نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، در افراد دچار التهاب معده آتروفیک، علاوه بر رعایت بهداشت، عدم مصرف غذاهای محرک و آبکی، نخوردن حجم زیاد غذا در یک وعده و خودداری از دریافت مقداز زیادی چربی، قند، قهوه، ادویه جات و مصرف الکل هم توصیه می گردد. در این بیماران شرایط ویتامین B12 مورد آنالیز قرار می گیرد، چرا که فقدان فاکتور داخلی و اسید معده باعث سوء جذب این ویتامین می گردد.

نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده

نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده

نویسنده:دکتر احمدرضا درستی

التهاب معده:

التهاب و زخم معده (پیتیک) در اثر عفونت و یا ناهنجاری های عصبی و شیمیایی که مقاومت طبیعی مخاط معده را مختل می نمایند، به وجود می آید و شایع ترین دلیل آن غفونت هلیکوبا کترپیلوری است.

نقش تغذیه در درمان:

در افراد دچار التهاب معده آتروفیک، علاوه بر رعایت بهداشت، عدم مصرف غذاهای محرک و آبکی، نخوردن حجم زیاد غذا در یک وعده و خودداری از دریافت مقداز زیادی چربی، قند، قهوه، ادویه جات و مصرف الکل هم توصیه می گردد. در این بیماران شرایط ویتامین B12 مورد آنالیز قرار می گیرد، چرا که فقدان فاکتور داخلی و اسید معده باعث سوء جذب این ویتامین می گردد.

زخم معده:

مخاط طبیعی معده و دوازدهه دربرابر فعالیت های هضمی اسید و پپسین، با ترشح طبیعی موکوس، فراوری بی کربنات، برداشت اسید اضافی به وسیله جریان عادی خون، ترمیم و تجدید سریع سلول های آسیب دیده اپیتلیال، حفاظت می گردد. زخم پپتیک، زخمی است که در اثر شکست این سدهای دفاعی و مکانیسم های بازسازی طبیعی بدن به وجود می آید و عموما برای ایجاد و پیشرفت علایم باید بیش از یکی از این مکانیسم ها دچار اختلال عملکرد گردد.

زخم پپتیک به طور طبیعی از دو ناحیه عظیم معده و دوازدهه را در برمی گیرد. این زخم، با شدت کم در یکی از دو ناحیه با علایمی شبیه به علایم سوء هاضمه و گاستریت مشاهده شده است. درد یا ناراحتی شکمی در زخم هر دو ناحیه معده و دوازدهه دیده می گردد، در حالی که مشکلاتی مانند بی اشتهایی، کاهش وزن، تهوع، استفراغ و سوزش قلب تا حدودی در افراد مبتلا به زخم معده بیشتر اتفاق می افتد. در برخی بیماران، زخم پپتیک بدون نشانه تعیین وجود دارد. عوارضی مانند خونریزی و سوراخ شدگی در زخم پپتیک بر اهمیت آن می افزایند.

نقش تغذیه در درمان:

توصیه های تغذیه ای شامل آهسته خوردن، کامل جویدن و عدم افراط در خوردن و نوشیدن و بعلاوه کاهش استرس می باشد. در افراد دچار زخم معده هم، همانند سایر بیماری های گوارشی، عدم مصرف غذاهای محرک و آبکی، نخوردن حجم زیاد در یک وعده و خودداری از دریافت میزان زیادی چری، قند، قهوه و ادویه جات توصیه می گردد. در این بیماران شرایط ویتامین B12 هم مورد آنالیز قرار می گیرد، چرا که کمی ترشح فاکتور داخلی و تغییر در میزان ترشح اسید معده می تواند موجب سوء جذب این ویتامین گردد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید