کدام خودرو ها مشمول مالیات می شوند؟، متقاضیان خودرو های لوکس 3 بار مالیات می دهند!
به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، بحث مالیات بر خودرو های لوکس سال گذشته مطرح شد. در ابتدا قرار بود از خودرو هایی که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند به صورت متغییر و بر اساس فرمول مشخصی، مالیات گرفته گردد. اما این طرح اکنون با تغییراتی روبرو شده و آن گونه که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کردند، حال این مالکان خودرو های بالاتر از سه میلیارد تومان هستند که در سال 1402 مشمول مالیات شده و باید آن را پرداخت نمایند.
به گزارش تجارت نیوز، ایده طرح مالیات از خودرو های لوکس از همان ابتدا با مخالفات زیادی رو به رو شد. کارشناسان معتقد بودند که در واقع هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که ارزش واقعی آن یک میلیارد تومان باشد و همه این خودرو ها تنها به علت تورم، نوسانات ارزی و ممنوعیت واردات خودرو به این قیمت رسیده اند.
به عبارت دیگر، مالکان این خودرو ها درصورتی که پیروز به خرید محصول موردنظر خود شدند، دو بار به علت تورم و نوسانات ارزی به نوعی مالیات کالای موردتقاضای خود را پرداخت نموده اند و حال نوبت بار سوم است که مالیات بپردازند.
زمانی که واردات خودرو شروع شد، تخمین های مختلفی در رابطه با قیمت احتمالی خودرو های خارجی تازه به بازار رسیده زده می شد. اما نقطه اشتراکی که در تمام نظر ها وجود داشت این بود که همه خودرو های وارداتی کمتر از یک میلیارد تومان قیمت گذاری نمی شوند. این یعنی خودرو هایی که در بازار های خارجی به عنوان خودروی مالی شناخته می شدند، در ایران حکم لوکس داشتند و به همین علت مشمول مالیات خودرو های لوکس می شدند.
مالیات بر خودرو هایی که مالی بودند
مسئولان نیز به جای حل مساله، راه چاره جدیدی را انتخاب کردند و مالیات خودرو های لوکس را برای خودرو هایی در نظر گرفتند که بالای سه میلیارد تومان قیمت دارند.
در این میان، مساله ای که مطرح می گردد این است که آیا در حال حاضر خودرویی در کشور وجود دارد که واقعا سه میلیارد تومان ارزش داشته باشد؟
برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به این نکته اشاره نمود که مسئولان نیز قبول دارند که مالیات بر خودرو های بالای سه میلیارد تومان راه چاره چندان مناسبی نیست، اما اقدامی در این رابطه صورت نمی گیرد. برای مثال، احمد دنیامالی، نماینده مردم بندرانزلی، در صحن علنی مجلس، با انتقاد از طرح مالیات دو درصدی از خودرو های لوکس گفت: کسی که خودروی 100 میلیونی خریده و امروز چهار میلیارد تومان شده چه گناهی نموده است؟ ساختار مالی مشکل داشته و به خاطر تورم لجام گسیخته قیمت خودرو بسیار بالا رفته است.
تورم، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، نوسانات دلار و تقاضای بالا در بازار خودرو باعث شد تا خودرو هایی که روزی به عنوان خودروی مالی یا خودرو برای قشر میانه شناخته می شدند، لوکس به حساب بیایند. اما همانطور که به آن اشاره شد، این اتفاق تقصیر مالکان این خودرو ها نیست که بخواهند سالانه مالیات بپردازند.
چه خودرو هایی مشمول مالیات می شوند؟
باید یادآور شد که جهش قیمت در این روز ها مختص خودرو هایی نیست که روزی وارد کشور شده و حال ممنوعیت واردات آن را گران و به سه میلیارد تومان هم رسانده است.
برای مثال، خودروی لاماری برای نخستین بار اردیبهشت امسال وارد بازار کشور شد. نخستین عرضه این خودرو با قیمت 900 میلیون تومان بود. اما لاماری طی کمتر از یک سال با جهش قیمتی بسیار زیادی همراه شد و هم اکنون در بازار دو میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت دارد.
با روندی که بازار خودرو طی می نماید، بعید نیست که خودرو های مونتاژی در کشور روزی جزو خودرو های لوکس به حساب بیایند و همه آن ها مشمول مالیات سنگینی شوند.
با توجه به اظهارنظر های این نماینده مجلس، به نظر می رسد دولت میخواهد کسری بودجه خود را با استفاده از مالیات های مختلف و بدون توجه به شرایط تورمی کشور تامین کند.
منبع: فرارو