پویش مردمی بذرکاری و احیای 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرس

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، رییس مرکز جنگل های خارج از شمال کشور، از شروع پویش مردمی بذرکاری و احیای حداقل 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرس از امروز (چهارشنبه دهم آذرماه) اطلاع داد.

پویش مردمی بذرکاری و احیای 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرس

به گزارش گروه مالی وبلاگ تجهیزات شبکه، کامران پورمقدم اضافه نمود: پویش مردمی بذرکاری با هدف احیای جنگل های زاگرس از امروز در 11 استان زاگرسی کشور شروع و تا قبل از زمان یخبندان ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال گفت: بذر های با کیفیت و از گونه های بومی منطقه زاگرس مانند بنه، بلوط، بادام و زالزالک به مقدار کافی تامین و در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها آماده شده و در مکان های مناسبی در اختیار مشارکت کنندگان قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل های زاگرسی در استان های آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان و اصفهان برگزار می گردد.

پورمقدم، جنگل های زاگرسی را یکی از مهمترین رویشگاه های جنگلی کشور مطرح نمود و گفت: در سال های اخیر، عوامل متعددی از جمله خشکسالی، هجوم آفات و بیماری ها، قطع غیرمجاز درختان و آتش سوزی نزدیک به یک میلیون و 450 هزار هکتار از این جنگل ها را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت جنگل ها را کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه جوان سازی جنگل های زاگرس باید با سرعت انجام گردد، توضیح داد: با عملیات احیایی می توان این جنگل ها را نجات داد.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال درباره مسایل فنی کاشت بذر ها اظهارداشت: نکات فنی کاشت بذر ها در قالب بروشور ارائه می گردد و علاوه بر این کارشناسان ناظر فنی نیز انتخاب نموده ایم که آموزش های فنی لازم را به مردم و دوستداران طبیعت برای مشارکت در این پویش خواهند داد.

وی اضافه نمود: حداقل 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرسی برای بذرکاری در قالب پویش مردمی شناسایی شده، اما اگر مشارکت مردم افزایش یابد، ما آمادگی تهیه بذر های بیشتر را داریم.

پورمقدم گفت: سال جاری برای نخستین بار است که ترویج فرهنگ احیا و حفاظت از منابع طبیعی منطقه ها زاگرسی به طور گسترده اجرا می گردد.

وی اعلام کرد: طرح های جنگلکاری و بذرکاری که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هر سال اجرا می نماید، موضوع جداگانه ای است و ما سعی داریم به وسیله این پویش، مردم را با مواهب طبیعی و اهمیت جنگل های زاگرس آشنا کنیم.

به گزارش ایرنا، طبق آمار ها جنگل های زاگرس حدود 6 میلیون هکتار وسعت دارد که این مقدار جنگل در حدود 30 میلیون هکتار از مساحت کشور پراکنده است.

رویشگاه منطقه زاگرس 10 میلیون نفر جمعیت و 27 هزار پارچه آبادی را در بر می گیرد و 5هزار و 400 روستا داخل جنگل های زاگرس وجود دارد و زندگی ساکنان آن ها مستقیم وابسته به این جنگل است.

بعلاوه 40 درصد نزولات جوی، 35 درصد از آب های جاری با قدرت نفوذ 50 میلیارد مترمکعب آب و وجود 42 سد مخزنی با حجم ذخیره 34 میلیارد مترمکعب نقش بسزایی در تنظیم چرخه آب کشور دارد؛ بنابراین 180 گونه درختی و درختچه ای، بیش از 25 گونه جنگلی و مرتعی، 70 درصد عشایر کشور، 50 درصد واحد دامی و وجود قابلیت های اکوتوریستی و طبیعت گردی، توسعه گیاهان دارویی، پرورش آبزیان و زنبور عسل در حوزه زاگرس وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پویش مردمی بذرکاری و احیای 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پویش مردمی بذرکاری و احیای 3 هزار هکتار از جنگل های زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید