10 فایده باورنکردنی آناناس برای سلامتی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، کریستف کلمب در بازگشت از سفر جنوب آمریکا، آناناس را با خود به اروپا آورد. در آن موقع آناناس به عنوان یک میوه عجیب وغریب و خارق العاده شناخته می شد و فقط در مهمانی های خاص سرو می شد. اما امروزه پیداکردن آناناس در فروشگاه ها و خانه بیشتر مردم جهان کار دشواری نیست.

10 فایده باورنکردنی آناناس برای سلامتی

حقایقی در خصوص آناناس

آناناس می تواند در درمان بیماری هایی مانند آسم و دیابت یاری نماینده باشد.

یک فنجان آناناس حاوی 82 کالری است و حدود 131 درصد از ویتامین C موردنیاز بدن را تأمین می نماید.

از آناناس می توان به عنوان طعم دهنده در پخت انواع کباب ها، شیرینی ها و سالادها استفاده کرد.

شاید بتوان آناناس را از معدود میوه هایی دانست که رشدش پس از چیده شدن، متوقف می گردد (آناناس تا زمانی رشد می نماید که بر روی درخت باشد)، به همین علت بهتر است آناناس های رسیده را برای خرید انتخاب کنید.

خواص آناناسخواص آناناس بسیارند. مصرف میوه ها و سبزیجات مختلف ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کم می نماید. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی خطرات ابتلا به بیماری های مرتبط با سبک زندگی ناسالم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند آناناس خطر مرگ ومیر و ابتلا به چاقی، دیابت وبیماری قلبی را کاهش می دهد. آناناس بعلاوه موجب تقویت مو و لطافت پوست می گردد، انرژی را بالا می برد و در کاهش وزن مؤثر است. در ادامه، با دیگر خواص آناناس آشنا می شوید.

1. کاهش خطر ابتلا و پیشرفت تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا)مصرف انواع میوه ها در رژیم غذایی (خوردن بیش از سه واحد میوه در روز) خطر ابتلا و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

2. جلوگیری از آسمخطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که اندازه زیادی موادمغذی استفاده می نمایند، پایین تر است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه هایی مانند آناناس، انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، نعناع، کدوتنبل و هویج یافت می گردد.

3. کاهش فشار خونکاهش فشار خون، یکی دیگر از خواص آناناس است. افزایش پتاسیم خون با مصرف میوه ها و سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، می تواند به کاهش فشار خون افراد یاری کند. براساس تحقیقات انستیتیو بهداشت و تغذیه ملی، کمتر از دو درصد افراد بالغ در جامعه آمریکا روزانه حدود 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت می نمایند. بعلاوه توجه داشته باشید که مصرف پتاسیم می تواند مقدار مرگ ومیر را تا 20 درصد کاهش بدهد.

4. جلوگیری از سرطانآناناس سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و به همین علت می تواند از شکل گیری رادیکال های آزاد که از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سرطان هستند، جلوگیری کند.

بعلاوه پژوهش های اجرا شده از سوی دانشکده تغذیه دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات دارند. تحقیقات اجرا شده بر روی مردم ژاپن هم نشان می دهد که رابطه معکوسی بین استفاده از رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن و امکان ابتلا به سرطان کولون وجود دارد.

وجود فیبر در همه میوه ها و سبزیجات هم تا حد زیادی می تواند ریسک ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش بدهد. براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مطالعات و پژوهش های اجرا شده نشان می دهند که آنزیم بروملین و دیگر آنزیم های موجود در آناناس در درمان سرطان و یاری به کاهش عوارض جانبی آن (تورم دهان و گلو به علت شیمی درمانی) بسیار مؤثر است.

5. دیابتمطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که به وسیله رژیم غذایی فیبر بیشتری دریافت می نمایند، سطح گلوکز خون پایین تری دارند و دریافت رژیم حاوی فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هم می تواند منجر به بهبود سطح قند خون، لیپید و انسولین گردد. یک آناناس میانه در حدود 13 گرم فیبر دارد.

دستورالعمل غذایی پیشنهادی از سوی انجمن تغذیه آمریکا نشان می دهد که مقدار فیبر موردنیاز برای خانم ها بین 21-25 گرم در روز است که این مقدار در آقایان به حدود 30-38 گرم در روز می رسد.

6. بهبود عملکرد دستگاه گوارشفیبر و آب موجود در آناناس از یبوست جلوگیری می نماید و منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش می گردد.

7. تأثیر مثبت بر باروریآناناس یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان است که تحقیقات تأثیر مثبت آن را بر باروری اثبات نموده اند.

رادیکال های آزاد می توانند به سیستم باروری و تولیدمثل آسیب جدی برساند و غذاهایی با آنتی اکسیدان بالا مانند آناناس برای جلوگیری از این اثر مخرب توصیه می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در آناناس مانند ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین ها و مواد معدنی چون مس، زینک و اسیدفولیک از جمله ویژگی های خاص این میوه استوایی است که بر باروری زنان و مردان تأثیر مثبت دارد.

8. بهبود زخم و کاهش التهاببهبود زخم و کاهش التهاب، از دیگر خواص آناناس است. بعضی مطالعات نشان می دهند که آنزیم بروملین موجود در آناناس می تواند به کاهش ورم، کبودی، درد و کاهش دوره بهبود زخم ناشی از عمل های جراحی یاری کند.

در حال حاضر، آنزیم بروملین در درمان و کاهش التهاب ناشی از تاندونیت (التهاب بافت های اطراف تاندون)، کشیدگی رباط و دیگر جراحت ها و آسیب عضلات کوچک مانند گوش، بینی و جراحی گلو یا تروما (هر نوع آسیب یا ضربه واردشده بر بدن انسان) هم استفاده می گردد.

9. سلامت قلبفیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در آناناس برای سلامت قلب مفید است. مطالعات نشان می دهند خطر مرگ ومیر ناشی از بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری در افرادی که روزانه 4069 میلی گرم پتاسیم مصرف می نمایند در مقایسه با افرادی که کمتر از این مقدار پتاسیم دریافت می نمایند (1000 میلی گرم در روز) تا 49 درصد کاهش می یابد.

افزایش پتاسیم در رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به سکته، تحلیل بافت های عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش شکل گیری سنگ های کلیوی دارد.

10. پوستآنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در آناناس وقتی به صورت خام یا پخته مصرف می گردد، می تواند به بهبود آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا و چین وچروک ناشی از آن یاری کند و منجر به بهبود بافت پوستی گردد.

بعلاوه ویتامین C نقش مهمی در شکل گیری کلاژن و حفاظت از ساختار پوست دارد.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "10 فایده باورنکردنی آناناس برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فایده باورنکردنی آناناس برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید