عملکرد سال گذشته دیجی کالا در یک نگاه

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، آنالیز کارنامه اقتصادهای بزرگ سراسر دنیا یادآور یک حقیقت غیر قابل انکار است: نوبت توسعه تجارت الکترونیک رسیده

عملکرد سال گذشته دیجی کالا در یک نگاه

گزارش های منتشر شده از شرایط اقتصاد دنیا در سال 2022 نشان می دهد که سهم خرده فروشی های آنلاین در چین (نسبت به خرده فروشی آفلاین) به 46 درصد رسیده است. برای انگلستان این رقم 36 درصد و برای کره جنوبی 23 درصد برآورد می گردد. در همسایگی ایران، ترکیه با سهم 20 درصدی خودنمایی می نماید و این در حالی است که سهم خرده فروشی آنلاین در ایران تنها 4 درصد است.

از این میان سهم فروشگاه هایی که بر بستر شبکه های اجتماعی شکل گرفته اند 2 درصد و سهم فروشگاه های اینترنتی نیز 2 درصد است. یک درصد معاملات خرده فروشی آنلاین (بر بستر فروشگاه های اینترنتی) در پلتفرم دیجی کالا انجام می گردد و پر بیراه نیست که از این فروشگاه بزرگ ترین بازیگر تجارت الکترونیک در ایران یاد می گردد.

به نظر می رسد توسعه تجارت الکترونیک بدون فراهم کردن زیرساخت هایی مثل اینترنت پر سرعت و بدون قطعی، حمایت از کسب وکارهای این حوزه و آشتی با دنیا ممکن نیست.

آنالیز گزارش سال 1401 دیجی کالا نشان می دهد که این کسب و کار به عنوان بزرگ ترین بازیگر تجارت الکترونیک ایران، سهم قابل توجهی در حیات این بخش از اقتصاد ایران دارد. این گزارش بعلاوه، از نتایج یک پیمایش ملی رونمایی نموده که در آن آمارهایی درباره احساس عمومی نسبت به دیجی کالا و رفتار مردم در خریدهای اینترنتی منتشر شده که با توجه به مرجعیت این فروشگاه، می توان گفت این گزارش ارائه نماینده بینش خوبی از شرایط تجارت الکترونیک در ایران نیز هست.

  • توسعه تجارت الکترونیک یک هدف ملی است

با وجود همه موانعی که در عمل بر سر راه توسعه فعالیت بخش خصوصی برای توسعه تجارت الکترونیک واقع شده است، روی کاغذ اما همه موافق بیشتر شدن سهم اقتصاد دیجیتال هستند؛ بودجه مرکز توسعه تجارت الکترونیک از 21 میلیارد تومان در بودجه امسال به 54 میلیارد تومان در لایحه بودجه 1402 افزایش یافته است. واقعیت اما این است که تسهیل فعالیت فروشگاه هایی مثل دیجی کالا می تواند بدون وابستگی به بودجه های دولتی به توسعه تجارت الکترونیک یاری کند، به خرده فروشی های آنلاین رونق ببخشد و فرهنگ خرید اینترنتی را در بین دهک های درآمدی مختلف جامعه، تقویت کند. نتایج آمایش میدانی دیجی کالا نشان می دهد هنوز یک سوم جامعه ایران میانه ای با خرید آنلاین ندارند.

  • یک سوم جامعه ایران، اینترنتی خرید نمی نمایند

نتایج پیمایش ملی دیجی کالا که به وسیله موسسه افکارسنجی ایسپا و با حمایت دیجی کالا در بهمن سال 1401 صورت گرفته است، نشان می دهد که 68.3 درصد مردم ایران به شکل اینترنتی خرید می نمایند و 31.7 درصد از افراد جامعه اصلا سراغ خرید اینترنتی نمی روند. در این میان، 21 درصد پاسخگویان به این سوال، گفته اند اگر بتوانند کالایی را به وسیله مراجعه به مغازه و هم به وسیله خرید اینترنتی بخرند، خرید اینترنتی را ترجیح می دهند.

اما چرا یک سوم جامعه ایران اهل از خرید آنلاین پرهیز می نمایند؟ 49 درصد این افراد، ترجیح می دهند کالای مورد نظر خود را از نزدیک ببینند این درحالی است که 39 درصد این افراد به فروشگاه های اینترنتی اعتماد ندارند! در این میان، 35.5 درصد گفته اند که خرید اینترنتی را بلد نیستند.

لازم به ذکر است افرادی که به فروشگاه های اینترنتی اعتماد ندارند حدود 20 درصد کل نمونه را تشکیل می دهند و معرف یک پنجم جامعه ایران هستند.

  • روایت آمار از چرایی خرید آنلاین

توسعه تجارت الکترونیک بدون آشتی دهک های مختلف جامعه با معاملات اینترنتی، دور از فکر به نظر می رسد. و به نظر می رسد در کنار لزوم بهبود زیرساخت ها، افزایش فروشگاه های معتبر اینترنتی می تواند به رشد در این حوزه یاری کند. اما چه مزیت هایی می تواند طیف گسترده تری را جذب خرده فروشی های آنلاین کند؟ واکاوی نتایج پیمایش دیجی کالا نشان می دهد که برای 65.5 درصد افراد مزیت راحتی، مهم ترین مزیتی است که آن ها را به خرید اینترنتی متمایل می نماید. 58 درصد به خاطر صرفه جویی در زمان و 48 درصد به دلیل قیمت های مناسب تر سراغ خرید اینترنتی می روند. 47 درصد هم تنوع کالاها را مهم ترین مزیت خرید اینترنتی دانسته اند.

لازم به ذکر است، به گواه گزارش دیجی کالا بچه ها در خانه 3 برابر بیشتر از پدر مادرها، آنلاین خرید می نمایند.

منبع: مجله شنبه

به "عملکرد سال گذشته دیجی کالا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد سال گذشته دیجی کالا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید