خاص ترین ته چین ایران را شهمیرزادی ها درست می نمایند

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، وقتی نام غذایی را ته چین می گذارند، تصور همه بر این است که این غذا پلویی است قالبی که شکل و ظاهر آن مانند همه ته چین هاست و احتمالا مواد داخل آن فرق دارد.

خاص ترین ته چین ایران را شهمیرزادی ها درست می نمایند

شهمیرزادی ها ته چینی دارند که اصلا قالبی نیست و در واقع پلوی مخلوطی است که فقط به ته چین معروف است.

مواد لازم

4 پیمانه برنج

1 کیلو سبزی پلویی

1 پیمانه عدس

500 گرم گوشت گوسفندی

2 حبه سیر

4 عدد سیب زمینی استامبولی

2 عدد بادمجان میانه

2 عدد هویج میانه

4 ق س اسفناج خرد و پخته شده

1 عدد پیاز میانه

4 ق س پیاز داغ

چند برگ کاهو

نمک به اندازه لازم

10 عدد آلو بخارا

چند عدد برگ بو

ادویه شامل مخلوط پودر دارچین، گرد غوره، تخم گشنیز پودر شده و فلفل سیاه پودر شده به اندازه لازم

روغن به اندازه لازم

1. گوشت را شسته و بعد از اینکه مدتی در آبکش ماند آن را برداشته و با چاقوی تیز به تکه های درشت خرد کنید. یک عدد پیاز را هم پوست کنده و به چند قسمت برش بزنید. گوشت را با پیاز و چند عدد برگ بو و همراه با اندازه کمی آب در قابلمه ای بریزید و با حرارت ملایم بپزید.

نکته: گوشت را به طور کامل نپزید و در حالت نیم پز شده از روی حرارت بردارید چون قرار است بقیه مرحله پخت را در لابه لای برنج طی کند.

2. بادمجان ها را شسته و به صورت نواری و یک در میان پوست بکنید به صورتی که بادمجان ها به شکل راه راه در بیایند. سپس آنها را در اندازهی آب نمک خیس نموده و بعد از حدود یک ربع از آب نمک درآورده و با دستمال حوله ای آشپزخانه خشک کنید. حالا بادمجان ها را در اندازهی روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن آنها را روی یک دستمال بگذارید تا روغن آنها جذب دستمال گردد. حالا بادمجان ها را آماده کناری بگذارید.

3. اسفناج پخته شده را با کمی پیاز داغ و نمک مزه دار نموده و در تابه با اندازهی روغن تفت دهید. اسفناج آماده شده را هم کناری بگذارید. سپس آلوها را خوب بشویید و در کمی آب خیس کنید.

4. سبزی های پلویی را پاک نموده و بشویید و در سبدی بریزید. بعد از اینکه آب اضافی آنها خارج شد، سبزی ها را روی تخته با چاقوی تیز خوب خرد و ریز کنید. هویج ها را هم شسته و نازک پوست بکنید. اگر هویجتان درشت است می توانید آن را از وسط نصف کنید. سیب زمینی ها را هم خوب شسته و با چنگال چند سوراخ روی آنها ایجاد کنید.

5. در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و بگذارید جوش بیاید، عدس را هم در آب جوش ریخته و بگذارید بپزد. سپس برنج و کمی نمک به آب و عدس در حال جوش بیفزایید و وقتی برنج سبک شد، آنها را آبکش کنید.

6. ته قابلمه بزرگی اندازهی روغن ریخته و برگ های کاهو را روی کف تابه بچینید که ته دیگ کاهویی به شما بدهد. حالا اندازهی برنج روی برگ های کاهو بریزید، بعد اندازهی سبزی پلویی را روی برنج بپاشید. کمی از ادویه هایی را که مخلوط کردید هم روی سبزی ها بریزید و با قاشق برنج را اندازهی هم بزنید تا با ادویه ها و سبزی مخلوط گردد.

7. روی این لایه برنج تکه های گوشت را بچینید و هویج ها را هم در کنار آنها روی برنج بگذارید. لایه بعدی، بقیه برنج است که به همان ترتیب سبزی و ادویه جات به صورت لایه لایه به آن اضافه کنید و باز برنج را با سبزی و ادویه مخلوط کنید. این در واقع لایه آخر برنج است.

8. وقتی لایه آخر برنج و سبزی را ریختید، روی برنج بادمجان های سرخ شده، سیب زمینی های خام درسته، اسفناج، آلو و پیاز داغ را بچینید و روی آنها این بار فقط اندازهی دارچین و گرد غوره بپاشید.

برای پخت هم قابلمه را روی شعله پخش کن و با حرارت ملایم بگذارید. مدت زمان مناسب برای پخت این برنج حدود سه الی چهار ساعت است تا مواد داخل آن کاملا مغزپخت شوند.

یه جور دیگه

به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ هم می توان استفاده کرد که در این صورت مرغ شسته را سرخ کنید و لابه لای برنج بچینید.

اگر دوست دارید بادمجان ها مزه دار شوند، می توانید داخل آنها را با اندازهی لواشک پر کنید.

اگر در فصل سبزیجاتی مثل به و کلم قمری تصمیم گرفتید ته چین شهمیرزادی بپزید، از به ورقه ورقه شده یا چهارقاچ شده و کلم قمری ورقه شده در لابه لای برنج بهره ببرید تا غذایتان طعم جدیدی پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "خاص ترین ته چین ایران را شهمیرزادی ها درست می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاص ترین ته چین ایران را شهمیرزادی ها درست می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید