اگر می خواهید دیابت نگیرید این توصیه های تغذیه ای را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به دیابت، توصیه هایی در این زمینه ارائه داد.

اگر می خواهید دیابت نگیرید این توصیه های تغذیه ای را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، دکتر مهرداد عباباف با اشاره به اجرای پویش اطلاع رسانی در مورد دیابت از 6 تا 12 خرداد، اظهار کرد: دیابت شیرین یک بیماری شایع است که علامت اصلی آن افزایش قند خون است و نشانه های این بیماری شامل پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن است.

وی اضافه کرد: با توسعه زندگی شهرنشینی و تغییر الگوی خوردن و آشامیدن، کاهش فعالیت بدنی مردم، تغییر الگوی خواب و بیداری و همه مواردی که به عنوان شیوه زندگی توام با سلامت شناخته می گردد، شاهد افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا و کشورمان هستیم.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: به منظور کنترل بیماری دیابت و عوارض آن باید همه مردم اصول زندگی سالم را بدانند و اجرا نمایند و بدانیم که خود مراقبتی در مورد بیماری دیابت به وسیله بیماران و افراد در معرض خطر می تواند یاری بسیار بزرگی در کنترل بیماری باشد.

عباباف با اشاره به ارتباط پیشگیری از ابتلا به دیابت و تغذیه سالم گفت: تغذیه نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان بیماری دیابت دارد و برای داشتن تغذیه سالم ضروری است به بعضی نکات توجه ویژه ای گردد.

وی توصیه کرد: برای پیشگیری و درمان دیابت باید به جای سرخ و برشته کردن، مواد غذایی را به صورت گریل، آب پز یا بخارپز مصرف کرد و مصرف گوشت های فرآوری شده و گوشت های قرمز پرچرب نیز به حداقل برسد.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید به جای نوشیدنی های شیرین از آب استفاده گردد، گفت: برای کنترل دیابت باید مصرف سبزی ها، میوه ها و غلات سبوس دار افزایش و مصرف روغن کاهش یابد و لبنیات کم چرب مصرف گردد.

عباباف ادامه داد: غذای روزانه باید به وعده های کوچک و متعدد تقسیم و تعداد وعده های غذایی را زیاد کرد اما در هر وعده میزان کمتری غذا میل گردد.

وی اعلام کرد: حتما بین صبحانه و ناهار، میوه ای به مقدار یک سیب میانه به عنوان میان وعده میل گردد.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه هیچکدام از وعده های غذایی نباید حذف گردد، اضافه کرد: به ویژه زمانی که انسولین تزریق و یا داروی دیابت استفاده شده است نباید هیچ کدام از وعده های غذایی حذف گردد.

وی گفت: استفاده از جوانه هایی مانند جوانه جو، ماش و گندم که دارای میزان قابل توجهی فیبر هستند در برنامه غذایی گنجانده گردد. توصیه می گردد جوانه تازه گندم مخلوط با ماست یا همراه سالاد میل گردد. سبزی های تازه و میوه ها نیز سرشار از فیبر و ویتامین های مورد احتیاج برای بدن هستند.

عباباف اعلام کرد: باید از نان های کامل مانند نان جو و نان سبوس دار، بیشتر استفاده گردد و مصرف حبوبات در برنامه غذایی هفتگی و مصرف سبزی در کنار غذا فراموش نگردد.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: اگر فردی اضافه وزن دارد یا چاق است، حتما وزن خود را کاهش دهد البته باید توجه گردد کاهش سریع و شدید وزن علاوه بر ناپایداری، کنترل قند خون را با مشکل روبرو می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "اگر می خواهید دیابت نگیرید این توصیه های تغذیه ای را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید دیابت نگیرید این توصیه های تغذیه ای را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید