غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، هر فصلی نوبرانه خودش را دارد. با آمدن فصل بهار، چغاله بادام و گوجه سبز از دسته نوبرانه هایی هستند که روی چرخ های دستی در سطح شهر، توجه هر کس را به خود جلب نموده و همه را برای خوردن، حتی به میزان یک سیر، وسوسه می نمایند. در تابستان، پسته و زغال اخته این وظیفه را برعهده می گیرند و فصل پاییز زالزالک و در زمستان هم لبو و

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

خوبی ها و بدی های باقلا و لبویی که دوره گردان می فروشند

هر فصلی نوبرانه خودش را دارد. با آمدن فصل بهار، چغاله بادام و گوجه سبز از دسته نوبرانه هایی هستند که روی چرخ های دستی در سطح شهر، توجه هر کس را به خود جلب نموده و همه را برای خوردن، حتی به اندازه یک سیر، وسوسه می نمایند. در تابستان، پسته و زغال اخته این وظیفه را برعهده می گیرند و فصل پاییز زالزالک و در زمستان هم لبو و باقلای پخته، جای همه اینها را می گیرند. خیلی ها تصور می نمایند که این گروه از غذاها هله هوله بوده و مداومت در خوردن شان می تواند زیان بار باشد در حالی که بعضی دیگر خوردن آنها را به بسیاری از خوردنی های کارخانه ای و مواد غذایی فرآیند شده ترجیح می دهند اما واقعیت چیز دیگری است. این موضوع، آن چیزی است که در ین مقاله به آن می پردازیم.

چند دقیقه فکر کنید، به نظر شما خوردن لبو و باقلا به این شکل چه مشکلاتی می تواند به همراه داشته باشد؟ دکتر سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره لبو و باقلا پخته در فصل سرما می گوید: این دو ماده غذایی به علت ترکیبات مفیدی که دارند، می توانند به جای بسیاری از تنقلات خریداری و خورده شوند اما روش طبخ، ظروفی که در تهیه و سرو آنها به کار می رود و فردی که آنها را عرضه می نماید، نه تنها از ارزش تغذیه ای شان کم می نماید بلکه مضراتی را هم برای مصرف نماینده در پی خواهد داشت. به عبارت ساده تر، ممکن است فرد عرضه نماینده به بیماری عفونی مبتلا باشد و یا به علت ناآگاهی، اصول بهداشتی را رعایت نکند. به طور مثال، کمتر می بینیم که این دوره گردها با دستکش، کلاه و پیش بند به سرو این مواد غذایی بپردازند.

بسیاری از فروشندگان به منظور مقرون به صرفه تر عایدین محصولات شان، مواد اولیه را فله ای خریداری می نمایند که در نهایت بر کیفیت محصول اثرگذار بوده به این معنا که مقادیر بالای آفت کش و یا حتی کرم خوردگی در مواد اولیه دیده می شود که مصرف حتی پخته آنها هم برای افراد زیانبار است، بنابراین آلودگی اولیه هم یکی دیگر از عواقب خوردن غذاهای خیابانی است. حرارت تماشا در سطح خیابان های پررفت و آمد و در معرض دود و آلودگی هوا قرار گرفتن آنها علاوه بر آلودگی شان با ذرات معلق، سرب موجود در هوا هم به راحتی می تواند بر سطح غذا نشسته و آثار مسمومیت مصرف نماینده را با این فلز سنگین به وجود آورد و به این ترتیب بر سلامت افراد به خصوص سیستم مغزی شان تاثیر بگذارد.

پیشنهاد کارشناسان

پیشنهاد می شود که این دوره گردها سازماندهی و کنترل شوند تا در محیطی سالم تر، محصولی مفید را به مردم عرضه نموده و در عین حال، کسب عایدی هم داشته باشند زیرا با رعایت اصول بهداشتی، میان وعده هایی را می توان به مردم عرضه کرد که بهتر از بسیاری از هله هوله های در دسترس امروزی باشند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی هم در زمینه خریدن و مصرف این دسته از مواد غذایی می گوید: نکته اساسی درباره هرگونه غذای خیابانی، بهداشت مواد غذایی است به عبارت ساده تر، اغلب مطالعات نشان می دهند که غذاهایی که به این شیوه در خیابان عرضه می شوند از احتمال بسیار بالای از نظر آلودگی های متعدد برخوردارند. ضمناً از نظر تغذیه ای، از آنجا که این دسته از غذاها برای مدت طولانی پخته شده و چندین نوبت گرم و سرد می شود، ارزش غذایی شان بسیار پایین خواهد آمد.

باقلاهای پخته و عرضه شده در سطح شهر یک غذای خیابانی محسوب می شود که از احتمال بیشتری برای هر نوع آلودگی هنگام عرضه به مصرف نماینده برخوردار است. ضمن اینکه شرایط پخت و نگهداری و عرضه آنها به هیچ اسم، روش مناسبی برای ارایه یک غذای سالم نخواهد بود بنابراین توصیه کلی تهیه و مصرف این غذاها در دکان های استاندارد و بهداشتی و یا در منزل است.

ارزش غذایی باقلا و لبو

همان طور که گفتیم، خوردن این دو ماده غذایی می تواند برای مصرف نماینده فوایدی به همراه داشته باشد یعنی اگر در تهیه آنها نکاتی را در نظر داشته باشید، می توانید یک میان وعده سالم را وارد برنامه غذایی خود کنید.

ابتدا از باقلا آغاز می کنیم. همه تصور می نمایند که این ماده غذایی ارزش تغذیه ای ندارد در حالی که سخت در اشتباه هستند. باقلا در خانواده حبوبات جای می گیرد و به اسم یکی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است. حتما می دانید که سویا یکی از مواد غذایی پرپروتئین است البته از نوع گیاهی، به طوری که در هر 100 گرم از سویای خشک 36 گرم از این ماده مغذی وجود دارد در حالی که مطالعات نشان داده اند 100 گرم باقلا حاوی 26 گرم پروتئین بوده و می توان در مقایسه ای اثبات کرد که خوردن این ماده غذایی هم به تامین پروتئین مورد احتیاج بدن یاری می نماید. به این علت است که خوردن آن را به همراه برنج به اسم یک تکمیل نماینده پروتئین توصیه می نمایند زیرا این ماده غذایی تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با ترکیب شدن با غلات می تواند کامل شود. علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی هم بالاست، به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن 100 میلی گرم کلسیم و 109 میلی گرم پتاسیم دارد که می تواند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری نموده و به کنترل فشارخون بالا یاری کند. علاوه بر موارد یاد شده، این ماده غذایی در مقایسه با سایر حبوبات از لوبیا گرفته تا نخود و سویا، بیشترین فیبر را دارد، به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن 28 گرم از این ماده مغذی وجود دارد.

دکتر مظهری درباره ارزش غذایی باقلا می گوید: این ماده غذایی در گروه بقولات جای می گیرد و یک منبع مناسب پروتئین - انرژی محسوب و در صورتی که با پوست میل شود می تواند به درمان یبوست یاری کند. اما تنها افراد مبتلا به فاویسم از خوردن این ماده غذایی و حتی بوییدن آن محروم هستند زیرا موجب تشدید بیماری شان می شود.

اما کمی هم درباره لبو یا چغندر. خیلی ها فقط فکر می نمایند که چغندر قند بالایی دارد و خوردن آن در فصل سرما به یک عادت دیرینه باز می شود، در حالی که مطالعات نشان داده اند که این ماده غذایی فواید بسیاری دارد. به طوری که در شب یلدای ایرانیان، لبوی داغ را هم به اسم یکی از مواد غذایی ارزشمند تهیه و میل می کردند. از جمله فواید آن می توان به کنترل فشارخون بالا اشاره نمود به این ترتیب که در هر 100 گرم از آن 380 میلی گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشارخون یاری می نماید. به علاوه، در هر 100 گرم از آن 36 کالری انرژی وجود دارد و فولات و کاروتن آن هم بالاست. همان طور که گفتیم فولات در لبو به اندازه فراوانی وجود دارد و در دوران بارداری به علت اهمیت این ماده مغذی خوردن این سبزی توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادی جلوگیری کند. از این رو، خوردن این سبزی در دوران بارداری یک عادت غذایی خوب به شمار میرود. از طرف دیگر، مطالعات بسیاری نشان داده اند که رنگ ارغوانی چغندر به علت وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان ها به خصوص سرطان کولون جلوگیری می نماید. به علاوه، فیبر بالایی که در این سبزی وجود دارد، کاهنده چربی خون شناخته شده به طوری که مطالعات نشان داده اند، مصرف مرتب آن 30 درصد کلسترول و 40 درصد تری گلیسرید را کاهش می دهد و به اندازه قابل توجهی افزایش دهنده کلسترول خوب است و به این ترتیب از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید