مدیریت واحد در حوزه زیارت، عزمی ملی می طلبد
به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: از آنجایی که انتظارات حوزه زیارت تنها با مدیریت استانی برآورده نمی شود باید گفت که برای مدیریت واحد این حوزه نیازمند عزم ملی هستیم.
به گزارش دنیای سفر محمدمهدی خیرجو در مورد وجود مدیریتی واحد در حوزه زیارت اظهار کرد: مقوله زیارت یک عزم ملی می طلبد و تنها مدیریت استانی انتظارات در سطح مورد نظر را برآورده نخواهد کرد. در شورای عالی زیارت با حضور رئیس جمهور چندین مصوبه بررسی شد که یکی از آن ها تسهیل زیارت و رسیدگی به امور زائران بود.
وی افزود: همچنین قرار است کارگروهی در استانداری خراسان در سطح ملی به طور متناوب برگزار گردد و به موضوع زیارت و مدیریت آن به شکل وسیع تری توجه گردد؛ چراکه ما در مشهد میزبان زائران خارجی نیز هستیم.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در مورد اقدامات آستان قدس برای تسهیل زیارت زائران تشریح کرد: آستان قدس پس از انقلاب برای تسهیل امر زیارت در کشور 19 زائرسرای بین راهی احداث کرده و 21 زائرسرای دیگر نیز در دست احداث دارد. برای زائرانی که با خودروی شخصی خود به مشهد سفر می کنند چندین مکان را برای الگو احداث کردیم تا راه برای باقی ارگان ها باز و آن ها نیز برای ساخت تشویق شوند. برای مثال پلیس راه از ارگان هایی است که از ساخت چنین مجموعه هایی استقبال می کند؛چراکه در آمار گزارش شده پس از احداث مجموعه های بین راهی آمار تصادفات کاهش پیدا کرده است.
بخشی از مدیریت زیارت مربوط به استان است
خیرجو ادامه داد: بخشی از مدیریت زیارت به داخل استان باز می گردد که باید دید متولیان این حوزه برای حضور زائران چه اقداماتی انجام خواهند داد. البته انتظار داریم در دوره تازه، مدیریت واحد زائرین انجام گردد و بخش های مختلف نسبت به وظایف خود در مقابل زائر به خوبی ایفای نقش کنند که در این راه آستان قدس نیز پشتیبان خواهد بود.
وی در مورد تمهیدات پیک حضور زائران گفت: در زمان حضور پیک زائران در ایام تعطیل سازمان هایی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ساماندهی مسافران می توانند برای منازل شناسنامه و پلاک تعیین کنند، شهرداری کمپ هایی را در مبادی ورودی و نزدیک به حرم تجهیز کند و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار گیرد.
اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع نیاز دارد
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تشریح کرد: به عقیده من برای مسئله اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع نیاز است که زائر بتواند در مبدا مکان اسکان خود را تعیین کرده و سرگردان نباشد. پیشنهاد ما این است که تمام مجموعه ها از جمله آستان قدس تمام ظرفیت ها برای اسکان زائران را در سامانه گفته شده ثبت کنند تا انتخاب برای زائران راحت تر گردد.
خیرجو مطرح نمود: جلسات ادب حضور با شرکت صنوف، کسبه، هتلدارداران، تاکسی داران و ... هر کدام جداگانه تشکیل شد و فرهنگ میزبانی کریمانه در قالب کلاس هایی تعاملی مورد بحث قرار گرفت. تعاملی بودن این کلاس ها به این علت است که به مشکلاتی که کسبه به آن ها اعتراض دارند نیز رسیدگی گردد. البته آستان قدس بیشتر می تواند کارهای فرهنگی و ایجابی در این زمینه انجام دهد و متولیان این حوزه باید برای عملی کردن آن تلاش کنند.
لزوم استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران
وی استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران را ضروری برشمرد و افزود: در مشهد و اطراف حرم ما نیازمند استانداردهایی جدا از موارد مرسوم هستیم. شهرهایی که جمعیت زیادی از قومیت و ملیت های مختلف در آن حضور پیدا می کنند باید استانداردهای خاصی داشته باشند، برای مثال زائران خارجی که به مشهد سفر می کنند سفیر فرهنگی محسوب می شوند که در این حوزه نیز دوباره عزم ملی طلب می گردد.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: به همین علت باید استاندارها باز تعریف شوند و به عبارتی سطح کیفیت تمام خدمات از B بالاتر باشد و هیچ ارگانی برای کیفیت پایین تری در هیچ حوزه ای نباید مجوز صادر کند. برای این کار رسانه می تواند نقش پررنگی داشته باشد، همچنین برگزاری میزگردها و جستجو در دیگر کشورها و راهکارهایشان می تواند تاثیرگذار باشد.
خیرجو در مورد امنیت زائران شرح داد: در حوزه امنیت زائران جلساتی با حضور نیروی انتظامی، دادگستری و متولیان این حوزه در حال برگزاری است که تمام ارگان ها برای برقراری امنیت بیشتر در حال تلاش هستند. البته با وجود تمام اقدامات این حوزه نیز نیازمند یک درگاه واحد است که اگر اتفاقی برای فردی رخ داد، بتواند با مراجعه به آن پیگیر ماجرا باشد. البته در محوطه های داخلی حرم نیز برای فراهم شدن امنیت بیشتر، کشیک های ویژه ای در نظر گرفته شده است.
رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در حرم مطهر 3 برابر سطح شهر است
وی رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا از طریق زائران در حرم مطهر را 3 برابر سطح شهر مطرح نمود و ادامه داد: حدود 800 خادمیار سلامت ماسک و شوینده در اختیار زائران قرار می دهند، همچنین غبارروبی، ضدعفونی کردن و امر نظافت روزانه به صورت ویژه پیگیری می گردد.
استفاده معنوی بیشتر و زیارت خوب زائران از اولویت های آستان قدس است
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس گفت: استفاده معنوی بیشتر زائران در حرم مطهر رضوی و زیارت خوب از اولویت های آستان قدس است و پس از رفع این موارد استفاده از دیگر قسمت ها مانند موزه، کتابخانه و ... میسر است. البته برای سهولت استفاده زائران از خدمات در ایام تعطیل برنامه های حرم در قالب پیک زائر اطلاع رسانی خواهد شد و در قسمت های مختلف به نمایش در خواهد آمد.
منبع: دنیای سفر