خبرنگاران کشت سیب زمینی در استان اردبیل شروع شد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، اردبیل- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از شروع کشت محصول سیب زمینی در اراضی شهرستان های اردبیل، نمین و نیر در این استان اطلاع داد.

خبرنگاران کشت سیب زمینی در استان اردبیل شروع شد

احمد شهریار روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ تجهیزات شبکه با اشاره به برنامه ریزی برای کشت سیب زمینی در 21 هزار هکتار از اراضی استان و ادامه فرایند کاشت تا یک ماه آینده گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در امسال به میزان سال گذشته خواهد بود.

وی 95 درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام نمود.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان تمام نهاده های مورد احتیاج از جمله 70 هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب تامین شده است.

وی میزان بذر سیب زمینی فراوری شده در استان را حدود 10 هزار تن اعلام نمود و ادامه داد: هم اکنون چهار شرکت فراوری بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل فعال است.

شهریار با پیش بینی فراوری 770 تا 800 هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال زراعی جاری اعلام کرد: پس از اتمام مرحله کاشت در خرداد ماه، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی به سیب زمینی استان ارائه می گردد.

او میانگین فراوری محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان را 37 تن اعلام نمود و گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با 2 نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با 70 تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: برای کاشت محصول زمینی تامین و توزیع نهاده های کشاورزی از جمله کود در استان شروع شده و تا سرانجام فرایند فراوری محصول ادامه خواهد داشت.

وی از برنامه ریزی برای مبارزه با آفت سوسک کلرادو و آفت سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان اطلاع داد.

براساس برآوردها احتیاج استان اردبیل به سیب زمینی حدود 184 هزار تن است و مازاد آن به استان های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می گردد.

استان اردبیل با فراوری حدود 20 درصد سیب زمینی کشور، مهم ترین قطب فراوری این محصول در ایران محسوب می گردد.

سیب زمینی فراوری شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در صندلی برتر کشور قرار گرفته است.

سیب زمینی فراوریی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی فراوریی کشورهای اروپایی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کشت سیب زمینی در استان اردبیل شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت سیب زمینی در استان اردبیل شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید