ترامپ با سیاسی کردن کرونا به دنبال حفظ اعتبار خود در انتخابات است

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، خبرنگاران، گروه بین الملل -رویا فریدونی: بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا در چین و سرعت انتشار آن در کشورهای اروپایی و خاورمیانه می گذرد. ظهور چنین بحرانی و رشد غیر قابل کنترل آن همه کشورها را به مقابله با این ویروس جدید واداشته است.

ترامپ با سیاسی کردن کرونا به دنبال حفظ اعتبار خود در انتخابات است

علاوه بر نگرانی هایی که از بالا رفتن آمار مبتلایان وجود دارد، نگرانی ها در زمینه مالی نیز به دلیل رکود بازار دنیای با رشد روز افزون همراه بوده است.

در این میان بعضی دولت ها و کشورها مانند آمریکا خواستند این موضوع را سیاسی نمایند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

رئیس جمهوری آمریکا که ادعای ابرقدرت بودن را می نماید طی هفته های گذشته با به کار بردن اصطلاح ویروس چینی سعی کرد چین را مقصر جلوه دهد. اما اکنون با تمام تدابیری که اتخاذ نموده در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از چین سبقت گرفته و بیشترین تعداد ناقل ویروس کرونا را دارد.

در همین رابطه وبلاگ تجهیزات شبکه گفتگویی با محمد بی خان ستون نویس روزنامه میلاد ترکیه انجام داده که به توضیح زیر است.

*ویروس کرونا چه تأثیری بر اقتصاد دنیا بخصوص اقتصاد ترکیه به عنوان یک کشور جهانگرد پذیر گذاشته است؟

البته که تأثیر منفی گذاشته است. ترکیه هم مانند سایر کشورها اقدامات و تدابیر لازم را برای مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ نموده است. از آنجایی که این بیماری به وسیله تماس انسان گسترش می یابد سعی بر این است که با محدود کردن روابط اجتماعی و قرنطینه کردن افراد از شیوع این بیماری جلوگیری گردد. این اقدامات اجرا شده در کوتاه مدت مؤثر خواهد بود اما نکته اصلی که وجود دارد این است که اگر بیماری متوقف نگردد تدابیر اتخاذ شده ادامه خواهد یافت یا نه؟

به نظر من برای مقابله مؤثر با بیماری به ثبات سیاسی و برای ثبات سیاسی به اقتصاد پایدار نیاز است. اقتصاد پایدارهم به مردم نیاز دارد که با قرنطینه کردن مردم این امر ممکن نیست.

*کرونا چه تأثیراتی بر بحران های جاری بین المللی و به ویژه بحران ها و منازعات خاورمیانه خواهد گذاشت؟

از آنجا که آینده مملو از عدم قطعیت است، قضاوت یا تصمیم گیری قطعی درباره آینده سخت است. با این حال تاریخ نشان داده است که پس هر دانش جدیدی که انسان به آن دست یافته هیچ چیز مانند گذشته پیش نرفته است. بنابراین، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس گفتیم که همه گیری بیماری تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم خواهد نمود. تحولات اتفاق افتاده نیز صحت این پیش بینی را تأیید می نماید.

قبل از بحران ویروس، در سطح بین المللی دو تئوری متناقض وجود داشت. یک طرف ماجرا ملی گرایان (ناسیونالیست ها) بودند و در طرف دیگر دنیای گرایان (گلوبالیست ها).

به نظر می رسد که این بحران باعث تشدید بیشتر این تناقض گردد. گلوبالیست ها معتقدند کشورها پس از کنترل ویروس کرونا منزوی و تمامیت خواه خواهند شد. تا زمانی که ریشه اصلی درگیری ها در خاورمیانه از بین نرفته باشد با کووید -19 هیچ چیز تغییر نخواهد نمود.

*ساختار اقتصاد دنیای در دوران پساکرونا چگونه خواهد شد، آیا امکان دارد این اقتصاد دنیای که اینگونه متزلزل شده دوباره به دوران قبل از کرونا بازگردد؟

بازگشت به شرایط قبل از کرونا کمی سخت خواهد بود. همانطور که اشاره کردم بعد از هر مسئله جدیدی شرایط جدیدی به وجود می آید. نتایج این شرایط پیش آمده نیز با توجه به تدابیری که کشورها اتخاذ نموده اند متغیر خواهد بود. دوران سختی در انتظار است و کشورهایی که تصمیمات درستی اتخاذ نموده باشند این بحران را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت.

*با ظهور این ویروس بعضی کشورها کوشیدند موضوع را سیاسی نمایند. به عنوان مثال مقامات آمریکایی از اصطلاح ویروس چینی برای ویروس کرونا استفاده کردند. شما این نگرش را چگونه ارزیابی می کنید؟

رئیس جمهوری آمریکا از همان ابتدا ادعا کرد که ویروس کرونا در آزمایشگاه های چین ساخته شده است. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان از جمله متخصصان میکروبیولوژی در آمریکا این ادعا را رد می نمایند.

آمریکا که برای چنین بحرانی آمادگی نداشته با مقصر دانستن چین سه استراتژی را دنبال می نماید: اولاً با مقصر دانستن چین کوشش می نماید توجه همه را به خود جلب کند. ثانیاً می خواهد در این دوره جدید فشار بیشتری به چین وارد کند. ثالثاً با ادعای اینکه چین مسئول این کار است می خواهد اعتبار خود را در انتخابات ماه نوامبر حفظ کند.

*روابط میان کشورها را در مقابله با شیوع ویروس کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟

ویروس هیچ تمایزی میان مرز بین کشورها و اختلافات نژادی و اعتقادی قائل نشد. این بحران فرصتی بود تا فکر کنیم همه در مقابل این تهدید بشری یک خانواده هستیم. اما متأسفانه اینگونه نبود. وقتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگاه می کنیم، یکی ماسک دیگری را می دزدد، دیگری کیت های تشخیص و دستگاه تنفسی را می دزدد. وحشی گری اروپا به عنوان مهد تمدن و آموزه های حقوقی در مقابل این ویروس کوچک قابل تأمل است. متأسفانه روابط کشورهای مسلمان نیز تعریف چندانی ندارد.

درس مهمی که ویروس به ما آموخت این است که یک کشور برای منافع خودش به کشور دیگر نیاز دارد. بنابراین به نفع همه است که کشورها روابط خوبی بر اساس صلح و عدالت داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ترامپ با سیاسی کردن کرونا به دنبال حفظ اعتبار خود در انتخابات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ با سیاسی کردن کرونا به دنبال حفظ اعتبار خود در انتخابات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید