هنر و تاریخ را همزمان در این بنا تجربه کنید

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، ایسنا/ این خبر با موضوع هنر و تاریخ را همزمان در این بنا تجربه کنید، برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

هنر و تاریخ را همزمان در این بنا تجربه کنید

تجربه همزمان هنر و تاریخ در ساختمان اپرا ارمنستان

یکی از جاذبه های ایروان که از آن به عنوان مجموعه ای فرهنگی، هنری و علمی نام برده می گردد، ساختمان اپرا است.

بیشتر بخوانیدتالار اپرای ایروان؛ شاهکاری بی بدیل در بطن ارمنستان

از دلایل ساخت این ساختمان باید به اولین اپرای بین المللی ارمنستان که در قرن چهارم هجری و زمانی که ارمنستان برای استقلالش در حال مبارزه بود، اشاره نمود. تیرگان چوحاجیان آهنگساز و رهبر ارکستر در سال 1868 اولین اپرا را ساخت و به همین دلیل تاثیر بسزایی در بوجود آمدن ساختمان اپرا ارمنستان داشت.

رویای هنرمندان در وجود یک خانه اپرا و کمبود ساختمانی با چنین رویکرد ارزشمندی باعث شد تا در سال 1933 ساختمان اپرا ارمنستان توسط معماری ارمنستانی به نام الکساندر تامانیان ساخته و به دست خود او نیز افتتاح گردد.

ساخت این ساختمان در نوامبر 1930 در دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شروع و پس از سه سال در ژانویه 1933 ساخت آن تکمیل و افتتاح شد. یکی از ویژگی های این ساختمان که معمار آن به طرز هوشمندانه ای آن را اجرا نموده، این است که این ساختمان از دو سالن با نامهای سالن کنسرت آرام خاچاطوریان و سالن اپرا و باله ملی تئاتر الکساندر سپندریان با یک سقف واحد و دو استیج متفاوت تشکیل شده است.

البته باید گفت که تصمیم ساخت قسمت دوم این ساختمان که سالن کنسرت را شامل می گردد، در سال 1940 گرفته شد تا توسط جرج تامانیان پسر معماری اصلی این ساختمان انجام گردد. بنابراین ساختمان اپرا ارمنستان در سال 1953 پس از سالها تکمیل شد و سالهایی زیادی میزبان علاقمندان به فرهنگ و هنر بوده و هست.

ساختمان اپرا ارمنستان اولین و بزرگترین سالن برگزاری نمایش و کنسرتهای اپرا در ارمنستان بوده که اجرای اپرا و باله بیش از 80 سال در این ساختمان باعث شده مردم این بنا را علاوه بر یک میراث فرهنگی ویژه، یکی از عناصر و نماد ثروت فرهنگی خود نیز معرفی نمایند.

از اولین فعالیت هایی که در این مجموعه اجرا شده باید به اجرا باله دریاچه قو در سال 1935 اشاره نمود که توسط پیوتر چایکوفسکی اجرا شده است.

پس از آن آرام خاچاطوریان اولین باله این کشور به نام شادی را در سال 1939 در این یکی از سالنهای این مجموعه به اجرا درآورد. هنرمندان ارمنی اعتراف می نمایند که ساختمان اپرا این کشور یاری بسیاری برای شکوفایی هنر موسیقی به خصوص آهنگسازی و حتی پایکوبی در ارمنستان نموده است.

علاقمندان و بازدیدنمایندگان این مجموعه علاوه بر تماشای پایکوبی و اپرا می توانند از بازدید ساختمان اپرا که معماری اعجاب انگیزی دارد نیز لذت ببرند و فرهنگ و هنر را به طور تاریخی تجربه نمایند. البته در محوطه بیرونی ساختمان اپرا نصب تندیس هنرمندان ارمنی از جمله الکساندر سپنداریان، خاچاطوریان و شاعر معروف تامانیان جلوه ای خاص به بنا بخشیده که چشم هربیننده ای را خیره خواهد نمود.

دریاچه ای در نزدیکی ساختمان اپرا وجود دارد که گفته می گردد محلی دوست داشتنی برای گردشگران و مردم ایروان است؛ نکته قابل توجه در خصوص این دریاچه، نام گذاری آن به نام دریاچه قو است که به افتخار باله پیوتر چایکوفسکی اجرا شده است.

البته این دریاچه مصنوعی در سال 1963 ساخته شده و گفته می گردد که از دریاچه سوان ارمنستان برای ساخت آن الگو گرفته شده است. این دریاچه مصنوعی نیز یکی از جاذبه های ایروان محسوب می گردد، چرا که در زمستان با واسطه سرما و یخزدگی آن به محلی برای تمرین پاتیناژ تبدیل می گردد یا اینکه در تابستان مردم و علاقمندان می توانند پایکوبی قوها را در آن به تماشا بنشینند.

بیشتر بخوانیددریاچه سوان جواهر ارمنستان | معرفی جاهای دیدنی ارمنستانمنبع: همگردی

به "هنر و تاریخ را همزمان در این بنا تجربه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر و تاریخ را همزمان در این بنا تجربه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید