مدارس

- تأمین صابون مایع و محلول های مناسب ضدعفونی کننده دست

- امکان فاصله گذاری مناسب برای صندلی ها در کلاس های درس و سالن های مدارس (از الزامات این کار این است که اقلام اشاره شده به مقدار کافی و متناسب و بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و برای حداقل ذخیره مصرف 2 هفته مدارس در محل مدرسه موجود باشد و برنامه پایش و گزارش دهی سطح بندی شده آن تدوین شده و آماده اجرا باشد.

- آگاهی تمام دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری از طریق ارائه آموزش های لازم

- ثبت دوره ای شرایط سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از امکانات غربالگری عمومی و سایت www.salamat.gov.ir است.

اصول پایه

- تصمیم برای بازگشایی مدارس بر عهده ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است.

- ستاد های استانی زیرمجموعه ستاد ملی می تواند جهت فراهم نمودن الزامات و امکانات مورد نیاز با هماهنگی استانداری و اداره کل آموزش و پرورش، در هر محله/ناحیه، شهر و یا روستا کمیته ای به منظور بررسی شرایط، فضا ها و امکانات مدارس تشکیل دهد.

- ستاد استانی حمایت لازم را در خصوص تدارک، پشتیبانی و تهیه ملزومات بهداشتی و ضروری مورد نیاز مدارس عهده دار است.

- انجام ارزیابی شرایط آمادگی و برنامه مدرسه، شرط لازم برای بازگشایی است. پس از بازگشایی لازم است ارزیابی های دوره ای (هر دو هفته یکبار) برای اطمینان از حفظ آمادگی لازم مطابق چک لیست صورت پذیرد.

- نیروی انسانی آموزشی و نظارتی در امور بهداشت از جمله مراقب سلامت در آموزش و پرورش و یا کارشناس بهداشتی از مرکز خدمات جامع سلامت و یا خرید خدمات بهداشتی از اشخاص حقیقی/ حقوقی باید تأمین گردد.

- هر مدرسه با توجه به جمعیت دانش آموزی نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضدعفونی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و... است. توجه به تأمین نیروی خدماتی برای بازگشایی مدارس الزامی است البته در مدارسی که فاقد نیروی خدماتی هستند، مسؤولیت مدیریت و تعیین فرد مناسب در این خصوص به عهده مدیر مدرسه است.

نکته حائز اهمیت در این دستورالعمل رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی است و سؤال این است که آیا انجام آن ها در مدارس امکان پذیر است؟

بهداشت محیط و بهداشت فردی

- سطوحی که توسط افراد زیاد لمس می شوند (نرده ها، دستگیره های در و پنجره ها، میز و صندلی ها، لوازم ورزشی، ابزار کمک آموزشی و غیره) باید حداقل روزی دو مرتبه تمیز و بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده، گندزدایی شوند و تهویه مناسب در کلیه نقاط ساختمان برقرار باشد.

- آبخوری، دستشویی ها و توالت ها روزانه حداقل دوبار در طول ساعات کار مدرسه و یکبار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده گندزدایی شوند.

- مدارس باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی (صابون مایع و محلول های مناسب ضدعفونی کننده) و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعمل های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کنند.

- مدارس باید دارای لوله کشی صابون مایع و سطل زباله دربدار مجهز به کیسه زباله باشد. در صورت نبود لوله کشی صابون مایع، از بطری های صابون مایع استفاه گردد.

- تأمین و دپوی حداقل 2 هفته ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال کاغذی و ... از دیگر الزامات جهت بازگشایی است.

-مدرسه باید قوانین شست وشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان اعمال کند. در صورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست در همه کلاس های درس قرار داده گردد.

-دانش آموزان لیوان کاغذی یکبار مصرف و دستمال به همراه داشته باشند.

- گچ و یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلمان و دانش آموزان جدا باشد. بهتر است در صورت امکان دانش آموزان گچ/ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند.

-ترجیحا وسایل دانش آموزان در مدرسه بماند و دانش آموز باید تا حد امکان کمترین وسایل را بین خانه و مدرسه جابجا کند.

گفتنی است همانطور که مشاهده می کنید، مدارس باید در فرصت چند روزه از ابلاغ بخشنامه تا بازگشایی مدارس، اقدامات ویژه ای را انجام دهند و از سویی برخی از این امکانات به والدین برمی گردد و نحوه اطلاع رسانی به والدین هم نکته دیگری است که چه میزان اجرا شده است؟

کنترل دانش آموزان دبستانی در کلاس درس هم از آن نکاتی است که آموزگار کلاس نقش مهمی دارد و البته فضای کلاس هم بر اساس دستورالعمل باید طبق قوانین تغییر کند.

فضای برگزاری کلاس:

فاصله بین میز و صندلی کلاس های درس در حال حاضر برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تغییراتی دارد:

لازم است از تمام فضای کلاس ها به گونه ای استفاده گردد که فاصله بین صندلی ها تا حد ممکن مناسب باشد. لازم است فاصله حداقل 2 ـ 1 متر بین افراد از هم در کلاس رعایت گردد و آرایش کلاس ها برای بهره برداری از همه فضای موجود تغییر یابد.

گفتنی است چقدر مدارس توانسته اند این شرایط را فراهم کنند؟ این موضوع در شرایطی است که آموزش و پرورش از کمبود نیروی خدماتی هم رنج می برد؛ هر چند فراموش نمی کنیم در این مدت تعطیلی مدارس، مدیران مدارس و کادر اداری و آموزشی مدارس واقعا برای آموزش دانش آموزان پای کار بودند و اکنون هم مسلما از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مدارس آماده بازگشایی برای رفع اشکال هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارس آماده بازگشایی برای رفع اشکال هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید