افزایش شمار ابتلا و مرگ بیماران کرونایی در ترکیه

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، سرعت انتشار کرونا در بعضی استان های ترکیه، فراتر از نگرانی های چند ماه پیش بوده و تنها در عرض 19 روز، شمار تلفات انسانی از 65 نفر به 153 نفر رسیده است.

افزایش شمار ابتلا و مرگ بیماران کرونایی در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تجهیزات شبکه، ثبت آمار 30 هزار مبتلای کرونایی در یک شبانه روز برای کشوری همچون ترکیه، یک کابوس واقعی است و حالا رسانه ها و فضای مجازی ترکیه، این خبر را دست به دست می نمایند که ممکن است با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس و خطرات چند نوع جهش یافته این ویروس، دولت ناچار گردد مقررات سختگیرانه و تعطیلی سراسری اعمال کند.

این در حالی است که تا همین حالا هم، اقتصاد ترکیه به شدت آسیب دیده و نه تنها دولت، بلکه بخش خصوصی هم تمایلی به تعطیلی و قرنطینه گسترده ندارد و بسیاری از اصناف و مغازه داران زیر بار بدهی و در معرض خطر ورشکستگی هستند.

تا به امروز در ترکیه 3 میلیون و دویست هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند، 30 هزار و 772 نفر جان خود را از دست داده اند و شمار کل تست های صورت گرفته به عدد 35 میلیون مورد رسیده و 54 درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی ترکیه تحت اشغال است.

ثبت موارد کرونای آفریقایی در ترکیه

روزنامه ملی گازته در یک گزارش ویژه به شرایط خطرناک شیوع کرونا در استان سامسون ترکیه پرداخته است.

دکتر فوندا فورتون رئیس اتاق پزشکان سامسون به این روزنامه گفته است: در روزهای اخیر، شاهد شرایط قرمز و خطرناک شیوع کرونا در استان سامسون هستیم. در مرکز استان، کرونای جهش یافته انگلیسی بیداد می ­کند و علاوه بر این، تا به امروز در این استان، 20 مورد مبتلا به کرونای جهش یافته آفریقایی نیز مشاهده و بستری شده ­اند و نوع آفریقایی این ویروس جهش یافته، از بعضی لحاظ، به مراتب، خطرناکتر است.

این پزشک در ادامه افزوده است: سرعت انتقال و شیوع ویروس آفریقایی بسیار بالا است و متاسفانه از آنجایی که بخشی از شهفرایندان، نسبت به پروتوکول ­ها و حفظ فاصله اجتماعی، کم توجهی و بی­ اعتنایی می ­نمایند، با این معضل روبرو شده­ ایم.

مرگ 3 رقمی، ابتلای 4 رقمی

گزارش های وزرات بهداشت ملی ترکیه نشان می دهد که سرعت انتشار کرونا در بعضی استان های این کشور، فراتر از نگرانی های چند ماه پیش است و تنها در عرض 19 روز، شمار تلفات انسانی از 65 نفر به 153 نفر رسیده است.

در روز هفتم ماه جاری میلادی (مارس)، 65 مورد وفات و 11 هزار و 187 مورد مبتلای جدید ثبت شد. اما در روز بیست و دوم، جهش عجیبی در آمارها مشاهده شد و شمار مبتلایان به 22 هزار و 216 نفر افزایش یافت و 117 نفر نیز جان خود را از دست دادند. این فرایند افزایشی، به شکل نگران نماینده ای ادامه دارد و دیروز با ثبت رقم 29 هزار و 81 نفر مبتلای جدید و 153 مورد مرگ کرونایی، عملاً یک رکورد تلخ در ترکیه ثبت شد.

واکسن ملی، شاید تابستان

گزارش بلومبرگ نشان می دهد که ترکیه یکی از کشورهای پیشروی واکسیناسیون و مبارزه با کرونا است. تا به امروز مجموع 140 کشور دنیا چیزی حدود 505 میلیون واکسن را به بیماران رسانده و تزریق نموده اند.

مقام اول و دوم واکسیناسیون کرونا به ترتیب از آنِ آمریکا و چین است. اروپا، هندوستان، انگلیس و برزیل به ترتیب دوم تا ششم هستند و ترکیه نیز با 14 میلیون دُز واکسن صورت گرفته فعلاً بر پله هفتم ایستاده و عملکرد قابل دفاعی داشته است. اما مساله اینجاست که در بسیاری از مناطق و 81 استان ترکیه، مردم عملاً توجهی به فاصله گذاری اجتماعی ندارند و سرعت انتشار ویروس، بالا رفته است.

با آن که ترکیه هنوز هم یکی از 10 کشور پیروز دنیا در حوزه واکسیناسیون کرونا به شمار می آید، اما حالا محموله ای در انبار نمانده و شرکت هایی که به ترکیه قول واکسن داده بودند، فعلاً به وعده های خود عمل ننموده اند.

شتاب برای فراوری واکسن ملی برای ترکیه چنان اهمیتی پیدا کرد که شخص معاون رئیس جمهور، پیگیر آن است. دیروز در نهاد ریاست جمهوری در کاخ بش تپه آنکارا فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت، مصطفی وارانک وزیر صنعت و فن آوری، بکر پاکدمیرلی وزیر کشاورزی و نمایندگان سازمان های مرتبط با فرایند ساخت واکسن داخلی تشکیل جلسه دادند و تصمیم گرفته شد تا تعداد مراکز آزمایشگاهی واکسن از 9 به 20 واحد افزایش یابد.

قرار است همکاری های بین المللی برای مرحله فاز سوم این آزمایش ها نهایی گردد و در چارچوب آزمایش های واکسن داخلی ترکیه بر انواع جهش یافته ویروس کرونا نیز متمرکز خواهد شد.

جنید اُزدمیر از روزنامه نگاران مشهور ترکیه در یک برنامه تلویزیونی ویژه، دوربین برنامه خود را به دو کارخانه عظیم فراوری واکسن ملی ترکیه برد و نشان داد که دانشمندان به شکل شبانه روزی مشغول کارند اما ممکن نیست که زودتر از تابستان، محصولی به بازار بفرستند.

تذکر اردوغان به چین

روزنامه آکشام از روزنامه های وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه امروز در تیتر صفحه نخست، به این موضوع پرداخته که ملاقات رئیس جمهور ترکیه با وزیر امور خارجه چین، صرفاً مبتنی بر مسائل سیاسی و مالی نبوده و او به طور شفاف به مهمان خود تذکر داده که قرار بود 2 ماه پیش به طور دقیق آخرین محموله های 50 میلیون واکسن چینی وارد ترکیه گردد اما پکن هنوز نتوانسته به وعده خود عمل کند.

ذوالفقار دوغان از تحلیل گران سیاسی ترکیه نوشته است: ترکیه 81 استان دارد و با وجود خطرات کرونا، حزب حاکم در بسیاری از این استان ها، کنگره های خود را با ازدحام و شلوغی برگزار نموده و کنگره سراسری را هم در آنکارا برگزار کرد. متاسفانه دولت و حزب حاکم، به خاطر منافع سیاسی شان، کاری به خطرات شیوع کرونا نداشتند. حالا هم شاهد این واقعیت تلخ هستیم که چینی ها به وعده خود عمل ننموده اند و ممکن است سراسر ترکیه به خاطر شیوع گسترده و سریع کرونا تعطیل گردد.

همه این ها در حالی است که عظیمترین کاشف واکسن کرونا در دنیا، یک زوج ترک مقیم آلمان هستند و آنگلا مرکل، بالاترین نشان دولتی را به آنها اعطا کرد. اما ساز و کار فروش و انتقال واکسن به این سادگی نیست که کاشف و کارخانه دارد در خصوص آن تصمیم بگیرد و با وجود همه توجهات ویژه، تنها یک میلیون و چهارصد هزار دُز واکسن آلمانی به ترکیه رسیده است.

در انتها باید گفت، اقتصاد ترکیه یارای تحمل ضربات و لطمات جدیدی را ندارد و علاوه بر خسارات سنگین و چند میلیارد دلاری بخش توریسم، در حوزه اجتماعی نیز، میلیون ها خانواده دچار فقر و تنگنا شده اند و اگر فرایند شیوع و انتقال ویروس کرونا در ترکیه با همین سرعت ادامه داشته باشد، دولت در هفته های آینده، با مسائل جدی روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "افزایش شمار ابتلا و مرگ بیماران کرونایی در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شمار ابتلا و مرگ بیماران کرونایی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید