مصاحبه با شاهین؛ زنده گیر حرفه ای حیوانات خانگی فراری

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، شاهین 14سال است که به صورت حرفه ای زنده گیری و امداد و نجات حیوانات انجام می دهد. خودش می گوید هیچ تحصیلاتی در زمینه حیوانات یا محیط زیست نداشته و از روی علاقه به حیوانات به این کار روی آورده است. با این وجود در صفحه اینستاگرام خود تاکید می نماید که حامی نیست و این کار شغل اوست.

مصاحبه با شاهین؛ زنده گیر حرفه ای حیوانات خانگی فراری

به گزارش هفت صبح، حداقل هزینه ای که شاهین برای زنده گیری دریافت می نماید 800 هزار تومان است. هر چه گرفتن حیوان سخت تر و زمان بر تر گردد هزینه هم بالاتر می رود. مسافتی که او برای امداد طی می نماید هم به هزینه ها اضافه می نماید. برای مثال او برای گرفتن گربه ای که 6 روز بالای پشت بام گیر نموده، وحشی شده، از انسان ها فراری است، راه فرار به کانال کولر دارد و داخل تله هم نمی رود، تا 6 ساعت وقت می گذارد و 4 میلیون و پانصد هزار تومان هم هزینه دریافت می نماید.

شاهین علاوه بر سگ و گربه های بومی و خیابانی، روباه، کلاغ، شاهین، عقاب، اسب، الاغ، مار و… هم می گیرد. خودش می گوید بسیاری از این حیوانات مربوط به شهرستان ها یا تهران هستند که اکثرا مورد حیوان آزاری قرار گرفته اند. او در جواب به این سوال که آیا این کار وظیفه سازمان محیط زیست است یا نه می گوید: برخی افراد به آتش نشانی ها زنگ می زنند. اما برخی مواقع آتش نشانی می گوید از حیطه وظایف ما خارج است. برخی وقت ها هم آتش نشانی به محل می رود، اما نمی تواند کاری از پیش ببرد، چون امکاناتش را هم ندارد.

برخی ها هم به سازمان محیط زیست زنگ می زنند، اما این سازمان اگر هم به محل حادثه برود برای درمان او ممکن است اقدامی نکند یا نتواند حیوان را بدون آسیب رساندن زنده گیری کند. نمونه اش همین پلنگ قائمشهر. در بسیاری از کشور های جهان سازمان هایی برای نجات حیوانات اگزوتیک یا وحشی وجود دارد و بعد از امداد آن ها در همان سازمان تحت درمان قرار می گیرند و در صورت امکان رهاسازی می نمایند.

اگر هم حیوان قادر به ادامه حیات در حیات وحش نباشد در همان سازمان ها تا آخر عمرشان زندگی می نمایند. به گفته شاهین در ایران چنین سازمانی وجود ندارد. او ادامه می دهد: حیواناتی مانند مار پایتون که بومی ایران نیستند را نمی توان در طبیعت رها کرد در نتیجه آن ها را به سازمان محیط زیست تحویل می دهیم.

این سازمان هم مار را به باغ وحش ها تحویل می دهد که متاسفانه شرایط نگهداری در باغ وحش ها مناسب نیستند. در برخی موارد پرنده هایی مانند شاهین یا عقاب را که امکان بازگشت به طبیعت ندارند را به دست افراد داوطلب، علاقه مند و کاربلد می سپاریم تا از آن ها مراقبت نمایند.

بسیاری از کیس هایی که او امداد می نماید سگ و گربه هایی هستند که به وسیله افراد دچار اعتیاد آزار می بینند. یکی دیگر از موارد پرتکراری که برای او پیش می آید نجات سگ ها از دست شهرداری است. برای مثال در یکی از ویدئو های صفحه اینستاگرام او یکی از اهالی محله ای در تهران تماس گرفته و درخواست نجات چندین سگ بومی را می نماید چرا که همسایه ها به شهرداری زنگ زده اند تا سگ های محله را بکشند. شاهین به محل رفته و سگ ها را گرفته و به نقاهتگاه ها منتقل می نماید.

به گفته او انجام این شغل مجوز یا پروانه خاصی از یک سازمان یا نهاد احتیاج ندارد. اما آنچه اهمیت دارد توانایی مالی تهیه امکانات زنده گیری و علاقه به این کار است. او در این باره شرح می دهد: قیمت توری که من از آن برای زنده گیری استفاده می کنم نزدیک 200 میلیون تومان است.

این تور به هیچ عنوان نه پاره می گردد، نه می پوسد و نه آتش می گیرد. یکی دیگر از امکاناتی که گا ها برای زنده گیری استفاده می کنم دارت بیهوشی است. من به این واسطه آشنایی با دامپزشک ها و شناختی که آن ها از من و شغل من دارند به این وسیله و داروی آن دسترسی دارم در غیر این صورت داروخانه دامپزشکی این تجهیزات را در اختیار افراد قرار نمی دهد.

او از سختی های این شغل این طور می گوید: این شغل بسیار زمان بر است. نه تنها باید به نقاط مختلف تهران بروم و ساعت ها در ترافیک بمانم بلکه خیلی از مواردی که با من تماس می گیرند از شهرستان ها هستند. از طرفی گاهی باید با انسان هایی دست و پنجه نرم کرد که همکاری نمی نمایند یا می خواهند جان حیوان را بگیرند. در بسیاری از موارد هم به وسیله سگ و گربه گاز گرفته می شوم و دیگر درمانگاه ها من را می شناسند. تماشا حیوانات آسیب دیده در شرایط های وخیم از لحاظ روحی هم انرژی بر است و تنها علاقه من را به ادامه این کار ترغیب می نماید.

منبع: فرارو

به "مصاحبه با شاهین؛ زنده گیر حرفه ای حیوانات خانگی فراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه با شاهین؛ زنده گیر حرفه ای حیوانات خانگی فراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید