دانش آموزانی که اختلال تمرکز دارند زمان آموزش مجازی این نکات را رعایت نمایند
به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، دکتر امین ماهورام درباره آموزش های مجازی و از راه دور در سال های اخیر به نکاتی اشاره و اظهار کرد: دستگاه هایی که دانش آموز برای یادگیری آموزش از راه دور استفاده می نماید به جز استفاده در کلاس درس کاربرد های دیگری هم دارند که می تواند باعث جلب توجه و حواس پرتی دانش آموز و عقب افتادن از روند معمول کلاس گردد.
وی تاکید نمود: در بچه هایی که مبتلا به اختلال توجه و تمرکز هستند توصیه می گردد سایر دسترسی ها از پیغام رسان های دیگر محدود گردد و اگر امکان دارد یکی از والدین در حین آموزش، کودک را همراهی کند.
او عدم مدیریت زمان را یکی دیگر از چالش های آموزش مجازی دانست و اضافه کرد: به هم ریختگی زمان خواب و بیداری دانش آموزان و هماهنگ نشدن دانش آموز با جریان کلاس از دیگر موضوعاتی است که باعث می گردد دانش آموز روند درستی را برای هماهنگی کار های روزمره و شرکت در کلاس، نداشته باشد.
این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، گفت: تنظیم چک فهرست های انجام کار روزانه و اولویت بندی فعالیت ها اقدامی موثر در این آموزش هاست.
وی با اشاره به این که دانش آموزان با شرایط ویژه مانند مبتلایان به اختلال توجه و تمرکز، افرادی که در بینایی، شنوایی و یا صحبت کردن دچار مسائلی هستند، بیش از سایرین در معرض آسیب های آموزش مجازی هستند، بیان کرد: باید تمهیداتی برای این دانش آموزان دیده گردد تا کمترین مشکل متوجه این افراد باشد.
این روانپزشک تاکید نمود: یکی دیگر از مسائل آموزش های مجازی موضوع منزوی شدن دانش آموزان است. احساس تنهایی و حسن انزوای دانش آموزان مقاطع پایین تر و بچه ها کم سن و سال با جدا شدن از دوستان و همسالان تقویت شد.
او با یادآوری این که انسان موجودی اجتماعی است و طبعیت انسان تمایل به تعامل با سایرین دارد، ادامه داد: به هر علت اگر تعامل با سایر انسان ها محدود گردد حس انزوا خصوصا در بچه های کوچکتر آزار دهنده است.
وی با تاکید بر این که آموزش آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش های حضوری گردد، گفت: شاید از نظر فیزیکی آموزش آنلاین برای همه افراد راحت تر باشد، ولی در دراز مدت می تواند آزاد دهنده باشد و باعث قطع بخشی از ارتباط با دنیای واقعی گردد.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ایجاد فضایی آزاد (شبیه به زنگ سرگرمی درمدرسه) در کلاس های آنلاین را، راه حل مناسبی برای تعامل بیشتر دانش آموزان بیان کرد.
وی با اشاره به این که تحقیقات نشانگر این موضوع است که با تداوم آموزش مجازی، انگیزه دانش آموزان برای درس خواندن هم کاهش پیدا می نماید، هشدار داد: بخشی از این موضوع به علت نبود ارتباط چهره به چهره و بخش دیگری به علت عدم حضور فیزیکی و فقدان فوریت پاسخدهی در کلاس است.
او گفت: ارائه آموزش های راهبردی نیازمند حضور دانش آموز در کلاس درس و ارتباط چهره به چهره با آموزگار و همسالان است.
وی تنظیم برنامه بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت را یکی از راه حل های پیشگیری از افت تحصیل در آموزش مجازی بیان کرد و اضافه کرد: صحبت کردن با دوستان درباره پیشرفت درسی، تعامل با اولیای مدرسه با موضوع پیشرفت درسی می تواند برای بهبود روند درسی یاری کننده باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه به محدودیت دسترسی بعضی دانش آموزان به امکانات الکترونیکی و سخت افزاری در دوره آموزش مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه فارغ از این موضوع محدود شدن دسترسی به اینترنت و یا عدم آشنایی دانش آموزان کوچکتر به نحوه کارکردن با پیغام رسان های آموزشی مجازی به روند آموزش لطمه وارد کرد.
منبع: بهداشت نیوز
منبع: فرارو