موزه های باستان شناسی استانبول کجاست؟

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، اگر تا به حال تابوت های مصری از دوران باستان را از نزدیک ندیده اید و یا برای تان مجذوب کننده است که قدیمی ترین شعر عاشقانه جهان را که روی یک کتیبه سنگی نوشته شده، ببینید، حتما سری به موزه باستان شناسی استانبول بزنید. هزینه بلیط چقدر است و چطور می توان به این موزه دسترسی پیدا کرد؟

موزه های باستان شناسی استانبول کجاست؟

چرا موزه های باستان شناسی استانبول را ببینیم؟

این موزه بیش از یک میلیون اثر تاریخی را در خود جای داده و یکی از 5 موزه برتر باستان شناسی، در جهان به شمار میرود. موزه باستان شناسی در استانبول واقع شده است. این موزه یا موزه ها! برای کسانی که در مدت زمانی کوتاه قصد سفر به استانبول را دارند حتما باید در فهرست دیدنی هایشان قرار گیرد. اما چرا؟

موزه های باستان شناسی استانبول را بشناسیم

موزه یا موزه های باستان شناسی استانبول وابسته به وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است و در سمت محله سلطان احمد قرار گرفته. به دلیل معروف شدن توپکاپی و دولما باغچه از آثار دیدنی استانبول، توجه به موزه باستان شناسی از طرف گردشگران کمتر است. اما اگر اینجا را نبینید یکی از مجذوب کننده ترین موزه های جهان را از دست داده اید.

حالا شاید برایتان جالب باشد که بگوییم چرا به صورت جمع نام موزه باستان شناسی استانبول را می برند و می گویند موزه های باستان شناسی؟! مگر یک موزه بیشتر است؟ در واقع موزه باستان شناسی از ترکیب سه موزه تشکیل شده. موزه های آثار باستانی ترک، موزه آثار شرق و کاخ موزه کاشی یا قصر موزه کاشی همگی موزه هایی هستند که زیر نظر موزه باستان شناسی ترکیه فعالیت دارند.

موزه آثار شرق:

در موزه آثار شرق کلکسیونی از آثار به جا مانده از شرق باستان را خواهید دید شامل مجموعه آثاری از بین النهرین و آناتولی، دیدنی هایی از مصر، آثاری از شبه جزیره عربستان پیش از ظهور اسلام و حتی کتیبه هایی از پادشاهی آرارات یا اورارتو. این آثار تاریخی تا پیش از زمان جنگ جهانی از سراسر ترکیه که تحت حاکمیت عثمانی ها بود، حفاری و کشف شدند و به استانبول آورده شدند. دلیل انتقال آنها به استانبول این بود که در آن موقع استانبول مرکز عثمانی به شمار می رفت.

  • راهنمای سالن های موزه آثار شرق:

اگر علاقه مند به دیدن آثار تاریخی پیش از اسلام و متعلق به شبه جزیره عربستان هستید، به سالن 1 مراجعه کنید. تنها یک سالن متعلق به این آثار است. برای دیدنی تمدن بین النهرین و دیدنی های متعلق به آن دوران چهار سالن با شماره های 3،4،5 و 6 در نظر گرفته شده است. سالن های 7،8 و 9 هم مخصوص آثار تاریخی آناتولی هستند و در نهایت سالن 2 آثار تاریخی مصر باستان را در خود جای داده است.

  • بعضی آثار دیدنی در موزه آثار شرق:

1.ساعت سنگی:

ساعت سنگی مربوط به عربستانِ پیش از اسلام است. این ساعت از حفاری های شهر صالح به دست آمده. یک نیم دایره مقعر با شعاع های منظم

2.تابوت های مصر باستان:

تابوت های مصر باستان با شکل خاص و نوشته هایی که روی آنهاست همواره برای کسانی که علاقه مند به تاریخ آن دوران هستند، مجذوب کنندهیت داشته است. در مصر باستان معتقد بودند که هنگام مرگ روح از بدن جدا می گردد و ممکن است بعد از مدتی دوباره به جسم بازگردد. همین اعتقاد به زندگی دوباره بعد از مرگ دیدنی این تابوت ها را مجذوب کننده نموده. سبک ساخت آنها و نوشته های روی آنها با این دیدگاه همخوانی دارد.

3.لوگال دالو، مجسمه عبادت را از نزدیک ببینید

اگر حین بازدیدتان از موزه آثار شرق به مجسمه ای برخوردید که ژست بسیار مودبانه ای دارد و دست روی دست گذاشته، بدانید که نام آن لوگال دالو است. ژست این مجسمه نماد آداب رسمی در عبادت است. روی شانه این مجسمه هم به همین موضوع اشاره شده است و آن را مجسمه نیایش معرفی نموده اند.

4.قدیمی ترین شعر عاشقانه جهان را بخوانید!

موزه آثار شرق در موزه باستان شناسی استانبول میزبان سنگ نوشته ای است که قدیمی ترین شعر عاشقانه است. این سنگ نوشته و کتیبه عاشقانه مربوط به بابل است. این شعر عاشقانه احتمالا برای پادشاه سوشین از طرف یکی از کاندیداهای ازدواج با او نوشته شده است. ظاهرا این شعر برای مراسمی در زمان سال نو و برای برکت بخشیدن به سلطنت پادشاه نوشته شده است. در این مراسم این شعر عاشقانه همراه با موزیک و پایکوبی خوانده می شده.

ترجمه بخشی از این شعر را با هم بخوانیم:

ای داماد، عشقِ قلبِ من

زیبایی شما بزرگ و مانند عسل شیرین است

ای شیر! تو با ارزش ترین چیز در قلب منی

زیبایی شما بزرگ و مانند عسل شیرین است

و...

قصر موزه کاشی:

در مقابل موزه باستان شناسی یک ساختمان دو طبقه واقع شده است که فاتح سلطان محمد آن را ساخته است. این قصر که در سال 1472 (قرن پانزدهم میلادی) ساخته شده از قدیمی ترین قصرهای دوران عثمانی است. قرن نوزدهم بود که به اینجا عنوان موزه همایون (موزه امپراطوری یا پادشاهی) دادند و از آن استفاده کردند. ستون ها و سبک ایوان این قصر و کاشیکاری آن نمونه ای از نفوذ سلجوقی ها در معماری دوران عثمانی است.

در بخش ورودی این قصر یک کتیبه نسبتا بزرگ قرار گرفته است. ورودی قصر موزه کاشی گنبدی شکل است و در اطراف اتاق ها قرار گرفته اند. کاشی های ساخت منطقه ایزنیک، از مهمترین آثار قصر موزه کاشی به حساب می آیند. در ورودی قصر رواقی با 14 ستون مرمرین قرار گرفته است. درا ین موزه می توانید بیش از 2000 اثر تاریخی مربوط به دوران سلجوقیان و عثمانی را دیدن کنید.

موزه باستان شناسی استانبول (بنای اصلی):

بنای اصلی موزه باستان شناسی استانبول با سبک معماری نئوکلاسیک و اروپایی، ساخته معمار معروف فرانسوی الکساندر والوری است. این معمار علاوه بر ساخت ساختمان موزه باستان شناسی در ترکیه عمارت تاریخی عفیف احمد پاشا در استانبول را نیز طراحی و ساخته است. علاوه بر اینها چندین اثر دیگر از والوری در استانبول وجود دارد. در این ساختمان آثار تاریخی از یونان باستان مانند مجسمه های بسیار زیبای آن دوران را خواهید دید.

بلیط موزه باستان شناسی را چطور تهیه کنم؟

خرید بلیط را می توانید قبل از ورود به موزه و بیرون آن از گیشه تهیه کنید. اما اگر موزه کارت داشته باشید می توایند با تخفیف از موزه های باستان شناسی دیدن کنید. قیمت بلیط در سال 2018، 30 لیر است.

زمان بازدید از موزه در نیمه دوم سال: 9:00 الی 17:00 است و بلیط فروشی تا ساعت 16:00 انجام می گردد.

زمان بازدید در نیمه اول سال: 9:00 الی 19:00 است.

نکته مهم این که موزه های باستان شناسی دوشنبه ها تعطیل است. بنابراین هنگام برنامه ریزی برای بازدید از این موزه ها حتما این موضوع را در نظر بگیرید.

راه های دسترسی به موزه باستان شناسی چطور است؟

برای رسیدن به موزه باستان شناسی می توانید از ترموای کاباتاش - باجیلار بهره ببرید. در ایستگاه گلخانه پیاده شوید تا به موزه برسید. برای آشنایی با حمل و نقل عمومی در استانبول مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول را بخوانید. اگر دربخش آسیایی استانبول هستید از اسکله کادیکوی - امین اونو می توانید بهره ببرید و با اتوبوس های دریایی خود را به ترموای کاباتاش - باجیلار برسانید. برای آشنایی با اسکله های استانبول مطلب معرفی اسکله های استانبول را مرور کنید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ تجهیزات شبکه

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "موزه های باستان شناسی استانبول کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های باستان شناسی استانبول کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید