آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15؛ مک بوک ایرِ چینی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، معرفی پردازنده های M1 اپل، تحولی اساسی در جهانی لپ تاپ ها ایجاد کرد که شدت آن در بین الترابوک ها بیشتر احساس می شد. تا پیش از معرفی چیپست های M1، مک بوک ایرهای مجهز به پردازنده های اینتل، دستگاه هایی مناسب دانش آموزان و افرادی که تنها به انجام کارهای سبک روی لپ تاپ احتیاج داشتند به حساب می آمدند. اما پردازنده های M1 این روند را تغییر داده و توانی به مک بوک ایر تزریق کردند که آن را به یکی از قدرتمندترین الترابوک های جهان تبدیل کرد. طبیعتا، این تغییرات سود هنگفتی نصیب اپل کرد و باعث شد سایر سازندگان لپ تاپ ها،از اچ پی و ایسوس گرفته تا لنوو و حتی هواوی، به فکر ساختن رقیبی برای مک بوک ایر باشند. تجربه ثابت می نماید کمپانی های چینی استعداد زیادی در فراوری دستگاه هایی با قیمت رقابتی دارند تا به این ترتیب، سهمی از بازار کمپانی های بزرگ تر را تصاحب نمایند. میت بوک D15 هواوی نمونه ای عالی از این استراتژیست. اما آیا تصمیمات سختی که هواوی برای کاهش قیمت نهایی این دستگاه گرفته، در نهایت موفقیت آمیز بوده اند؟

آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15؛ مک بوک ایرِ چینی

در ادامه با آنالیز لپ تاپ MateBook D15 هواوی همراه باشید.

طراحی

میت بوک D15 از نظر طراحی جزو برترین لپ تاپ های بازار به شمار میرود. در واقع می توان گفت تنها رقبای هم قیمت آن لپ تاپ های Surface Go از مایکروسافت هستند. هواوی از بدنه ای آلومینیومی برای D15 استفاده نموده که حس کار کردن با محصولی لوکس را به کاربر منتقل می نماید. با این وجود، دستگاه تنها 1.5 کیلوگرم وزن دارد و با توجه به طراحی نسبتا مسطح، کاملا قابل حمل و جابه جایی است.

مدلوزن (کیلوگرم)حداکثر ضخامت (میلیمتر)
میت بوک D151.516.9
Surface Laptop Go1.1115.6
مک بوک ایر M11.2916.1
مک بوک ایر M21.2411.3

اطراف بدنه مجموعه نسبتا کاملی از پورت ها و درگاه های ورودی و خروجی به چشم می خورند. این دستگاه مجهز به 3 پورت USB (دو درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.2 Gen1)، یک درگاه 3.5 میلیمتری برای اتصال میکروفن، هدست و هندزفری، یک درگاه HDMI و یک پورت USB-C است. این پورت USB-C نقش ورودی شارژر را هم بازی می نماید و D15 تنها به همین شکل شارژ می گردد. متاسفانه پورت microSD برای این لپ تاپ در نظر گرفته نشده که می تواند برای آن دسته از کاربرانی که از دوربین های حرفه ای برای عکاسی، یا تجهیزات صدابرداری استفاده می نمایند ناامیدنماینده باشد. با این حال، با نگاهی به رقبای این لپ تاپ، یعنی Surface Go و مک بوک ایر و شرایط تعداد پورت های آن ها، می توان این نکته را کم اهمیت در نظر گرفت.

اسپیکرهای D15 در قسمت زیرین بدنه قرار گرفته اند و نباید انتظار ویژه ای از آن ها داشت. بلندی صدای خروجی از این اسپیکرها کاملا قابل قبول است، اما صدا کیفیت قابل اشاره ای ندارد. اثری از عمق در صدا حس نمی گردد و نه در فرکانس های بالا، و نه در فرکانس های پایین، صدای شفافی نمی شنویم. با این حال شاید بتوان گفت بسیاری از کاربران در حال حاضر از هدست یا هندزفری های بیسیم استفاده می نمایند و کمتر کاربری همچنان به لپ تاپی با بلندگوهای قدرتمند احتیاج دارد. اما در هر صورت، داشتن بلندگوهایی باکیفیت میانه هم بهتر از نداشتن آن هاست.

پس از باز کردن لپ تاپ، با نمایشگر و صفحه کلید روبرو می شویم. صفحه نمایش این دستگاه 15.6 اینچی با نسبت تصویر 16:9 و نسبت نمایشگر به بدنه 87٪ است. در حالی که Surface Laptop Go و مک بوک ایر هر دو از نسبت هایی برای کاهش عرض لپ تاپ استفاده می نمایند، انتخاب نسبت تصویر 16 به 9 ظاهر D15 را به لپ تاپ های کلاسیک نزدیک تر می نماید. این نکته می تواند برای کاربرانی که بیشتر وقت خود را صرف تماشای فیلم یا محتواهای آنلاین ویدیویی می نمایند یک نقطه قوت به حساب بیاید.

به گفته هواوی، صفحه نمایش میت بوک D15 دارای استاندارد TUV برای کاهش نور آبی و محافظت از چشم کاربران در استفاده های طولانی مدت است. اما با این حال کیفیت نمایشگر چیزی فراتر از سایر لپ تاپ های ویندوزی به نظر نمی رسد. حداکثر روشنایی این صفحه 250 نیت است که در مقایسه با رقبا در شرایط مناسبی قرار نمی گیرد. بعلاوه اثری از قابلیت های ویژه برای طراحان و گرافیست ها، از جمله پشتیبانی از HDR یا مجموعه رنگی گسترده P3 نیست.

مدلابعاد نمایشگر (اینچ)حداکثر روشنایی (نیت)
میت بوک D1515.6250
Surface Laptop Go12.4320
مک بوک ایر M113.3400
مک بوک ایر M213.6500

با این حال، حذف دوربین وب کم از قاب نمایشگر باعث رسیدن نسبت نمایشگر به بدنه به 87٪ شده است. با این تغییر، D15 به نمایشگری با حاشیه های ناچیز (تنها کمی بیشتر از 5 میلیمتر) مجهز شده که تجربه ای لذت بخش در اختیار کاربران قرار می دهد و نقش پررنگی در ایجاد حس لوکس بودن دستگاه دارد.

انتقال دوربین وب کم به زیر صفحه کلید (بین کلیدهای F6 و F7) به جز کاهش حاشیه های اطراف نمایشگر، در بخش حریم خصوصی نیز یک نقطه قوت به شمار میرود. این دوربین که در زمان استفاده به صورت پاپ آپ عمل می نماید، می تواند نگرانی های کاربران را درباره حفظ حریم خصوصی و جاسوسی نرم افزارها یا وب سایت ها به وسیله دوربین را رفع کند. با این حال، محل قرارگیری دوربین برای مکالمه های ویدیویی چندان مناسب نیست. این دوربین در راستای چشم کاربران قرار نگرفته و زاویه دید آن به صورتی است که مانع کار کردن هم زمان با لپ تاپ و استفاده از وب کم می گردد. به عنوان یک کاربر، باید همواره دقت کنید تا سر خود را چند درجه به سمت پایین بچرخانید تا به درستی در کادر دوربین قرار گیرد. بعلاوه در صورتی که احتیاج به استفاده از صفحه کلید در زمان مکالمه های ویدیویی داشته باشید، دست های شما همواره مانعی برای دوربین هستند.

در کنار کیبورد، حسگر اثر انگشت میت بوک D15 به چشم می خورد. این حسگر بسیار سریع و دقیق است و وجود آن برای یک لپ تاپ ویندوزی در این بازه قیمتی، مزیتی بسیار بزرگ به شمار میرود. اما می توان به راحتی، صفحه کلید D15 را به عنوان بزرگترین نقطه ضعف این لپ تاپ معرفی کرد. بر خلاف رقبا، خبری از نور پس زمینه برای صفحه کلید نیست، هرچند که این ویژگی به مدل های سال 2022 اضافه شده است. علاوه بر این، کلیدها کیفیت ساخت چندانی ندارند و در زمان فشرده شدن نیز فاصله زیادی را طی نمی نمایند. مجموعه این ویژگی ها، باعث می گردد تجربه تایپ کردن با D15 با فاصله معناداری از رقبایی مانند Surface Laptop Go و مک بوک ایر، بیشتر به لپ تاپ های مقرون به صرفه قیمت ویندوزی نزدیک باشد.

سخت افزار

پردازنده و سخت افزارهای داخلی، اصلی ترین وجه تمایز میت بوک D15 با مک بوک ایر است که هواوی به یاری آن ها توانسته قیمت نهایی محصول خود را به شکل چشم گیری کاهش دهد. این لپ تاپ از پردازنده نسل یازدهم اینتل از سری Core i5 - 1135G7 استفاده می نماید و در این نسخه به 8 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی SSD نیز مجهز شده.

پردازنده 1135G7، چیپستی کم مصرف است که عموما از آن در کاربری های عمومی و پردازش های سبک استفاده می گردد؛ هرچند که می تواند در نرم افزارهای تخصصی نیز تا حدودی احتیاجهای کاربران را رفع کند.

جزئیاتپردازنده Core i5 - 1135G7
لیتوگرافی10 نانومتری
تعداد هسته های CPU4
تعداد رشته های CPU8
حداکثر فرکانس توربو4.2 گیگاهرتز
TDP28 وات
حافظه کش8 مگابایت
پردازشگر گرافیکیIntel Iris Xe
حداکثر فرکانس دینامیک گرافیکی1.3 گیگاهرتز
پشتیبانی از DirectXنسخه 12.1
پشتیبانی از OpenGLنسخه 4.6

برای مثال، D15 در وب گردی، پخش فایل های تصویری با کیفیت های FHD و حتی 4K و کار با نرم افزارهای واژه پرداز (مانند Microsoft Word) و صفحه گسترده (مانند Microsoft Excel) با مسئله ای روبرو نشده و بدون کندی یا هنگ کردن دستورات کاربر را اجرا می نماید. اما فشارهای پردازشی بیشتر در نرم افزارهایی مانند Adobe Premiere و Adobe Photoshop به خوبی سطح کاری پردازنده را معین می نمایند.

گرفتن خروجی از یک ویدیوی 5 دقیقه ای با کیفیت 4K و تغییراتی از جمله اصلاح رنگ و افزودن چند افکت در نرم افزار Adobe Premiere، به حدود 40 دقیقه زمان احتیاج دارد. چنین پردازشی در مک بوک ایر M1 تنها در حدود 6 دقیقه زمان احتیاج دارد که این تفاوت، به خوبی نشانگر اختلاف پردازنده های این دو دستگاه است. بعلاوه، در هنگام باز کردن و ویرایش تصاویر باکیفیت 4K در نرم افزار Adobe Photoshop نیز ممکن است با کند شدن و هنگ کردن موقت دستگاه روبرو شوید که در بین لپ تاپ های ویندوزی مجهز به پردازنده 1135G7 رایج و طبیعی است.

با توجه به نبود پردازنده گرافیکی اختصاصی، و استفاده از واحد پردازش گرافیکی Intel Iris Xe، میت بوک D15 گزینه مناسبی برای بازی نیز به حساب نخواهد آمد. با این حال ممکن است بعضی از بازی های سبک با پردازش های سه بعدی ساده مانند CounterStrike و PUBG (با فریم ریت پایین) بر روی آن قابل اجرا باشند.

پردازندهبنچمارک
3D Mark - Time SpyGeekBench 5PC Mark 10
MultiSingle
Intel i5 1135G73850476113794711
Intel i5 1035G13282350511363454
Apple M1-89911945-

اما یکی از نقاط قوت D15 در این بخش، حافظه ذخیره سازی بسیار سریع آن است. همان طور که اشاره شد، میت بوک D15 به یک SSD با ظرفیت 512 گیگابایت مجهز شده که در آنالیز Sequential صورت گرفته، سرعت خواندن/نوشتن اطلاعات آن به ترتیب 1289MB/s و 1716MB/s به دست آمده است که تقریبا در محدوده عملکرد مک بوک ایر است. به این ترتیب سرعت بوت شدن ویندوز، اجرای اپلیکیشن ها و باز کردن فایل ها در D15 بسیار سریع بوده و جزو برترین تجربیات کاربران از کار کردن با این لپ تاپ خواهد بود.

باتری

میت بوک D15 از یک باتری 42 وات ساعتی استفاده می نماید که به وسیله پورت USB-C شارژ می گردد. این شارژر 65 وات قابلیت شارژ سریع دستگاه را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. در واقع می تواند تنها با 15 دقیقه شارژ کردن دستگاه، باتری مورد احتیاج برای 2 ساعت کارکرد را در اختیار داشته باشید. عملکرد باتری در حالت کلی نیز بالاتر از استاندارد لپ تاپ های ویندوزی قرار می گیرد و بسته به نوع عملکرد کاربر می تواند تا 7 ساعت کارکرد به صورت ترکیبی را تضمین کند. با این حال در مقایسه با طول عمر باتری 18 ساعته مک بوک ایر فاصله معناداری دارد.

نظر نهایی درباره میت بوک D15

میت بوک D15 لپ تاپی اداری، با ظاهری لوکس است. مجموعه سخت افزارهای به کار رفته در ساخت این دستگاه عملکردی مناسب دانش آموزان و دانشجویانی که برای انجام امور روزمره از لپ تاپ استفاده می نمایند ارائه می نماید. اما کاربران حرفه ای ممکن است ارتباط مناسبی با قدرت پردازشی D15 برقرار ننمایند. با این حال، Matebook D15 گزینه ای بسیار عالی برای آن دسته از کاربرانی به شمار میرود که طراحی، ظرافت و قابل حمل بودن، اولویت های اصلی آن ها در انتخاب یک لپ تاپ است و به انجام پردازش های سنگین یا اجرای بازی ها به وسیله لپ تاپ احتیاجی نداشته، یا برای این کار تجهیزات قدرتمندتری در اختیار دارند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15؛ مک بوک ایرِ چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15؛ مک بوک ایرِ چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید