10 فیلم درباره بمب اتمی که بعد از اوپنهایمر باید دیدن کنید

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، آخرین ساخته کریستوفر نولان اوپنهایمر (Oppenheimer) که در اکرانی جنجالی به سالن های سینما آمد، درباره ساخت سلاح های هسته ای است که هیروشیما و ناکازاکی را در جنگ جهانی دوم نابود کردند. اما فیلمساز تصمیم گرفته است که مخاطب هرگز بمباران واقعی را نبیند. در عوض، فیلم بر آزمایش ترینیتی در نیومکزیکو و اینکه چگونه میراث آن جی رابرت اوپنهایمر (کیلین مورفی) را تا ابد تسخیر می نماید، تمرکز دارد. مرد چاق و پسر کوچولو - بمب های اتمی که بر فراز هیروشیما و ناکازاکی پرتاب شدند - در مجموع جان افراد کمتری را نسبت به بمباران معمولی شهرهای ژاپن گرفتند (انیمه مدفن کرم های شب تاب (Grave of the Fireflies) بمباران دوم را به تصویر کشیده است). اما چون تنها استفاده از سلاح های هسته ای در زمان جنگ بودند، و به علت آسیب های جبران ناپذیری که به همراه داشتند، در تصور عمومی بزرگ و ویرانگر ثبت شده اند، که واقعاً بودند و بازتاب آن را می توانیم در فیلم هایی که در این باره ساخته شده است، ببینیم. در نتیجه، فیلم های زیادی بمباران هیروشیما و ناکازاکی را به تصویر کشیده اند؛ از جمله این ده فیلم درباره بمب اتمی که بعد از اوپنهایمر باید دیدن کنید.

10 فیلم درباره بمب اتمی که بعد از اوپنهایمر باید دیدن کنید

10. راپسودی در آگوست (Rhapsody in August)

  • سال اکران: 1991
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: ساچیکو موراسه، ریچارد گی ر، هیده تاکا یوشی اوکا، نوریکو هونما، هیساشی ایگاوا، توشی نگیشی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 60 از 100

کین (ساچیکو موراسه) یک زن سالخورده ژاپنی است که در نزدیکی ناکازاکی زندگی می نماید. شوهرش در بمباران مرد چاق کشته شده است. بچه ها و نوه هایش و برادرزاده اش کلارک (ریچارد گیر) که در آمریکا بزرگ شده است، به دیدار او می آیند. کین دارد کم کم حافظه اش را از دست می دهند و در همین حین، ترومای قدیمی او از بمب دوباره ظاهر می گردد.

یکی از آخرین فیلم های آکیرا کوروساوا، راپسودی در ماه اوت، با استقبال متفاوت منتقدان روبه رو شد. با این حال، فیلم تصاویر به یاد ماندنی و قابل توجهی دارد- معروف ترین آن، فلا بک به ابر قارچی ناکازاکی است که به یک چشم غول پیکر تبدیل می گردد.

9. روز اول (Day One)

  • سال اکران: 1989
  • کارگردان: جوزف سارجنت
  • بازیگران: برایان دنهی، دیوید استراترن، مایکل تاکر، هیوم کرونین، ریچارد دیسارت، هال هالبروک، برنارد هاگز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 64 از 100

این مستند دارم تلویزیونی از دیدگاه فیزیکدان لئو زیلارد (مایکل تاکر) داستان پروژه منهتن را بازگو می نماید. زیلارد، با حمایت اینشتین، دولت ایالات متحده را متقاعد می نماید که قبل از اینکه آلمان نازی پیروز به ساخت بمب هسته ای گردد، بمب هسته ای بسازد. اما وقتی این پروژه شکست می خورد، زیلارد به فکر ایجاد یک سلاح کشتار جمعی می افتد.

روز اول یکی از دو فیلمی بود که در سال 1989 به پروژه منهتن پرداختند (دیگری مرد چاق و پسر کوچک (Fat Man and Little Boy) با بازی پل نیومن بود). روز اول برخلاف اوپنهایمر پسر کوچک را در حال انفجار بر فراز هیروشیما همراه با عکس هایی از جراحات و ویرانی های ایجادشده نشان می دهد. این فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو شد و برنده جایزه امی پرایم تایم برای درام/کمدی ویژه شد.

8. من در ترس زندگی می کنم (I Live In Fear)

  • سال اکران: 1955
  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، مینورو چیاکی، کاماتاری فوجیوارا، کن میستودا، ماسائو شیمیزو، نوریکو سنگوکو، آکمی نگیشی، ایجیرو تونو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75 از 100

کیچی ناکاجیما (توشیرو میفونه) نه سال بعد از بمباران ناکازاکی و هیروشیما در وحشت یک آخرالزمان هسته ای زندگی می نماید. این کارخانه دار عجیب و غریب می خواهد تمام خانواده (از جمله دو معشوقه و بچه ها نامشروع خود) را به برزیل منتقل کند. بچه ها بزرگسال او در پی این هستند که کیچی را دیوانه جلوه دهند تا او را به یک مرکز روانپزشکی بفرستند و در نتیجه از ارث آن ها محافظت گردد.

این کمدی سیاه کوروساوا نگاهی تکان دهنده و ترسناک به آسیب های روحی در ژاپن پس از جنگ است که تأثیر روانی بمب اتمی را در جامعه نشان می دهد. آنجا که داماد کیچی تاکائو (ماسائو شیمیزو) با عصبانیت به او اطلاع می دهد که هیچ کجای زمین امن نیست - اکنون سلاح های هسته ای کافی برای از بین بردن تمام زندگی وجود دارد - فیلم در واقع می خواهد ترس دنیای بسیار واقعی را که در عصر اتمی و دوران جنگ سرد وجود داشت به تصویر بکشد.

7. جن پابرهنه (Barefoot Gen)

  • سال اکران: 1983
  • کارگردان: موری ماساکی
  • بازیگران: ایسی میازاکی، ماساکی کودا
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75 از 100

بر اساس مانگای کیجی ناکازاوا، جن پابرهنه یک پسر ژاپنی را در جریان بمباران هیروشیما و بعد از آن دنبال می نماید. پدر و دو خواهر و برادر جن در آتش سوختند، اما مادر باردار او زنده می ماند. مادرش دختری به نام توموکو را زودتر از موعد به دنیا می آورد که بر اثر سوء تغذیه می میرد.

جن پابرهنه به خاطر صحنه بمباران وحشتناکش معروف است - کنده شدن پوست، آب شدن کره چشم، بدن های سوخته و زامبی مانند که شیشه به تنشان فرو رفته است. حضور بی امان کابوس در این فیلم شبیه فیلم کوتاه ژاپنی پیکادون (Pikadon) است که هر دو فیلم ثابت می نمایند انیمه چقدر می تواند در به تصویر کشیدن چیزهای غیرقابل تصور قدرتمند باشد.

6. امپراتوری خورشید (Empire of the Sun)

  • سال اکران: 1987
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: کریستین بیل، جان مالکوویچ، میراندا ریچاردسون، نایجل هیورز، جیمز گرین، پیتر کاپلی، امیلی ریچارد، روپرت فریزر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 77 از 100

در سال 1937، جیمی (کریستین بیل) دانش آموز شیک بریتانیایی در طول تهاجم ژاپن در شانگهای رها می گردد. در پی درگیری با سربازان و مهاجران سیاه پوست آمریکایی، جیمی - که حالا اسمش جیم است - به اردوگاه اسرا می رود. در اواخر فیلم، جیم از دور تصویری سریع از بمب مرد چاق را می بیند که ناکازاکی را نابود می نماید.

صحنه بمب اتمی به طرز وحشتناکی زیباست؛ جیم آسیب دیده تصویری را که از بمب دیده است، به بهشت رفتن خانم ویکتور (میراندا ریچاردسون) - هم بندی که به تازگی قبل از او مرده است - تعبیر می نماید. او با هیجان به نوری از دور و رنگ های رنگین کمانی مرگبار در آسمان خیره می گردد. امکان تماشا انفجار مرد چاق از شانگهای پرسش برانگیز است، اما سینمای قدرتمند و تکان دهنده ای را می سازد.

5. باران سیاه (Black Rain)

  • سال اکران: 1989
  • کارگردان: شوهئی ایمامورا
  • بازیگران: یوشیکو تاناکا، کیسوکه ایشیدا
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 86 از 100

یاسوکو (یوشیکو تاناکا) با عمه و عمویش در فوکویاما زندگی می نماید. آن ها هیباکوشا هستند، بازماندگان بمباران هیروشیما که پنج سال قبل رخ داده است. یاسوکو به علت نهاده شدن در معرض ریزش باران سیاه، غیرقابل ازدواج در نظر گرفته می گردد، اما او در نهایت با یک کهنه سرباز مبتلا به PTSD یا اختلال اضطراب پس از سانحه به نام یویچی (کیسوکه ایشیدا) ازدواج می نماید. طی سال ها، یاسوکو و هیباکوشای دیگر تسلیم بیماری ناشی از تشعشع و سرطان شدند.

باران سیاه (با فیلمی به همین نام که ریدلی اسکات همان سال ساخته است اشتباه نگردد) فیلمی زیبا و کند است که با تصویر سیاه و سفید فیلمبرداری شده است. در داستان ترومای جنگی درونی شده اش، بدن های زغال شده، تغییر شکل یافته و مرگ های آهسته و دردناک ناشی از تشعشعات را نشان می دهد.

4. هزارتوی سینما (Labyrinth of Cinema)

  • سال اکران: 1952
  • کارگردان: کانتو شیندو
  • بازیگران: نوبوکو اوتاوا، اوسامو تاکیزاوا، هیدجی اوتاکی، ماسائو شیمیزو، تانیه کیتابایاشی، ایجیرو تونو، تایجی تونویاما، جوکیچی اونو، ری یوشیدا
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100

یک سینمای کوچک ژاپنی در حال تعطیل شدن است و با نمایش شبانه فیلم های جنگی جشن می گیرد. سه مرد و یک دختر مدرسه ای به نام نوریکو (ری یوشیدا) از بین تماشاگران به داخل فیلم منتقل می شوند و وقایع تاریخی واقعی را که در فیلم به تصویر کشیده شده است، تجربه می نمایند. نوریکو و مردان در نهایت در لحظه بمباران در هیروشیما قرار می گیرند و همه شان زنده نمی مانند.

هزارتوی سینما آخرین فیلم نوبوهیکو اوبایاشی، فیلمساز تجربی، سه ساعت فانتزی سورئالیستی و غریب است. سکانس بمباران هیروشیما ترسناک است؛ آن تصویری که در پی آن باران سیاه می بینیم، و تبدیل شدن نوریکو به سایه انسانی حک شده در سنگ.

3. بچه ها هیروشیما (Children Of Hiroshima)

  • سال اکران: 1952
  • کارگردان: کانتو شیندو
  • بازیگران: نوبوکو اوتاوا، اوسامو تاکیزاوا، هیدجی اوتاکی، ماسائو شیمیزو، تانیه کیتابایاشی، ایجیرو تونو، تایجی تونویاما، جوکیچی اونو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92 از 100

معلم جوانی به نام تاکاکو (نوبوکو اوتووا) از قبر خانواده اش در هیروشیما تماشا می نماید. او با خدمتکار سابق شان که به شدت مجروح شده است، ایواکیچی (اوسامو تاکیزاوا) دیدار می نماید و از او و نوه اش دعوت می نماید تا با او زندگی نمایند. تاکاکو بعلاوه از محل تخریب شده مهدکودکی که قبلاً در آن تدریس می کرد بازدید می نماید و تعدادی از دانش آموزان سابق خود را (که حالا بیماری لاعلاج دارند) پیدا می نماید.

بچه ها هیروشیما یکی از دو فیلم ژاپنی بود که کمتر از ده سال پس از بمباران پسر کوچولو با این موضوع ساخته شد (دیگری هیروشیما محصول 1953 بود). فیلم با نماهای طولانی از شهر ویران شده شروع می گردد، اما هرگز خود انفجار را به تصویر نمی کشد. بلکه به شدت بر روی هیباکوشا (کسانی که از بمباران ها آسیب ابدی دیده اند) تمرکز دارد، با روایتی که بر اساس روایت های واقعی شکل گرفته است.

2. در این گوشه از دنیا (In This Corner of the World)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: سونائو کاتابوچی
  • بازیگران: رنا نونن، یوشیماسا هوسویا، ناتسوکی اینابا، مینوری اومی، دایسوکه اونو، مگومی هان، شیگرو اوشیاما، مایومی شینتانی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97 از 100

سوزو یک زن جوان هنرمند و جدی است که در طول جنگ دنیای دوم در نزدیکی هیروشیما زندگی می نماید. او در جریان حمله ای هوایی دست راست خود را از دست می دهد و خواهرزاده جوانش نیز کشته می گردد. خانواده سوزو در بمباران هیروشیما می میرند، اما شوهرش، شوساکو، زنده می ماند. سوزو و شوساکو دختری یتیم را در شهر ویران شده پیدا می نمایند و به همراه او زندگی جدیدی را در کوره شروع می نمایند.

این انیمه زیبا بر اساس مانگای فومیو کونو، داستانی دلخراش و صمیمی از بقا در دوران جنگ است. انفجار هیروشیما در این انیمه دو بار به تصویر کشیده می گردد؛ یکی شان بسیار وحشتناک است که کودکی که به جسد خونین و فرو رفته در شیشه مادرش چسبیده است به این امید که او بیدار گردد.

1. هیروشیما عشق من (Hiroshima Mon Amour)

  • سال اکران: 1960
  • کارگردان: آلن رنه
  • بازیگران: امانوئل ریوا، ایجی اوکادا، استلا داساس، پیر باربو، برنار فرسون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100

یک بازیگر فرانسوی (امانوئل ریوا) برای ساخت فیلمی ضد جنگ در هیروشیما است. او با یک معمار ژاپنی (ایجی اوکادا) که خانواده خود را بر اثر بمب اتمی از دست داده است، رابطه عاشقانه ای را شروع می نماید. این زن در واقع با گذشته خودش تسخیر شده است؛ به این خاطر که عاشق یک سرباز آلمانی شده بود تبعیدشده و او را جاسوسی (با سر تراشیده) می دانند.

این فیلم معروف موج نو فرانسه محصول مشترک فرانسه و ژاپن بود. هیروشیما عشق من که در طول یک بیست و چهار ساعت اتفاق می افتد، با یک سکانس طولانی از این زوج که به فیلم های خبری تخیلی وحشتناک از پیامدهای بمباران کات می خورد، شروع می گردد. این فیلم به علت تصویر اصیل و بدیعی که از ترومای دوران جنگ به نمایش گذاشت، از سوی منتقدان مورد تحسین نهاده شد.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 فیلم درباره بمب اتمی که بعد از اوپنهایمر باید دیدن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم درباره بمب اتمی که بعد از اوپنهایمر باید دیدن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید