توصیه های ساده و سودمند غذایی برای درمان زونا

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، غذاهای مخصوصی وجود دارند که به درمان انواع مختلف زونا در بدن یاری می نمایند. این غذاها از راه های مختلفی می توانند به بدن یاری نمایند؛ نظیر حمله به زنجیره های متفاوت ویروسی، مراقبت از بدن در زمان بهبودی و از بین رفتن جوش های نوروتوکسین، تقویت سیستم ایمنی، بهبود اعصاب و تحریک رشد اعصاب، تسکین پوست ملتهب، سم زدایی از بدن.

توصیه های ساده و سودمند غذایی برای درمان زونا انواع مختلف زونا عامل فلج بل، شانه یخ زده، درد عصب دیابتی، کولیت، سوزش واژن، سوزش در دیگر ناحیه های بدن، سندروم مفصل گیجگاهی فکی، بیماری لایم، درد سیاتیک و حتی ام اسی که به اشتباه تشخیص داده شده، است.

مسئله ای که پزشکان تا به امروز به آن رسیدند این است که تنها یک نوع ویروس زونا نداریم، بلکه بیش از 20 نوع ویروس زونا وجود دارد. این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ چرا که انواع مختلف ویروس زونا علائمی متفاوت را نیز بروز می دهند.

جامعه پزشکی بیشتر موارد زونا را در اثر ویروس نمی دانند. به عنوان مثال، هر یک از انواع زونا می تواند علائم بیماری لایم را ایجاد کند، در حالی که پزشکان در حال حاضر معتقدند بیماری لایم در اثر باکتری ها به وجود می آید.

غذاهای مخصوصی وجود دارند که به درمان انواع مختلف زونا در بدن یاری می نمایند. این غذاها از راه های مختلفی می توانند به بدن یاری نمایند؛ نظیر حمله به زنجیره های متفاوت ویروسی، مراقبت از بدن در زمان بهبودی و از بین رفتن جوش های نوروتوکسین، تقویت سیستم ایمنی، بهبود اعصاب و تحریک رشد اعصاب، تسکین پوست ملتهب، سم زدایی از بدن.

12 ماده غذایی مفید برای بهبود بیماری زونا

در ادامه 12 ماده غذایی که به بهبود زونا یاری می نماید را معرفی می کنیم. سعی کنید این مواد غذایی را به صورت روزانه مصرف کنید.

* زیرگروه سدیم آب کرفس یا به عبارتی دیگر نمک خوشه ای سدیم مانع از رشد زونا (و دیگر پاتوژن ها) می گردد. نمک های خوشه ای سدیم نیز خود را به نوروتوکسین های ویروسی متصل می نمایند که مسئولیت بسیاری از موارد را در سلامت عصب به عهده دارند. این نمک های خوشه ای سدیم نوروتوکسین های ویروسی را از بدن خارج می نمایند به طوری که اعصاب کمتر در معرض زونا که به نوروتوکسین ها آسیب می زند، قرار گیرند.

نوع بی نظیری از ویتامین C در آب کرفس وجود دارد که سیستم ایمنی را تقویت می نماید و در این صورت سیستم ایمنی بدن می تواند زونا را از بین ببرد. این موارد تنها بخشی از تاثیرات آب کرفس بر از بین بردن زونا هستند. آب کرفس از روش های دیگر نیز به فرآیند از بین بردن زونا یاری می نماید.

* زغال اخته وحشی سبب بازسازی سیستم عصبی مرکزی شده و نوروتوکسین های زونا را از کبد خارج می نماید. هم چنین زغال اخته وحشی فلزات سنگین سمی را از مغز و کبد دور می نماید؛ مغز و کبد محلی است که ویروس زونا از آن تغذیه می نماید و در نهایت نوروتوکسین ها ایجاد می شوند که سبب ایجاد بسیاری از علائم و شرایط هستند. زغال اخته وحشی در بعضی فروشگاه ها به صورت فریزشده یافت می گردد.

* آمینواسیدها و آنزیم های پاپایا یا انبه هندی با یکدیگر ترکیب شده و مواد شیمیایی گیاهی که زیرگروهی ناشناخته است را به وجود می آورند؛ این ماده شیمیایی ویروس ها را دفع می نماید. ویتامین C موجود در پاپایا یک سلاح مخفی ضد ویروسی است که به پاکسازی و بازسازی کبد، جایی که ویروس زونا در آن متمرکز شده است، یاری می نماید.

بعلاوه پاپایا سیستم عصبی مرکزی را که از طریق نوروتوکسین ها آسیب دیده اند، بازسازی می نماید. نوع متفاوتی از پاپایا در مکزیک و آمریکای مرکزی وجود دارد که به نام مارادول شناخته می شوند. این نوع پاپایا نسبت به نوع هاوایی آن که حاوی آلودگی GMO (محصولات تراریخته) است، ترجیح داده می گردد.

* سیب باعث دفع ویروس ها از مجرای روده و کبد می گردد. زمانی که پِکتین (کربو هیدراتی که در آب محلول است و از بعضی میوه های رسیده به دست می آید) در روده حرکت می نماید ویروس ها و دیگر میکروب ها نظیر باکتری، مخمر و کپک قارچی را جمع آوری نموده و از روده خارج می نماید. بهتر است برای دریافت مواد مغذی بیشتر از سیب قرمز بهره ببرید.

* گلابی کبد را تقویت نموده و بعلاوه آن را از ویروس زونا پاک می نماید. گلابی ها سبب بازسازی پوشش روده می شوند که از طریق ویروس زونا آسیب دیده است. ویروس زونا از شیر، پنیر، کره و تخم مرغ تغذیه می نماید و سپس مواد زائد سمی فراوری می نماید که به مرور زمان لایه های پوششی روده را تخریب می نمایند.

* کنگر فرنگی به پاکسازی کبد از نوروتوکسین ها و دِرماتوکسین ها یاری می نمایند که از طریق ویروس های نظیر ویروس زونا به وجود می آیند. بخش قابل مصرف برگ های کنگر فرنگی (یا همان برگچه آن) حاوی ترکیبات قلیایی است که پیغام هایی را به قسمت های خاصی از سیستم ایمنی بدن ارسال می نماید تا از بدن در مقابل مهاجمانی نظیر ویروس زونا محافظت کند.

* موز به علت توانایی در کاهش بار ویروسی در بدن، یک ماده غذایی ضد ویروسی قدرتمند با خاصیت ضد التهابی باور نکردنی است. موزها اسیدهای آمینه و نوع مناسب پتاسیم را فراهم می نمایند تا انتقال دهنده های عصبی را پس از سوختن از طریق نوروتوکسین های زونا بازسازی نمایند.

* اسفناج محیطی قلیایی در بدن ایجاد می نماید و عناصر ریزمغذی قابل جذب زیادی را برای سیستم عصبی فراهم می نماید؛ این کار از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که وقتی ویروس اِپشتِین بار به مرحله چهار برسد سیستم عصبی را مورد هدف قرار می دهد. برترین روش مصرف اسفناج و دریافت مواد مغذی آن مصرف خام آن است.

* مارچوبه دارای ترکیبات شیمیایی طبیعی در گیاهان است که در قسمت پوسته و نوک جوانه این گیاه وجود دارد. این ترکیبات شیمیایی زونا را از بین برده و سبب رشد و فراوری دوباره آن می شوند. هم چنین مارچوبه به صورتی باورنکردنی ماده ای قلیایی نماینده است. خاصیت قلیایی نماینده مارچوبه سبب می گردد بدن شخصی که از طریق زونا یا دیگر تاثیرات جانبی آن اسیدی شده دوباره به حالت طبیعی بازگردد. مارچوبه دارای خواص تصفیه نماینده خون، لنف و کبد است که آن را به عنوان ماده غذایی ایده آل برای یاری به سم زدایی فراوریات جانبی ویروس زونا تبدیل می نماید.

* کاهوها (انواع مختلف برگ دار، سبز و قرمز) ضد ویروس هستند. کاهو سبب پاکسازی کبد و سیستم لنفاوی از ویروس زونا شده و خاصیت قلیایی نمایندگی دارد. کاهوها ترکیبات تسکین دهنده ای دارند که سبب آرامش عصب ها و بدن می شوند. این ویژگی برای افرادی که زونا گرفته اند و عصب هایشان به علت وجود ویروس زونا ملتهب شده است بسیار یاری نماینده است.

* لوبیا سبز حاوی ترکیبات ضد التهابی بر پایه کلروفیل است که برای هر علامت و نشانه ای که از طریق ویروس زونا ایجاد می گردد، مفید است.

* سیب زمینی شیرین به پاکسازی و سم زدایی کبد از محصولات جانبی سمی ویروس زونا یاری می نماید که با گذشت سال ها جمع شده و سبب تنبلی در کبد شده اند. بعلاوه سیب زمینی شیرین باعث تقویت عصب هایی می گردد که از طریق ویروس زونا بسیار آسیب دیده اند؛ چرا که نوروتوکسین های ویروس زونا سبب التهاب عصب ها می شوند.

هنگام ابتلا به زونا چه غذاهایی نخوریم؟

غذاهای سرشار از آرژنین

آرژنین آمینو اسیدی است که به تکثیر ویروس زونا یاری می نماید. شکلات، آجیل و دانه ها، کنسرو تن و ژلاتین همگی حاوی اندازه زیادی آرژنین هستند. دیگر مواد غذایی که حاوی آرژنین بسیار هستند و باید از مصرف آن ها دوری کرد شامل گوجه، جوانه گندم، جوانه بروکسل و بعضی میوه ها نظیر انگور، تمشک و بلوبری است.

بعضی افراد معتقدند کسانی که دارای ویروس زونا هستند سعی نمایند از مواد غذایی حاوی آرژنین کمتر استفاده نمایند تا فرایند بهبود را سرعت بخشند؛ اما با این حال مدارک علمی کافی در این باره در حال حاضر وجود ندارد.

غذاهای سرشار از قند

قند برای سیستم ایمنی مضر است. قند زیاد سبب می گردد که بخش اصلی سیستم ایمنی بدن واکنش نشان ندهد و در نتیجه سرعت سلول های سفید خونی که به پاتوژن ها حمله می نمایند، کاهش پیدا کند. علاوه بر مواد غذایی مضر نظیر نوشابه های شیرین، آب نبات و شیرینی، قند می تواند در غذاهایی که بسیار فرآوری شده اند نیز پنهان گردد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس زونا باید اندازه قند مصرفی را کاهش داد. برای انجام این کار برچسب توضیحات روی محصولات غذایی را به دقت بخوانید.

کربوهیدرات های اصلاح شده

کربوهیدرات های اصلاح شده در شاخص گلیسمی رتبه بالایی دارند؛ درواقع بدن این مواد غذایی را به سرعت تجزیه می نماید. مصرف انرژی سبب تحلیل رفتن سیستم ایمنی و در نتیجه واکنش آن می گردد. نان سفید، برنج سفید و آرد فرآوری شده بعضی از غذاهایی هستند که تاثیر مخربی بر سیستم ایمنی می گذارند.

پاستا، غلات شیرین و سیب زمینی سفید نیز در این فهرست هستند. به صورت کلی باید از مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده از طریق کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کرد. اجتناب از مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده به سیستم ایمنی بدن یاری می نماید تا حملات ویروس زونا را دفع کند.

چربی های اشباع شده

از مصرف چربی های اشباع شده پرهیز کنید؛ این چربی ها اغلب در دمای اتاق جامد هستند. برای کاهش مصرف این چربی ها می توان مصرف گوشت چرب، کره و پنیر را کاهش داد. روغن پالم و روغن نارگیل سرشار از چربی اشباع شده هستند.

مصرف غذاهایی با چربی پایین یا غذاهایی که چربی اشباع نشده دارند، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. دیگر مزیت مصرف نکردن این چربی های اشباع شده فعال نشدن ویروس آبله مرغان و در نتیجه آن ویروس زونا است.

الکل

الکل واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و زمینه را برای پیشرفت ویروس زونا فراهم می نماید و بعلاوه فرایند بهبود را نیز سخت می نماید. مصرف الکل سبب اختلال کارکرد میکروبیوم می گردد. میکروبیوم باکتری مورد احتیاج در روده است که به بدن در مقابله با عفونت یاری می نماید. الکل به ساختارهای خاصی در دستگاه گوارش آسیب می زند؛ نظیر سلول های اپیتلیال که روده را پوشش می دهند، سلول های T و نوتروفیل ها.

الکل می تواند مانع و پوشش میان روده و بقیه اعضای بدن را تضعیف کند. بعضی محققان گزارش داده اند که پوشش تضعیف شده روده به میکروب ها، از جمله ویروس ها، اجازه می دهد که در سیستم گردش خون پخش شوند.

عوامل تشدید نماینده زونا

- سن بالای 50 سال

- استرس ها (پس آرامش دهی فوق العاده تاثیر گذار است)

- بیماری هوجکین (نوعی سرطان عروقی)

- بیماری هایی که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد.

- استفاده از داروهای ضد سرطان

پرهیزهای تغذیه ای

- لبنیات

- ترشیجات

- مرغ صنعتی

- ماهی

- گوشت گاو و گوساله

- ساندویچ ها

- شکر

- مواد بسته بندی و تنقلات

- کاهش مصرف گوشت (بخصوص گوشت های آلوده موجود در رستوران ها و مراسم ها)

- پرهیز از خوردن تغذیه بسیار گرم

توصیه های درمانی و تغذیه ای

- تفکیک مزاج گرم و سرد در درمان لحاظ گردد و لیکن گرایش مزاجی تمام داروهای گیاهی باید با داروهای خنکی بوده باشد.

- حجامت موضعی از طریق طبیب حاذق طب سنتی در حوالی تاولها

- درمان فوری یبوست (با شربت سکنجبین عسلی، دمنوش مخلوطی خنمی و پنیرک و بنفشه و گلسرخ همچون دمکردن چای، خوردن سبزی)

- نوشیدن عرق های ترکیبی مثل اسطوخدوس، گل گاوزبان، بادرنجبویه

- نوشیدن داروهای خنک و ضد خارش (مثل کاسنی، شاهتره، همواره بهار، ختمی، نیلوفر، بید مشک، بید، بنفشه، پنیرک ، عناب ، اسفرزه به روش دم و…)

- ضماد عرق و یا عصاره گیاهان خرفه یا سبزی گشنیز به صورت کوبیده

- دود دادن عنبرنسارا در محل استراحت بیمار (غفلت عجیب مردم از این داروی گیاهی بسیار تاثیرگذار در تمام بیماریها)

- بادرنجبویه - شربت بادام - شربت عسلاب با لیمو - لیموشیرین - لبو - آش برنج گشنیژ- غذاهای گیاهی - روغن گزنه مالیدن در صورت مزاج بلغمی باشد.

1- مشاوره مالیدنی برای زونا: یک فنجان آب سبزی شوید تازه (غیر گلخانه ای) و نصف دیگر فنجان عسل کنار (سدر) مرغوب را بهم زده و مخلوط را جوشانده و سپس در یک ظرف در دار گذاشته و در آن را محکم می بندند . این مرهم روی زونا مالیده و گذاشته گردد .

2- مشاوره مالیدنی برای زونا : مازو 5 گرم + گلنار 5 گرم + جفت بلوط 5 گرم + تخم مورد 5 گرم ، همه را نرم کوبیده و در نصف لیوان سرکه انگور پخته و روزی سه مرتبه مالیده گردد.

3- مشاوره خوردنی برای زونا: اسطوخدوس 25 گرم + خارخاسک 25 گرم + گل بنفشه 20 گرم + ریشه اریسا 30 گرم ، خارخاسک و اریسا را نیمکوب نموده و دو قاشق غذاخوری در پانصد سی سی آب کمی جوشانده و قبل از غذا دو استکان میل گردد.

خلاصه توصیه های ساده و سودمند

- آب فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات و آب فراوان در طول روز به همراه استراحت کامل، بیماری را بهبود می بخشد.

- از کمپرس آب سرد، لوسیون کالامین، جوش شیرین برای فرونشاندن تاول ها بهره ببرید.

- برای تکسین درد از استامینوفن بهره ببرید. پزشکان مصرف استامینوفن را به عنوان جایگزین آسپرین می دانند.

- شست و شو با آب، برترین راه تسکین و درمان زوناست. هر چه آب خنک تر باشد احساس بهتری خواهید داشت.

- زخم ها را در معرض هوا قرار دهید و روی آن را باندپیچی نکنید و لباس تنگ نپوشید.

- از گیاه بادرنجبویه یاری بگیرید.

- چنانچه زونا گرفتید گلابی و آب گلابی بخورید.

- جهت کاهش درد بر روی موضع حوله مرطوب بگذارید.

- باید افرادی که استعداد به بیماری زونا دارند. از بیماران مبتلا دوری نمایند زیرا احتمال سرایت در آنها بالاست.

- میوه های تازه، عصاره تازه طبیعی سبزیجات و به ویژه آب هویج زیاد بخورید. زیرا بدن به مقادیر فراوان بتا کاروتن بیوفلاوونوئیدها و ویتامین Eاحتیاج دارد تا با ویروس مبارزه کند.

- برای استفاده از محلول های پوستی حتی با پزشکتان مشورت کنید و از استفاده خودسرانه داروها و پمادها پرهیز کنید.

- فلفل قرمز بهره ببرید.

- گیاه خرفه را امتحان کنید.

- استرس تان را کنترل کنید. دوری از تنش روانی شدت ناراحتی زونا را کم می نماید.

سخن آخر

از هر سه فرد بالای 50 سال، یک نفر مبتلا به ویروس زونا می گردد. برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زونا می توانید واکسن زونا بزنید و بعلاوه رژیم غذایی خود را بر پایه مواد سالمی که حاوی پروتئین بدون چربی و سبزیجات باشد، تنظیم کنید.

از مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های اصلاح شده اجتناب کنید. اگر سیستم ایمنی بدن تقویت شده باشد می توان با ویروس زونا به خوبی مقابله کرد و از سوی دیگر با وجود سیستم ایمنی قوی می توان فرایند بهبود را نیز سرعت داد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت دکترسلام

سایت نایس کلوب

منبع: راسخون

به "توصیه های ساده و سودمند غذایی برای درمان زونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های ساده و سودمند غذایی برای درمان زونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید