خواب عجیب نهنگ های غول پیکر در آب

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، نهنگ ها برای اینکه بتوانند بخوابند، نیمی از مغز خود را در یک زمان خاموش می نمایند. نیمه بیدار بودن به آن ها این امکان را می دهد که به تنفس خود ادامه دهند و از محیط اطراف خود مطلع شوند. نهنگ ها معمولاً هنگامی که نزدیک سطح می خوابند در جای خود می مانند.

خواب عجیب نهنگ های غول پیکر در آب

به گزارش خبرآنلاین، درست مثل ما، نهنگ ها و دلفین ها برای زنده ماندن به خواب احتیاج دارند. برای حیواناتی که تمام عمر خود را در آب می گذرانند، ممکن است از خود پرسیده باشید که چگونه بدون غرق شدن می خوابند؟

تنفس انسان ها غیر ارادی است، زیرا تنفس ما به طور اتوماتیک به وسیله ساقه مغز ما کنترل می گردد. این بدان معناست که ما بدون فکر کردن به آن نفس می کشیم و حتی زمانی که به خواب می رویم به طور اتوماتیک نفس می کشیم!

نهنگ ها داوطلبانه تنفس می نمایند، به این معنی که باید در خصوص هر نفس کشیدن فکر نمایند. اگر قرار بود کاملاً بخوابند، مغزشان استراحت می کرد، اما بدون اینکه مغزشان به آن ها یادآوری کند که نفس بکشند، غرق می شدند! در عوض، آن ها سازگاری جذابی دارند که به خواب تک کره ای معروف است. نهنگ ها برای اینکه بتوانند بخوابند، نیمی از مغز خود را در یک زمان خاموش می نمایند. نیمه بیدار بودن به آن ها این امکان را می دهد که به تنفس خود ادامه دهند و از محیط اطراف خود مطلع شوند.

نهنگ ها معمولاً هنگامی که نزدیک سطح می خوابند در جای خود می مانند. وقتی استراحت می نمایند، نیمکره ای از مغز را که بیدار است تغییر می دهند و مانند چوب در آب شناور می شوند.

گونه های مختلف روش ها و احتیاج های خواب متفاوتی دارند و مقدار خواب مورد احتیاج می تواند بین گونه ها بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، محققان بر این باورند که نهنگ های عنبر تنها 7 درصد از روز خود را در خواب می گذرانند، معمولاً در چرت های کوتاه 10 تا 15 دقیقه ای در هر بار! این یافته نهنگ های عنبر را به گونه ای تبدیل می نماید که به کمترین مقدار خواب در این سیاره احتیاج دارد! زرافه ها در رتبه دوم قرار دارند که حدود 8 درصد از روز خود را در خواب می گذرانند.

منبع: فرارو

به "خواب عجیب نهنگ های غول پیکر در آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب عجیب نهنگ های غول پیکر در آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید