شهر در خطر تخلیه، شورا سرگرم تسمیه!

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، در روزی که شهردار تهران گفت: شرایط 200 آلودگی هوا یعنی اینکه باید یواش یواش شهر را تخلیه کنیم، شورای شهر در وجه تسمیه چند کوچه و خیابان سرگرم بود تا نشان دهد اصلاح طلبان شورا و شهر مرد کار های فانتزی و آسان پشت میزی هستند نه کار های سخت میدانی.

شهر در خطر تخلیه، شورا سرگرم تسمیه!

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ تجهیزات شبکه، باز هم با یاری باران و البته فعلاً تهران به خاطر آلودگی تخلیه نشد، اما اسم و فامیل بازی شورای شهری ها در بحرانی ترین روز های پایتخت روی مخ همه است. اصلاً این شورای شهری ها هیچ کاری ننمایند بهتر است و خیال همه هم راحت تر و تکلیف همه هم معلوم! اما اینکه در سخت ترین روز های پایتخت، در اوج بی تدبیری با اقداماتی لج درآور، جلسه علنی بگذارند و 21 نفر دور هم بنشینند و پس از کلی همفکری تصمیم بگیرند که نام خیابان ها را عوض نمایند، نوبر است دیگر. در چنین شورای بی فکری تخته گردد، مفیدتر است. لااقل هزینه کم تری بر بیت المال تحمیل می گردد، چون دیگر لازم نیست یک شنبه ها و سه شنبه ها 21 راننده با پژو پارس به در خانه های 21 عضو شورای شهر بفرایند، بنزین 3 هزار تومانی بسوزانند و هوا را آلوده تر نمایند تا این عده در جلسه شورای شهر حضور به هم رسانیده، نزول اجلال نمایند و تصمیم بگیرند که نام خیابان طوس را به کیارستمی تغییر دهند و یک خیابان را هم به نام بهمن کشاورز بزنند! آن هم درست در روزی که شهر تهران از شدت آلودگی، به قول شهردارش در آستانه تخلیه شدن است، اما گویا داستان همیشگی مدیریت اصلاح طلبانه بر شهر است. قبل از این هم تغییر نام هایی داشته ایم: نفت به مصدق، نیایش به هاشمی رفسنجانی احتمالاً کل کارنامه درخشان این دوره مدیریت شهری را یا لااقل بخش مهمش را بتوان در همین اسم و فامیل بازی های مسخره خلاصه کرد.

روزگذشته سومین روزی بود که راه حل تعطیلی مدارس به صورت ناگهانی و با اعلام در آخرین ساعات روز اجرایی شد. این در حالی است که بسیاری از خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند با اجرای این راه حل دچار مسائل بیشتری می شوند. از سوی دیگر اگر همان سه روز پیش این تعطیلی ها به صورت یکجا اعلام می شد لااقل تعدادی از خانواده ها می توانستند از شهر خارج شوند و بچه ها به عنوان یکی از گروه های حساس در شرایط ناسالم آلودگی هوا در معرض هوای آلوده قرار نمی گرفتند. از همه مهم تر اینکه آلودگی هوا از سوی سازمان هواشناسی برای سه چهار روز آینده هم قابل پیش بینی است! از سوی دیگر انگار تعطیلی مدارس چندان تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد چراکه دوشنبه شب با وجود دو روز تعطیلی مدارس، ذرات معلق هوا به عدد ppm 200 رسیده بود. شهردار تهران با بیان این رقم برای نشان دادن عمق فاجعه تأکید کرد: شرایط 200 یعنی اینکه باید یواش یواش شهر را تخلیه کنیم. با این همه معضل که پایتخت دست و پنجه با آن نرم می نموده است، شورای شهری ها این روز ها درگیر بازی اسم و فامیل بوده اند!

بازی با اسم ها

محمدجواد حق شناس، روزگذشته در شورای شهر تهران گفت: خیابان طوس در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه1 شهرداری تهران به نام پیشنهادی عباس کیارستمی و خیابان تختی در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه 1 شهرداری تهران به نام پیشنهادی استاد جلیل شهناز نامگذاری گردد. وی ادامه داد: خیابان هفتم در محدوده بوستان ساعی در منطقه 6 شهرداری تهران به نام پیشنهادی بهمن کشاورز حقوقدان با حفظ شماره مطرح شد.

همچنین به گزارش ایرنا، اعضای شورای شهر تهران تغییر نام خیابان طوس در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه 1 شهرداری تهران را به نام عباس کیارستمی پیشنهاد دادند.

آمار علیه شهفرایندان

طبق گزارش بانک جهانی در سال 2018 ، هزینه های سلامت (مرگ و بیماری) آلاینده ذرات معلق PM 2 ، 5 در شهر تهران سالانه 6 ، 2 میلیارد دلار بوده است و میانگین غلظت سالانه ذرات معلق طی چهار سال گذشته در شهر تهران بیش از 34 میکروگرم در متر مکعب و 4، 3 برابر حد مجاز است. همچنین در گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 با عنوان پیشگیری از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر به وسیله بهبود کیفیت هوا، 17 درصد از کل مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر به علت مواجهه با آلودگی هواست و تعداد مرگ های منتسب به ذرات معلق PM 5 ، 2 در سال 2016 ، در کشور ایران 28 هزار و 716 نفر بوده که شورای شهر هیچ اقدام درخوری برای مقابله با این آمار وحشتناک ننموده است.

همین آمار و ارقام هم موجب شد تا لایحه هوای پاک به مجلس برود و در سال 96 مصوب گردد؛ لایحه ای که برای تمامی دستگاه های کشور تکالیفی مشخص نموده که در صورت تعهد به انجام این تکالیف می توان آلودگی هوا را مدیریت کرد، اما از این قانون تنها یک تکلیف در شرایط اضطراری آلودگی اجرایی می گردد آن هم ماده 3 است.

کمیته ای برای تعطیلی یهویی مدارس!

مطابق با این ماده در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران باید ممنوعیت ها یا محدودیت های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده نماینده هوا برقرار کند و بلافاصله مراتب را به وسیله رسانه های همگانی، به اطلاع عموم برساند. با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به برطرف ممنوعیت و محدودیت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می دهد. خروجی این ماجرا هم همین تعطیلات ناگهانی مدارس است که کمیته اضطرار آلودگی هوا در جلسات عصرانه اش به فکرش می رسد. این در حالی است که بنا به تأکید صادق ضیائیان مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور آلودگی هوای تهران از چند روز قبل قابل پیش بینی است، اما چگونگی مدیریت برای مواجهه با این آلودگی ها بر عهده سازمان هواشناسی کشور نیست.

باز هم باران

باران شرایط اضطراری آلودگی را کاهش داد، اما آنطور که صادق ضیائیان مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به جوان می گوید: روز های آینده حال و هوای جوی به نفع انباشت آلاینده هاست و جو پایداری را برای روز های پایانی هفته پیش بینی می کنیم. وی درباره چگونگی فرایند پیش بینی آلودگی هوا می افزاید: پیش بینی شرایط آلودگی هوا در روز های آینده به دو عامل بستگی دارد؛ یکی پیش بینی تحولات جوی تا سه چهار روز آینده که شرایط از نظر سکون و جریانات جوی به چه صورت پیش می رود، اما عامل دوم خود منابع آلاینده است و منابع آلاینده در کلانشهر ها علاوه بر منابع ثابت منابع آلاینده متحرک است که همان تردد خودرو ها و ترافیک است. در واقع ما از منظر هواشناسی می توانیم آلاینده ها را پیش بینی کنیم، اما کنترل آلاینده ها بستگی به تصمیماتی است که کمیته اضطرار آلودگی هوا اتخاذ می نماید.

ضیائیان در پاسخ به چرایی تصمیم گیری روزانه درباره تعطیلات مدارس با تأکید بر اینکه این تصمیمات به کمیته اضطراری آلودگی هوا بستگی دارد، می گوید: به طور مثال نخستین روزی که مدارس تعطیل شد و زوج و فرد از در منازل نبود، باعث شد آلاینده ها کاهش یابد. روز دوم با اجرای طرح زوج و فرد از در منازل آلاینده ها بیشتر کنترل شد، اما بعد از ساعت 6 و با اتمام طرح ترافیک دوباره شاخص آلاینده ها افزایش یافت. بنابراین کنترل میزان آلاینده های هوا در کنار تصمیمات کمیته اضطراری آلودگی هوا به رفتار مردم هم بستگی دارد.

پیش بینی افزایش آلودگی

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور پیش بینی می نماید، در روز های آینده شرایط افزایش آلاینده ها تداوم یابد. به گفته وی امروز آلاینده ها احتمالاً به حد ناسالم نمی رسد، اما از امروز شرایط رو به سکون است و در روز های پنج شنبه و آدینه هوای پایداری را پیش بینی می نماید که این سکون می تواند به نفع انباشت آلاینده ها در جو کشور باشد.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شهر در خطر تخلیه، شورا سرگرم تسمیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر در خطر تخلیه، شورا سرگرم تسمیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید