معاون وزیر خارجه: تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه می گوید روابط نزدیک سیاسی میان ایران و روسیه می تواند با فراهم شدن بعضی مقدمات لازم برای یک همکاری مالی و تجاری محکم نیز تبدیل گردد.

معاون وزیر خارجه: تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است

به گزارش ایسنا، مهدی صفری امروز همایش تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: روابط نزدیک ایران و روسیه همچنان در حوزه اقتصاد به جایگاه شایسته ای نرسیده است. بر همین اساس سفر وزاری مختلف کشورمان به روسیه به منظور زمینه سازی برای توسعه روابط تجاری صورت گرفته و در ملاقات روسای جمهور دو کشور نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفته است. ما در بعضی حوزه ها برای بهبود این آمار احتیاج به تسهیل شرایط داریم. حمل و نقل، گمرک و مسیر مالی، سه فاکتور بسیار مهم در تجارت ایران و روسیه است که در هر کدام از این موارد کار های خوبی صورت گرفته است.

او بعلاوه با اشاره به مذاکرات بسیار با روسیه به منظور ارتقاء تجارت دو جانبه، اظهار کرد: در مرحله ای هستیم که باید از این توافقات نتایح ملموسی به دست بیاوریم و مسئولیت این اتفاق بر عهده تجار، بازرگانان و فعالان مالی دو کشور است که در این همایش حضور دارند.

صفری با تاکید بر اهمیت حمل و نقل در توسعه تجارت، گفت: ما پیروز شدیم تعرفه های عبور در رابطه با راه آهن را همسان سازی کنیم و اخیرا پیروز شدیم تعرفه های راه آهن از ترکمنستان به قزاقستان و ایران را نیز همسان کنیم. بعلاوه در خصوص حمل و نقل دریایی خزر و دریای سیاه، کشتی های ایران می توانند در بنادر دریایی سیاه پهلو گرفته و بارگیری نمایند و در دریای خزر نیز کشتی های رو-رو و چند کشتی موقت برای کانتینربری خریداری شده است.

معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه علاوه بر این اقدامات، همچنان چند شرکت بخش خصوصی و بانک مشغول خریدن کشتی هستند تا توان باربری در دریای خزر را بالا ببرند، اضافه نمود: در حوزه هوایی نیز ما در شرایط فعلی ماهانه 60 تا 80 پرواز به روسیه داریم و در بحث جاده ای هم توافقات خوبی بین ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و کشور های منطقه اوراسیا برای همسان سازی تعرفه ها صورت گرفته است.

او با اشاره به راه اندازی گمرک سبز با آذربایجان و روسیه گفت: مسائل حوزه حمل و نقل و گمرک، ضایعات زیادی برای روابط تجاری ما به همراه داشت، اما مسائلی که ایجاد شده بود از دیروز برطرف شد.

صفری تاکید نمود: در بحث توسعه تجارت، گمرک بسیار اهمیت دارد و حتی اگر قرارداد ها هم بین دو کشور بسته گردد و حمل و نقل و گمرک ایراد داشته باشد به بن بست می خوریم.

معاون دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه یکی از اقدامات خوب برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه را پیشنهاد پلمپ الکترونیکی بیان کرد و گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که کامیون اینجا پلمپ گردد، در روسیه قابل قبول باشد و در مسیر کاری با آن نداشته باشند. در ابتدای امر، گمرک روسیه هم این موضوع را قبول نموده و امیدواریم با حل این مساله یک مسیر تجاری آرام و یک زمینه مساعد برای جهش تجارت داشته باشیم.

منبع: فرارو

به "معاون وزیر خارجه: تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر خارجه: تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید