پل های بی عابر شهر

مهسا مرادی - کرمانشاه- خبرنگار : در استان کرمانشاه میانگین عابران پیاده جان باخته در تصادفات از میانگین کشوری بیشتر است که نتیجه ناامن بودن تردد در پیاده رو است.

پل های بی عابر شهر

بر اساس آخرین آمار پلیس هدایت و رانندگی استان 70 درصد قربانیان تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند که آمار نگران نماینده ای است. در حالی که هنگام برخورد خودرو با عابر پیاده از نظر قانون هدایت و رانندگی حق با عابر است و راننده مقصر صد درصد شناخته می گردد، اما در بسیاری موارد توجه نکردن عابر پیاده به هشدارها و نادیده دریافت گذرگاه های تعبیه شده ویژه عابران پیاده موجب بروز سوانح رانندگی می گردد.

  • بهانه کمبود وقت

در میان شلوغی جمعیت و خودروها به محمد می رسم. او که 13سال دارد، کمبود وقت را بهانه عبور از خیابان می نماید و می گوید: روزهایی که برای رسیدن به مقصدم عجله دارم بدون توجه به پل عابرپیاده ناگزیر از عرض خیابان عبور می کنم چون طی کردن آن همه پله برایم زمان بر است.

خانم 62 ساله ای، کهولت سن و ضعف پاهایش را یکی از دلایل ناکارآمدی این سازه ها می داند و می گوید: اگر این پل ها مکانیزه می شدند عبور و مرور من و امثال من به راحتی صورت می گرفت و دیگر این سازه ها با این همه هزینه ناکارآمد نمی شدند. وی به پل هوایی میدان آزادی اشاره می نماید و می افزاید: تنها پل مکانیزه شهر در این نقطه واقع شده است که آن هم با وجود تردد زیاد عابر همواره تعطیل است. امید اسدی از دیگر شهروندان کرمانشاهی نیز می گوید: بیشتر پل های عابر پیاده در سطح شهر با تابلوهای تبلیغاتی محصور شده و به مکانی امن برای معتادان بی خانمان تبدیل شده اند.

وی می افزاید: افراد متکدی نیز اینجا دکان و بازاری باز نموده اند و از امکانات پل برای تکدیگری بهره می برند. این شهروند 34 ساله ادامه می دهد: پل های هوایی، مکان امنی برای سارقان و جیب برهاست و بانوان اغلب ترجیح می دهند که از زیر پل رد شوند تا از روی پل، چون پل ها امنیت ندارد. محمد نیز از نبود سایبان روی پل ها گله مند است و می افزاید: در فصول سرد سال و بارندگی ها پل ها لغزنده می گردد و عموم مردم نمی توانند از پله ها بالا بروند و از پل استفاده نمایند.

  • نصب پل عابر در مناطق پرخطر

به گفته کرم رضا چغاکبودی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار کرمانشاه تاکنون 35دستگاه پل عابر پیاده در سطح شهر نصب شده که 32 دستگاه آن فلزی است. 3دستگاه پل نیز واقع در میدان آزادی، سه راه 22بهمن و مقابل بیمارستان طالقانی مکانیزه و مجهز به پله برقی هستند. این مسئول بلوار ظفر مقابل مسکن مهر، باغ فردوس، بلوار امام حسین(ع)، باغ پرندگان و مقابل شهرک جلالیه، بلوار امام علی (مقابل شهرک زمزم)، میدان شهدا (مقابل شهرک شاطرآباد) را جزو مناطق پرخطر و اضطراری شناسایی شده خاطرنشان کرد که نصب پل در این نقاط در اولویت و در دست اقدام است.

  • بالا بودن هزینه تجهیز و نگهداری

چغاکبودی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار کرمانشاه در ادامه با اشاره به کمبود اعتبار می گوید: بالا بودن هزینه تجهیز و نگهداری دلیل اصلی مکانیزه نبودن پل های سطح شهر است. پروسه مکانیزه کردن پل های فلزی به مشارکت سازمان سرمایه گذاری و تخصیص بودجه احتیاج دارد. ما به صورت مکتوب نقاط حادثه خیز را شناسایی و به این سازمان اعلام نموده ایم و امیدواریم با مساعدت و موافقت این ارگان بتوانیم گامی در جهت رفاه هرچه بیشتر خبرنگارانان عزیز برداریم.

فرهاد نعمتی مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی و فضای سبز استان نیز در پاسخ به اعتراض و گلایه مردم درباره تعداد پل هایی که روی آنها تابلوهای تبلیغاتی نصب شده، می گوید: به دنبال شکایات مردم از این موضوع و به منظور برقراری امنیت خبرنگارانان، طول تابلوهای نصب شده را به یک دوم کاهش داده ایم. به طور دقیق چنانچه عرض خیابان 22متر باشد، 11متر آن به تابلوهای تبلیغاتی اختصاص داده می گردد. همچنین تنها جهت رفت با تابلوها محصور شده و جهت برگشت به طور کامل باز است. به استثنای پل مکانیزه میدان آزادی که از دو طرف محصور است و در آینده نزدیک به سیستم دوربین مداربسته مجهز می گردد.

  • آمار تصادفات منجر به فوت عابران

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس هدایت و رانندگی استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از آمار تصادفات منجر به فوت عابران پیاده می گوید: 70 درصد کشته های 6 ماه اول سال در تصادفات درون شهری را عابران پیاده کرمانشاهی تشکیل می دهد. سرهنگ کیومرث غلامی می افزاید: پل های عابر پیاده نصب شده در واقع زمینه ای است برای ایجاد آرامش عابر پیاده و رانندگان که متاسفانه توسط عابران نادیده گرفته می شوند. به عنوان مثال، طی ماه گذشته از 9 نفری که در تصادفات داخل شهری جان خود را از دست داده اند 8 نفر آنها عابران پیاده بودند. این آمار نشان می دهد که عابران پیاده نکات ایمنی را رعایت نمی نمایند و زنگ هشداری برای مردم و مسئولان استان است.

این مسئول در ادامه می گوید: در زمینه ترافیک می توانیم با اعمال قانون که صدور همان قبض های جریمه است و راننده ها از آن گریزانند تا حدودی از شدت حوادث بکاهیم، اما بحث برخورد با عابران پیاده در حوزه ما نیست و این مسئولان و نهادهای مربوطه هستند که باید در عابران ایجاد انگیزه نمایند. وی با ابراز نارضایتی از خراب و بسته بودن پل مکانیزه میدان آزادی می افزاید: مسئولان در درجه اول باید با مکانیزه کردن پل های نقاط پرتردد شهر و نصب آنها در مکان های مختلف، زمینه رفاه حال خبرنگارانان را فراهم نمایند و رسانه ها، دانشگاه ها، مدارس و حتی مهدکودک ها نیز وظیفه آموزش و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آنها را برعهده دارند.

سرهنگ غلامی اضافه می نماید: بیشترین آمار تصادفات با عابران پیاده در بلوار جانبازان و بزرگراه امام حسین(ع)، بزرگراه امام خمینی(ره) و بلوار هوانیروز اتفاق می افتد؛ زیرا در محل های مذکور سرعت وسایل نقلیه بالاست وکوچک ترین برخورد منجر به مرگ می گردد. این مقام انتظامی در ادامه می افزاید: تلویزیون و روزنامه ها زبان گویای مردم هستند و باید کوشش خود را برای تحقق مطالبات شهروندان عزیز 2 برابر نمایند تا کمتر شاهد تصادفات و از دست دادن عزیزانمان باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "پل های بی عابر شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل های بی عابر شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید