طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی ، سریع و راحت

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، یک خانه، یک اجاق گاز، یک غذای گرم و رایحه دلنشینی که تمام فضا را پر نموده است. فرقی ندارد صبح باشد و مثلاً در حال تهیه بشقاب صبحانه انگلیسی هستید یا موقع ناهار و شام و در تدارک تهیه یک وعده غذایی دلچسب باشید. در این تصویر لذتی غیرقابل انکار وجود دارد. قبلاً در کتاب کاله طرز پخت خوراک لوبیا را مرور نموده بودیم اما گاهی اوقات ترکیب دو ماده اولیه ساده، یک غذای نو و خوشمزه را ایجاد می نماید. یکی از همین ترکیب ها، همراهی لوبیا چیتی و سیب زمینی است. به همین علت در این مطلب قرار است طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی را به اشتراک بگذاریم. این ترکیب کلاسیک، طعم هایی غنی از لوبیاهای لطیف و سیب زمینی های خوش طعم را با همراهی ادویه های معطر گرد هم می آورد و غذایی را ایجاد می نماید که هم سیرکننده و هم مغذی است.

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی ، سریع و راحت

چه در پی یک شام سریع در طول هفته باشید و چه در پی یک وعده دلپذیر در دورهمی با عزیزان خود هستید، این غذا انتخابی عالی است. این غذای همه کاره را می توان به عنوان وعده اصلی میل نموده یا به عنوان یک غذای جانبی خاص در کنار گوشت کبابی یا سبزیجات بریان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی

  • سیب زمینی 4 عدد
  • روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 4 حبه
  • برگ بو 2 عدد
  • پودر زیره 1 قاشق چای خوری
  • پودر پاپریکای دودی 2 تا 3 قاشق چای خوری
  • کنسرو گوجه فرنگی 1 عدد
  • شکر قهوه ای (اختیاری) 1/2 قاشق چای خوری
  • سرکه سیب 4 قاشق چای خوری
  • خردل 4 قاشق چای خوری
  • سس سویا 1 قاشق چای خوری
  • لوبیا چیتی پخته شده 400 گرم
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • عصاره گوشت یا مرغ یا سبزیجات (اختیاری) به میزان لازم

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی

1. آماده سازی سیب زمینی

قبلا در مطلب طرز تهیه سیب زمینی تنوری در فر دیده بودیم که این نوع طبخ تا چه حد اثر شگفت انگیزی در طعم و مزه سیب زمینی دارد. پس در اولین قدم فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. 1 قاشق غذاخوری روغن را در سینی فر بریزید. بهتر است سینی فر تخت نباشد. سیب زمینی ها را تمیز نموده و خیلی خوب خشک کنید، سپس با یک سیخ یا چاقوی تیز کوچک آن را سوراخ نموده و در روغن زیتون بغلتانید. روی سیب زمینی نمک بپاشید و در سینی فر قرار دهید.

سیب زمینی ها را حدود 45 دقیقه بپزید. بعد از 45 دقیقه، دمای فر را به 220 درجه سانتیگراد برسانید و 15 دقیقه دیگر یا تا زمانی که پوست آن ها سفت و ترد و برشته گردد، به پختن ادامه دهید.

2. پخت سیب زمینی

بلافاصله بعد از اینکه سیب زمینی ها را از فر بیرون آوردید، پوست آن را برش دهید تا بخار آن خارج گردد، در غیر این صورت رطوبت به جای مانده داخل سیب زمینی به داخل پوست نفوذ می نماید و تردی آن از بین می رود. پوشیدن دستکش فر در این مرحله می تواند به شما یاری کند تا راحت تر این کار را انجام دهید. چون در اینجا زمان بسیار مهم است، سیب زمینی ها را یکی یکی از فر خارج و به سرعت یک برش بلند در طول آن ایجاد کنید. سپس یک برش عمودی کوچک تر هم روی برش طولی بزنید. سیب زمینی را کمی به این حالت بگذارید تا بخار رطوبت داخل آن گیر نکند. بعد از چند دقیقه هر سیب زمینی را به آرامی باز کنید و با استفاده از یک چنگال، داخل آن را با اضافه کردن کمی روغن زیتون و سپس نمک و فلفل تبدیل به پوره کنید. البته اگر ترجیح می دهید روغن مورد استفاده شما گیاهی باشد می توانید با نگاهی به مطلب کره گیاهی چیست از این جایگزین غیرلبنی هم برای درست کردن پوره بهره ببرید.

3. سرخ کردن پیاز

روغن را در تابه گرم کنید. پس از داغ شدن پیاز خردشده را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و شفاف گردد (حدود 10 دقیقه). سپس سیر و برگ بو را به آن اضافه کنید. چند دقیقه مرتب آن ها را هم بزنید و سرخ کنید زیرا سیر به راحتی می سوزد.

سپس پودر زیره، پاپریکای دودی، فلفل سیاه و کمی نمک اضافه کنید. آنها را برای چند ثانیه سرخ کنید و مرتب هم بزنید.

4. آماده سازی لوبیا چیتی

در مطلب طرز تهیه سس گوجه فرنگی خانگی به طور کامل درباره این سس خوش طعم و مهم صحبت نموده بودیم. در دستور پخت خوراک لوبیا چیتی از کنسرو استفاده می گردد اما می توانید انواع سس های خانگی گوجه فرنگی را نیز به کار ببرید. کنسرو گوجه فرنگی را به خوراک اضافه کنید. گوجه فرنگی ها را با قاشق چوبی کمی له کنید. حدود 500 میلی لیتر یا 2 فنجان آب (یا عصاره گوشت، مرغ یا سبزیجات) به تابه اضافه کنید. همه چیز را خوب هم بزنید و اجازه دهید حدود 20 دقیقه به آرامی بجوشد. هر 20 دقیقه همه چیز را خوب هم بزنید. کل زمان درست شدن این سس حدود 60 دقیقه خواهد بود. اگر در حین هم زدن تکه های بزرگ از گوجه فرنگی را دیدید با فشار پشت قاشق چوبی آن ها را تا جای ممکن له کنید. در این مدت اگر آب داخل تابه کم شد هر بار 1 فنجان آب به سس اضافه کنید.

وقتی همه گوجه ها به خوبی له شدند (عکس را ببینید) و سس غلیظ و یکنواخت شد، آن را با کمی سرکه سیب، سس خردل، سس سویا و شکر قهوه ای (در صورت استفاده) مزه دار کنید. احتمالاً باید میزان کمی نمک نیز اضافه کنید. در نهایت لوبیاهای پخته شده را اضافه کنید و اجازه دهید کل قابلمه 10 دقیقه دیگر یا تا زمان نرم تر شدن لوبیا بجوشد.

5. ترکیب کردن لوبیا چیتی با سیب زمینی

آخرین مرحله این دستور پخت بدون شک هیجان انگیزترین مرحله آن است. بعد از این که سس گوجه فرنگی و لوبیا چیتی غلیظ شد آن را کناری بگذارید تا چند دقیقه خنک گردد. بعد این سس را داخل شکاف سیب زمینی ها بریزید. در صورت تمایل می توانید میزانی پنیر چدار یا پنیر پارمسان رنده شده هم روی آن بریزید. کف یک سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و سیب زمینی ها را به مدت 10 دقیقه در دمای 220 درجه سانتیگراد بپزید تا پنیر روی آن طلایی گردد. می توانید با یک قاشق ماست یونانی یا خامه ترش آن را تزئین کنید. غذا آماده است، نوش جان!

کالری خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی چقدر است؟

این غذا به خاطر مواد اولیه اش، وعده ای بسیار مغذی و سرشار از مواد معدنی است. بعد از یادگیری طرز تهیه لوبیا چیتی با سیب زمینی نگاهی به جدول ارزش غذایی آن می اندازیم:

کالری429 کالری
قند12 گرم
چربی12 گرم
چربی اشباع شده2 گرم
پروتئین12 گرم
کربوهیدرات71 گرم
به ازای هر یک عدد سیب زمینی با سس لوبیا چیتی

راز خوشمزه شدن خوراک لوبیا

برای این که خوراک لوبیا چیتی شما طعم و مزه بهتری بگیرد پیشنهاد می کنیم حتماً از عصاره گوشت، مرغ یا سبزیجات به جای آب بهره ببرید. ضمناً بهتر است برای قوام بیشتر سس، شکر قهوه ای را هم به آن اضافه کنید.

لوبیا چیتی را چگونه بپزیم؟

ستاره این دستور پخت بدون شک لوبیا چیتی است. این ماده نه تنها فوق العاده مغذی است، بلکه بافتی سبک و لذیذ دارد که نرمی سیب زمینی را تکمیل می نماید. لوبیا چیتی ضمناً سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

برترین روش پخت لوبیا چیتی آن است که از 6 ساعت قبل لوبیاها را خیس نموده و لااقل دو بار آب آن را عوض کنید. در یک قابلمه 5 لیوان آب بریزید و لوبیاهای آبکش شده را به مدت 1 ساعت با حرارت کم و در بسته داخل آن بپزید. برای صرفه جویی در وقت می توانید لوبیاها را از شب قبل آماده کنید.

نکات تکمیلی

برای بهتر شدن مزه غذا بد نیست به این چند نکته هم متوجه داشته باشید:

  • در صورت تمایل می توانید لوبیا چیتی را با لوبیای سفید جایگزین کنید. در این صورت برای پیش پخت لوبیا به زمان کمتری نیاز دارید اما لعاب خوراک شما کمتر خواهد شد.
  • بعلاوه می توانید سیب زمینی شیرین را هم جایگزین سیب زمینی معمولی کنید. البته توجه داشته باشید که در این حالت پوست سیب زمینی به میزان دستور پخت اصلی ترد نخواهد شد. سیب زمینی شیرین را فقط به مدت 40 دقیقه در دمای 220 درجه سانتیگراد بپزید.
  • اگر زمان کافی در اختیار دارید پیشنهاد می کنیم شش عدد گوجه فرنگی تازه را رنده کنید و از آن به جای کنسرو بهره ببرید.
  • می توانید به این غذا کمی بیکن خرد و سرخ شده هم اضافه کنید.
  • همان طور که قبلاً در مطلب طرز تهیه پوره سیب زمینی با کره و زعفران دیدیم، اضافه کردن کره به بافت نرم و خامه ای پوره یاری زیادی می نماید. می توانید در مرحله آماده سازی سیب زمینی این دستور پخت هم به جای روغن زیتون از کره بهره ببرید.
  • برای تزئین غذا می توانید از کمی جعفری یا پیازچه خردشده بهره ببرید و با نگاهی به مطلب طرز تهیه سس سفید فرانسوی از آن برای خوش طعم شدن خوراک یاری بگیرید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی ، سریع و راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با سیب زمینی ، سریع و راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید