کتاب داستان های برگزیده پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این کتاب 10 داستانی که براساس رتبه کسب شده در پنج دوره جایزه ارغوان برگزیده شده اند، آمده که چاه ویل نوشته فرناز (زینب) قربانی، حضور و غیاب غزل محمدی، لیس لها ارض او وطن او عنوان نوشته زهرا گودرزی، چشم ها به قلم امیرمحمد محدثی، نزیسته سیدرحیم حسینی نژاد، گزارشِ افسرِ کشیک نوشته احسان منصف خوش حساب، جوجه تیغی از محیا مرادی نسب، ساکن همیشگی نوشته منوچهر زارع پور، فرار کن یحیی به قلم عباس عظیمی و تبریزی نوشته ندا جبرئیلی را شامل می گردد.پس از متن این داستان ها هم گزارش دبیرخانه جایزه ارغوان درج شده است.

کتاب داستان های برگزیده پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد

جایزه ارغوان از سال 1397 شروع به کار نموده و آخرین روزهای سال به عنوان کتاب داستان های برگزیده اولین دوره آن ، اسفندماه همان سال منتشر شد. این جایزه پس از هر دوره برگزاری، آثار برگزیده را در قالب یک مجموعه به وسیله نشر مرکز به چاپ رساند. به این ترتیب کتاب های آخرین روزهای سال، شب، آخرین بار و آخرین سال قرن دربرگیرنده داستان های برگزیده دوره های اول تا چهارم این جایزه منتشر شدند. کتاب دروغ هم که داستان های برگزیده پنجمین دوره جایزه ارغوان را شامل می شد، زمستان سال 1401 به چاپ رسید.

اوژن حقیقی، گردآورنده این داستان ها در بخشی از مقدمه کتاب تاکید نموده که سیر تکامل داستان کوتاه به سوی فشردگی بیشتر بوده و تمرکز بر تک تک جزییات برای دست یافتن به نهایت تاثیر داشته است. برای زمانی کوتاه همانند دریچه ای به روی زندگی شخصیت یا شخصیت هایش بازمی گردد و پیامی نوشته یا نانوشته را به خواننده منتقل می نماید. در تعریف کلاسیک، داستان منثوری است که معمولا می توان در یک نشست خواند و بر یک حادثه مستقل یا مجموعه ای از حوادث با هدف ایجاد تاثیر با حال وهوایی واحد در یک یا چند قطعه یا صحنه متمرکز است.

وی با بیان اینکه داستان کوتاه امروز از این تعریف نیز فراتر رفته، آورده است: نویسندگانش به این چهارچوب محدود نمانده اند و مهارت های خود را در توسعه امکانات این قالب ادبی پرورش داده اند. طرح داستانی، تکنیک های روایی، فضاسازی، زاویه دید، زبان، گفته ها و ناگفته ها در داستان کوتاه ابعاد شگفت انگیزی یافته است. گویی داستان کوتاه نویسان پیوسته در تلاشند تا در قالبی تنگ، راه های تازه تری برای تنیدن و پیراستن متن خود بیابند و کلمات را هرچه بیشتر صیقل دهند تا تاثیری یگانه و منحصر به فرد خلق نمایند.

نشر مرکز این کتاب را در 138 صفحه و با قیمت 83 هزار و 500 تومان روانه بازار نموده است.

در بخشی از متن داستان حضور و غیاب می خوانیم: جمله ای از احسان توی چت باکس می رود توی چشمم خانم ما یه شعر گفتیم می شه بخونیم؟ دندان هایم قفل شده. پایین چت باکس علامت ALI IS TYPING به درازا کشیده است. علی دارد چیزی می نویسد. کتاب فارسی کلاس ششم را از زیر لباس های عرق نموده و لک دار بیرون می کشم. دست می کشم روی کاغذهایش که تای چرک مرد گوشه هایش باز گردد. از بیرون صدای فحش ناموسی می آید و بعد قهقهه. محسن در آشپزخانه را بازمی نماید. دستم را در هوا تکان می دهم که یعنی سرکلاسم زود در صاحب مرده را ببند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب داستان های برگزیده پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب داستان های برگزیده پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید