با عجایب هفتگانه دنیا باستان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، عجایب هفتگانه اصلی دنیا در اطراف دریای مدیترانه و در خاورمیانه در طول 3،000 سال ساخته شده اند. از هرم بزرگ جیزه در مصر تا کلوسوس در رودس، هر شگفتی نمایانگر جنبه متفاوتی از جاه طلبی و نبوغ انسان است.

با عجایب هفتگانه دنیا باستان آشنا شوید

در قرن دوم پیش از میلاد، کتاب های راهنما و اشعار باستانی به وسیله یونانی ها نوشته می شد که در وسعت پادشاهی اسکندر مقدونی گشته بودند و عجایب هفتگانه دنیا را از دنیای هلنیستی که در آن موقع می شناختند ترسیم نموده اند.

اینفوگرافیک زیر با استفاده از داده های دایره المعارف بریتانیکا و ویکی پدیا، به عجایب هفتگانه باستانی، از جمله مکان ها و ویژگی های امروزی آن ها نگاه می نماید:

عجایب هفتگانه دنیا کجا بودند؟

عجایب هفتگانه اصلی دنیا در اطراف دریای مدیترانه و در خاورمیانه در طول 3،000 سال ساخته شده اند. از هرم بزرگ جیزه در مصر تا کلوسوس در رودس، هر شگفتی نمایانگر جنبه متفاوتی از جاه طلبی و نبوغ انسان است. در حالی که تنها یکی از شگفتی ها هنوز پابرجاست، میراث آن ها همچنان به جای مانده است. بیایید داستان های پشت عجایب هفت گانه دنیا را آنالیز کنیم:

1. هرم بزرگ جیزه - 2،584 قبل از میلاد

مصریان باستان بر این باور بودند که مرگ راه رسیدن به یک زندگی تازه است و خانواده های سلطنتی در مقبره های بزرگ سلطنتی دفن می شدند. هرم جیزه 4،500 ساله یکی از این مقابر بود که برای فرعون خوفو ساخته شد. این بنای تاریخی با ارتفاع اولیه 147 متر (امروزه 139 متر) قدیمی ترین و بزرگترین عجایب هفتگانه دنیا است. بعلاوه تنها شگفتی باستانی است که هنوز پابرجاست.

2. باغ های معلق بابل - 600 قبل از میلاد

اعتقاد بر این است که باغ های بابل در سال 600 قبل از میلاد، متشکل از مجموعه ای از باغ های ردیفی شامل طیف متنوعی از درخت ها، بوته ها و شاخه ها شبیه به کوه سبز بزرگی ساخته شده از آجر در دل بیابان بود. باور رایج این است که پادشاه نبوکدنصر دوم این باغ ها را برای همسرش آمیتیس ساخته است که دلتنگ تپه های سرسبز سرزمین مادری خود در شمال غربی ایران شده بود.

با این حال، وجود آن ها به وسیله مورخان مورد مناقشه قرار گرفته است که برای یافتن شواهد باستان شناسی ملموس کوشش نموده اند. اعتقاد بر این است که این باغ ها پس از 700 سال در اثر زلزله ویران شده اند و آن ها را به کوتاه ترین عجایب باستانی تبدیل نموده است.

3. معبد آرتمیس در اِفِسوس - 550 قبل از میلاد

این معبد در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شد و به الهه یونانی آرتمیس تقدیم شد. این معبد که بزرگتر از یک زمین فوتبال است، با بیش از 127 ستون، اولین معبد تمام مرمری بود که در یونان ساخته شد. این معبد چندین بار تخریب و بازسازی شد و مرحله سوم آن به عنوان بزرگترین شگفتی دنیا ذکر شد. پایان در اوایل قرن پنجم بسته و ویران شد.

4. مجسمه زئوس در المپیا - 435 قبل از میلاد

در سال 435 قبل از میلاد، فیدیاس مجسمه ساز یونانی مأمور ساخت مجسمه بزرگ زئوس در المپیا، محل معبد زئوس و بازی های المپیک باستانی شد. این مجسمه بر روی تختی از جنس عاج، طلا و چوب نشسته بود و عصای بزرگی را در یک دست داشت و در دست دیگر مجسمه کوچک نایک، الهه پیروزی را نگه داشته بود. ظاهرا این اثر در زمان رومیان در حدود سال 400 پس از میلاد ویران شده است، اما اینکه در آتش سوخته یا تکه تکه شده و به شهر های مختلف فرستاده شده است، تعیین نیست.

5. مقبره هالیکارناسوس - 351 قبل از میلاد

مانند اسکندریه یا بابل امروزی، هالیکارناسوس یک شهر باستانی پررونق و مرکز کاریا (Caria) بود. مشهورترین فرمانروای آن ماسولوس، پادشاه کاریا بود و هنگام ساخت مرکز نیز مقبره ای استادانه در ارتفاع برای خود سفارش داد. این مقبره که ویرانه های آن در شهر بودروم ترکیه است، در سال 351 قبل از میلاد ساخته شد. این بنا بیش از 45 متر ارتفاع داشت و با مجسمه های خیره نماینده با کنده کاری های پیچیده تزئین شده بود. این بنا بین قرن های 12 و 15 به وسیله زمین لرزه های محلی ویران شد.

6. کلوسوس رودس (غول رودس) - 292 قبل از میلاد

در سال 304 قبل از میلاد، شهر بندری رودس یونان با موفقیت در برابر محاصره یک ساله مقاومت کرد و مردم آن با استفاده از سلاح های رها شده برای ساختن مجسمه بزرگی از هلیوس، خدای خورشید یونان باستان جشن گرفتند. این مجسمه بر فراز ورودی بندر به شهر قرار داشت و از پا تا تاج 33 متر (تقریبا هم میزان مجسمه آزادی) بود. اگرچه کولوسوس از نظر فنی پس از زمین لرزه ای در 226 قبل از میلاد سقوط کرد، اما روی زمین ماند و تا 800 سال دیگر همچنان چشمگیر بود.

7. فانوس دریایی اسکندریه - 280 قبل از میلاد

فانوس های دریایی به عنوان چراغ های راهنمای دریانوردان عمل می نمایند و فانوس دریایی اسکندریه نیز تفاوتی نداشت. با این حال، معماری چشمگیر آن از 100 متر ماسه سنگ و سنگ آهک بسیار ساده نبود و یکی از بلندترین سازه های ساخته شده به وسیله بشر برای قرن ها بود. این بنا که در زمان فرعون بطلمیوس دوم فیلادلفوس در جزیره کوچک فاروس ساخته شد، گفته می گردد که با آینه ای که نور خورشید را در روز و آتش را در شب منعکس می کرد، کار می کرد. این بنا از فاصله 50 کیلومتری قابل مشاهده بود. این فانوس دریایی در اثر زلزله آسیب دید و تا سال 1480 همچنان بقایای آن قابل مشاهده بود.

عجایب هفتگانه تازه دنیا

بنیاد 7 عجایب تازه کمپینی را برای انتخاب هفت عجایب تازه در سال 2001 شروع کرد. پس از یک کمپین طولانی، با حمایت بعضی از کشورها، لیست نهایی عجایب هفتگانه تازه دنیا در سال 2007 اعلام شد:

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "با عجایب هفتگانه دنیا باستان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با عجایب هفتگانه دنیا باستان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید