افزایش طول عمر باتری موبایل اندرویدی با 14 ترفند اثبات شده

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، آیا باتری گوشی اندروید شما خیلی سریع خالی می گردد؟ در این مقاله با 14 نکته اثبات و آزمایش شده قصد داریم طول عمر باتری موبایل را تا حد امکان بیشتر کنیم.

افزایش طول عمر باتری موبایل اندرویدی با 14 ترفند اثبات شده

امروزه گوشی های هوشمند برای فعالیت به باتری های قدرتمندتری نیاز دارند. از طرفی، پردازنده و صفحه نمایش گوشی های امروزی نیز به ظرفیت بسیار زیادی از باتری به منظور فعالیت نیاز دارند. متاسفانه، باتری های لیتیوم-یونی که در داخل گوشی های هوشمند تعبیه می شوند، همپا با سخت افزارهای صفحه نمایش و پردازنده های موبایل پیشرفت ننموده اند. به همین علت، با اتکا به روش و ترفندهای نرم افزاری می توان طول عمر باتری موبایل گوشی های اندرویدی را بیشتر کرد. در ادامه قصد داریم روش های کاربردی را به منظور افزایش طول عمر باتری موبایل را مطرح کنیم که به طور کلی به حفظ سلامت باتری یک گوشی هوشمند اندرویدی هم یاری به سزایی می نماید.

1. روشن کردن حالت Power-Saving

سریع ترین روش برای ذخیره انرژی باتری روی گوشی های شما، روشن کردن حالت Power-Saving است. روی بیشتر گوشی های هوشمند، شما می توانید خیلی سریع وارد پنل Settings شده و به وسیله تنظیمات مربوط به باتری، گزینه Power Saving را روشن کنید.

روی یک گوشی سامسونگ شما می توانید حالت Power-saving را با انجام مراحل زیر فعال کنید:

  • شرایط صفحه نمایش Always On Display را خاموش کنید: این شرایط صفحه موجب می گردد تا صفحه نمایش شما همواره روشن باشد اما به شدت مصرف باتری را افزایش می هد. با خاموش کردن این ویژگی، عمر باتری دستگاه بیشتر می گردد.
  • سرعت پردازنده CPU را به 70 درصد محدود کنید: محدودسازی سرعت CPU موجب می گردد تا باز شدن و پردازش برنامه ها مقداری بیشتر طول بکشد اما در عوض، مقدار ظرفیت کمتری از باتری مصرف می گردد.
  • کاهش نور صفحه تا 10 درصد: هر مقدار صفحه نمایش دستگاه کم نورتر باشد، مصرف باتری هم کمتر خواهد بود.
  • خاموش کردن 5G: سرعت اینترنت 5G در گوشی های نو، یک قابلیت به شدت هیجان انگیز است اما اگر قصد دارید مصرف باتری مدیریت گردد، بهتر است نهایتا از سرعت 4G بهره ببرید.
  • محدودسازی برنامه ها و هوم اسکرین: قوی ترین راه چاره برای بهینه سازی طول عمر باتری موبایل محسوب می گردد. شما با استفاده از موارد زیر می توانید برنامه های پس زمینه را محدود کنید:

1. محدود کردن تمام فعالیت های پس زمینه

2. خاموش کردن پنل های Edge

3. استفاده از تم دارک به جای تم روشن

4. کاهش نرخ تازه سازی تصویر به 60 هرتز

5. مجوز دسترسی تا نهایت هشت برنامه روی هوم اسکرین

6. غیر فعال سازی App drawer

2. خاموش کردن خدمات مربوط به منطقه و لوکیشن

یکی از موثرترین روش برای بهبود طول عمر باتری موبایل، خاموش کردن قابلیت لوکیشن یا همان GPS است. علاوه بر این مورد، شما باید مجوزهای لازم را از سایر برنامه ها به منظور دسترسی به لوکیشن حذف کنید؛ حداقل مجوز برنامه هایی را حذف کنید که به طور مداوم از آنها استفاده نمی کنید. در واقع با این کار شما جلوی اجرای برنامه های متعدد را در پس زمینه می گیرید.

برای انجام این کار، شما باید به مسیر Settings > Location > App Permissions بروید. در اینجا شما با فهرست تمام برنامه هایی که اجازه دارند از لوکیشن شما استفاده نمایند روبه رو می شوید. روی هر برنامه ضربه زده و سپس یکی از دو گزینه زیر را انتخاب کنید:

  • گزینه Allow only while using the app: تنها زمانی که از برنامه استفاده می کنید به لوکیشن دسترسی پیدا می نماید.
  • گزینه Dont allow: برای برنامه هایی که اصلا نمی خواهید به لوکیشن دسترسی داشته باشند.

یک نکته جالب: شما می توانید به برنامه گوگل مپ بدون نیاز به اینترنت دسترسی پیدا کنید تا هم اینترنت کمتری مصرف گردد و هم باتری موبایل بیشتر دوام بیاورد. برای این کار، شما باید نقشه های گوگل مپ را برای منطقه ها دلخواهتان دانلود نموده تا بتوانید به صورت آفلاین از برنامه بهره ببرید.

3. تغییر به حالت دارک

اگر صفحه نمایش گوشی موبایل شما AMOLED باشد، تغییر تم به حالت دارک (تیره) می تواند عمر باتری را تا حد امکان بیشتر کند. از آنجایی که صفحه نمایش های AMOLED می توانند پیکسل های مشخصی را غیر فعال نمایند، پس زمینه تصویر با رنگ سیاه می تواند مصرف باتری را کمتر کند.

شما می توانید از این قابلیت به روش های مختلف بهره ببرید. شما این توانایی را دارید تا یک وال پیپر تیره را روی صفحه نمایش قرار داده، یک تم دارک را فعال نموده و حتی تم دارک را روی بسیاری از برنامه های اندروید مثل واتس اپ، توییتر، یوتیوب، جی میل و سایرین فعال کنید.

4. خاموش کردن وای-فای اتوماتیک

پس از آپدیت اورئو (Oreo)، اندروید با یک قابلیت مجذوب کننده کاربران را شگفت زده کرد. مطابق با قابلیت وای-فای اتوماتیک، دستگاه موبایل در پی شبکه های وای-فای آزاد در محوطه خواهد بود؛ حتی زمانی که شما وای-فای را غیرفعال نموده اید. از آنجایی که این قابلیت به طور دائمی در پس زمینه سیستم عامل گوشی در حال فعالیت است، باتری شما به طرز قابل توجهی سریع تر خالی می گردد. با دنبال کردن این مراحل می توانید وای-فای اتوماتیک را غیر فعال کنید:

1. به مسیر Settings > Connections > Wi-Fi بروید.

2. روی منوی سه نقطه ضربه زده و سپس Advanced را انتخاب کنید.

3. گزینه Turn on Wi-Fi automatically را خاموش کنید.

اگر این گزینه حالت خاکستری پیدا نموده و شما نمی توانید آن را غیر فعال کنید، شاید نیاز باشد تا شما ابتدا GPS گوشی را یک مرتبه روشن نموده تا گزینه مورد نظر فعال گردد. حتما به خاطر داشته باشید تا لوکیشن را پس از غیر فعال سازی وای-فای اتوماتیک مجدد قطع کنید.

5. محدودسازی برنامه در حال انجام در پس زمینه

بیشتر برنامه هایی که شما استفاده می کنید، حتی پس از خروج از برنامه در پس زمینه فعال هستند. در اینجاست که ابزارهای بهینه ساز باتری گوشی های موبایل وارد عمل می شوند. با استفاده از برنامه های پیش فرض بهینه ساز باتری، شما می توانید برنامه های پس زمینه را به طور کامل ببندید یا حتی این قابلیت را دارید تا به طور کامل یک برنامه را نسبت به مصرف باتری محدود کنید.

برای انجام این کار، ابتدا به مسیر Settings > Apps رفته و روی هر برنامه ای که دلتان می خواهد (برای مثال اینستاگرام) ضربه بزنید. در صفحه مربوط به اطلاعات برنامه، روی گزینه Battery ضربه زده و سپس مورد Restricted را انتخاب کنید.

اگر گوشی هوشمند شما به نسبت قدیمی است، شما می توانید از یک برنامه ثالث به نام Greenify بهره ببرید. این نرم افزار به طور اتوماتیک، جلوی اجرای برنامه هایی که از منابع پس زمینه گوشی استفاده می نمایند را می گیرد. اگر چه، پیشنهاد می کنیم از همان برنامه های مدیریت باتری متعلق به خود گوشی های هوشمند بهره ببرید تا بهینه سازی باتری به روش های بهتری انجام گردد.

6. غیر فعال کردن پیکسل های صفحه نمایش به صورت دستی

اگر شما با گرادیانت های تاریک تر راحت نیستید، شما می توانید به صورت دستی به وسیله یک برنامه ثالث مثل Pixoff پیکسل های مورد نظر را خاموش کنید. این برنامه مذکور بعلاوه می تواند یکی از چند الگوی شبکه موجود را برای غیر فعال کردن سریع نیمی از پیکسل ها به کار گیرد.

این ترفند تا زمانی بدون مشکل خواهد بود که شما قصد تماشای فیلم و سریال با کیفیت HD نداشته باشید. در صورت تماشای فیلم و سریال با کیفیت بالا، شما قطع به یقین افت کیفیت تصویر را شاهد خواهید بود. بعضی از سازنده های موبایل مثل سامسونگ تنظیماتی را ابداع نموده اند تا کاربر بتواند رزولوشن یا وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی خود را تا حد مورد نیاز کاهش دهد.

7. غیرفعال سازی دسترسی به اطلاعات پس زمینه

شبیه به مورد وای-فای، شما می توانید دسترسی اطلاعات اینترنت سیم کارت خود را برای یک سری برنامه محدود کنید. اگر برنامه ها دسترسی به اینترنت نداشته باشند، به تبع قادر نیستند تا فایل های نو را بارگذاری نموده و در پس زمینه فعالیت نمایند. به همین علت، مقدار انرژی موجود در باتری موبایل ذخیره خواهد شد.

برای این کار، شما باید به مسیر Settings > Apps رفته و سپس یک برنامه را انتخاب کنید. در زیر بخش Usage، روی Mobile data ضربه زده و سپس Allow background data usage را خاموش کنید.

8. آنالیز برنامه هایی که درست کار نمی نمایند

عمر باتری گوشی موبایل می تواند دچار لطمه جدی گردد اگر یک برنامه به درستی کار نکند. رفتار نامطلوب یک برنامه می تواند به خاطر یک باگ یا بروز یک خطا به وجود آید. برای آنالیز رفتار برنامه ها می توانید به مسیر Settings > Battery and device care > Battery رفته و سپس روی نمودار مصرف باتری ضربه زده تا برنامه هایی که بیشترین مصرف باتری را دارند مشاهده کنید.

اگر برنامه ای روی سیستم موبایل نصب شده که زیاد از آن استفاده نمی کنید، پس بهتر است برنامه را حذف نموده و مصرف باتری دستگاه را حداقل برای یک شبانه روز آنالیز کنید. شما می توانید یک برنامه را به صورت دستی به طور کامل ببندید تا شاید مصرف باتری بهینه تر گردد. در هر صورت، حذف برنامه های زائد از گوشی موجب افزایش عمر باتری گوشی موبایل می گردد.

9. غیر فعال کردن دستیار گوگل (Google Assistant)

با وجود این که دستیار گوگل یک ابزار کاربردی و مفید برای کار با گوشی تلقی می گردد، این قابلیت در گوشی های اندرویدی مصرف باتری را بالا می برد؛ چرا که دستیار صوتی به طور پیش فرض مدام آماده است تا دستور و فرمان های صوتی کاربر را اجرا کند. بعلاوه دستیار صوتی گوگل به لوکیشن شما متصل شده و به طور دائم رصد می نماید که شما در چه منطقه های هستید.

اگر شما از دستیار گوگل استفاده خاصی نمی کنید، برترین توصیه این است که به طور کامل آن را ببندید. کمپانی گوگل برای غیر فعال سازی این ویژگی هیچ میانبری را تعبیه ننموده و باید چند مرحله زیر را انجام دهید.

ابتدا برنامه گوگل را باز نموده، روی تصویر پروفایل خود ضربه زده و سپس Settings را انتخاب کنید. سپس به مسیر Google Assistant > General رفته و مورد Google Assistant را خاموش کنید. اگر حال و حوصله انجام این مراحل را ندارید، شما می توانید تنها با ارسال فرمان صوتی Hey Google, Turn off Google Assistant فرایند غیر فعال سازی را آغاز کنید. بعد از ارسال فرمان صوتی، نیاز است تا روی Assistant settings ضربه زده و Google Assistant را غیر فعال کنید.

10. سوییچ به نسخه کم حجم و لایت برنامه های وب

یکی دیگر از ترفندهای راحت که دردسر خاصی ندارد و عمر باتری گوشی موبایل را بیشتر می نماید، تغییر به برنامه های کم حجم و لایت برنامه های وب است. منظور از نسخه های لایت در واقع نسخه های تحت مرورگر برنامه هاست.

بعضی شرکت ها برای تجربه بهتر کار با نرم افزارهایشان، نسخه های تحت وب را هم توسعه می دهند. مزیت استفاده از نسخه های تحت وب، مصرف کمتر منابع به وسیله نرم افزار خلاصه می گردد. قطعا بسیاری از برنامه های نصب شده روی گوشی شما، نسخه تحت وب هم دارند.

11. تغییر تنظیمات Sync برنامه ها

نوتیفیکیشن ها یکی از مهم ترین بخش های گوشی های موبایل به شمار میرود اما اگر قرار باشد یک برنامه با ارسال متعدد و بی رویه نوتیفیکیشن کاربر را کلافه کند، پس بهتر است که قابلیت Sync یا همگام سازی برنامه را غیر فعال کنید. حداقل از این طریق شما می توانید تنها زمانی که وارد برنامه شده اید با پیغام ها روبه رو شوید.

از آنجایی که برنامه ها به طور دائم خودشان را در پس زمینه رفرش نمی نمایند، پس عمر باتری هم بیشتر خواهد شد. برای غیرفعال سازی Sync اتوماتیک به وسیله بخش تنظیمات گوشی خود باید به مسیر Settings > Accounts and backup > Manage accounts رفته و دکمه Auto sync data را خاموش کنید.

12. خاموش کردن قابلیت اسکن دستگاه های مجاور در گوشی های سامسونگ

گوشی های سامسونگ به طور مداوم در حال اسکن دستگاه های مجاور هستند تا خیلی راحت دستگاه های بلوتوثی مثل اسپیکر و نامارت واچ را شناسایی نموده و به آن وصل شوند. این قابلیت به شدت کاربردی است اما عمر باتری دستخوش تغییرات منفی می گردد.

بعد از این که شما دستگاه بلوتوثی خود را با گوشی موبایل جفت سازی کردید، شما باید قابلیت اسکن را خاموش کنید. برای این کار باید به مسیر Settings > Connections > More connection settings رفته و سپس گزینه Nearby device scanning را خاموش کنید.

13. تغییر خاموش سازی صفحه نمایش

وقتی صفحه نمایش را به حال خود رها کنید، معمولا صفحه نمایش پس از مدت زمانی به طور اتوماتیک خاموش می گردد تا مقدار باتری ذخیره گردد. این ویژگی در همه گوشی های اندروید موجود است.

شما می توانید عمر باتری موبایل را به وسیله تغییر مدت زمان خاموشی صفحه نمایش افزایش دهید. برای این کار شما باید به مسیر Settings > Display > Screen timeout رفته و سپس گزینه های کمتر از 1 دقیقه را انتخاب کنید.

14. فعال سازی شدت نور صفحه اتوماتیک

کاهش مقدار سطح شدت نور صفحه گوشی شما شاید آسان ترین و سریع ترین روش برای ذخیره عمر باتری گوشی موبایل شما تلقی گردد اما این که هر دفعه شما به صورت دستی نور صفحه را تنظیم کنید شاید به مرور زمان به امری طاقت فرسا تبدیل گردد.

برای فعال سازی قابلیت تنظیم اتوماتیک مقدار نور صفحه شما باید به مسیر Settings > Display رفته و سپس Auto brightness را فعال کنید. در گوشی های سامسونگ قابلیت تنظیم اتوماتیک مقدار نور صفحه، Adaptive brightness نامیده می گردد

نحوه افزایش طول عمر باتری موبایل اندرویدی

راه های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید عمر باتری موبایل در گوشی های اندروید را افزایش دهید. همان طور که در این مقاله مشاهده نموده اید، بسیاری از برنامه ها و سرویس ها در پس زمینه سیستم عامل گوشی موبایل در حال فعالیت هستند و شما می توانید با محدودسازی یا غیر فعال کردن بسیاری از برنامه هایی که نیازی به آنها ندارید، عمر باتری گوشی موبایل خود را بیشتر کنید.

اگر گوشی هوشمند شما چندان قدیمی نیست، برترین ایده این است که از قابلیت Battery Saver خود گوشی موبایل استفاده نموده تا عمر باتری موبایل بیشتر گردد. بعلاوه، غیر فعال کردن نوتیفیکیشن بعضی از برنامه ها که اصلا به آنها نیاز ندارید هم یک ترفند مهم و سودمند دیگر به شمار میرود. با تمام این تفاسیر، از انجام سایر راه چاره ها غافل نشوید تا باتری موبایل تان در برترین حالت ممکن قرار گیرد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "افزایش طول عمر باتری موبایل اندرویدی با 14 ترفند اثبات شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش طول عمر باتری موبایل اندرویدی با 14 ترفند اثبات شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید