خاندان سعودی در آشفتگی به سر می برد

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، خبرنگاران، گروه بین الملل - زهرا میرظفرجویان: همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و تأثیرات شدید آن بر اقتصاد جهانی که منجر به رکود در بسیاری از کشورها شده است، عربستان سعودی در پی اختلافاتی با روسیه، تولید نفت خود را در اقدامی بی سابقه افزایش داده که این امر منجر به کاهش قیمت نفت شده است.

خاندان سعودی در آشفتگی به سر می برد

در این راستا وبلاگ تجهیزات شبکه گفتگویی را با مهمت اوگوتچو رئیس باشگاه انرژی لندن انجام داده است که در ادامه می آید.

* به نظر شما شیوع ویروس کرونا چه تأثیراتی بر اقتصاد جهانی گذاشته است؟

در این نبرد قیمت و سهم بازار، ماشه کشیده شده است و به احتمال زیاد این امر منجر به فرسایش بیشتر سهم انرژی جهانی سوخت های فسیلی از جمله نفت خواهد شد. این فرایند قبلاً با ظهور انرژی های تجدید پذیر و اتومبیل های برقی آغاز شده بود اما اکنون سرعت آن افزایش یافته است.

به عقیده من، جنگ جهانی سوم آغاز شده است. جنگ های نوین دیگر با توپ های جنگی، موشک و هوپیماهای جنگنده در میدان نبرد نخواهند بود. جنگ های متعارف با جنگ های نامتقارن، ترکیبی و نیابتی جایگزین شده اند. ما در حال تجربه جنگ های هوش مصنوعی و فناوری هستیم. هنوز جنگ های تجاری که توسط ترامپ علیه اتحادیه اروپا و چین با استراتژی اول آمریکا آغاز شده با ما هست. آیا دلار همچنان یک ارز ذخیره بین المللی خواهد بود؟ یا روبل، رنمینبی و یورو به همان اندازه مؤثر خواهند بود؟ چگونه ارزهای رمزنگاری شده پیشرفت خواهند کرد؟ این جنگ های ارزی در حال رخ دادن هستند. می توانیم این طور پیش بینی کنیم که جنگ های بیولوژیکی، جنگ های آب و غذا و درگیریهای بین تمدن ها، آنگونه که هانتینگتون پیش بینی کرده است نیز طی دهه های آینده شدت خواهد گرفت.

در شرایطی که نفت، ویروس کرونا و سایر بحران های پیش رو، نیاز به همکاری های جهانی و اقدامات مشترک دارند، ما در عرصه بین المللی درگیر رقابت مداوم، خصومت و درگیری هستیم.

اگر تأثیر انقباض تجارت بین الملل را به حساب نیاوریم، واردکنندگان نفت باید به طور مشخص از افت قیمتها سود ببرند. انتقال از سوخت های فسیلی به منابع تجدید پذیر و بهره وری انرژی نباید در یک محیط با قیمت پایین حرکت کند. تلاش های ما برای به وجود آوردن مجدد سیستم انرژی فعلی به منظور ایجاد وابستگی متقابل، ارزش افزوده، رونق، اقتصاد دیجیتال و سبز و تجدید زیرساخت های صنعتی ساخته شده در سوخت های فسیلی باید با سرعت کامل ادامه یابد.

*چگونه این بحران گذشته آغاز شده است؟

قدرت برتر اوپک، عربستان سعودی و متحدانش تصمیم دریافتد تا از روش سنتی یعنی قطع عرضه در مقابل کاهش سریع تقاضا برای نفت به دلیل فعالیت اقتصادی پایین در چین و سپس شیوع ویروس کرونا استفاده کنند.

آنها قطع عرضه را به 1.5 میلیون بشکه بالاتر از کاهش تولید قبلی رساندند تا شرایط را با فراوانی عرضه و کاهش تقاضا جبران کنند. پیش بینی شده بود که 1 میلیون بشکه توسط 13 کشور اوپک تأمین شود و 500 هزار بشکه باقیمانده توسط روسیه و تولیدکنندگان غیر اوپک تأمین شود.

افزایش انرژی تجدید پذیر، کاهش هزینه ها و گسترش وسایل نقلیه برقی باعث از بین رفتن آینده نفت شده است.

نواک وزیر انرژی روسیه دستورالعمل ویژه ای را از کرملین در زمان حضور در جلسه اوپک در وین دریافت کرد با این مضمون که توقف عرضه بیشتر را قبول نکرده و به خانه بازگشت. طبق آنچه که بعداً مشخص شد، ایگور سچین، یکی از نزدیکان پوتین و رئیس روسنفت بزرگترین شرکت نفت روسیه این موضوع را در مسکو درخواست کرده بود.

همچنین که از ابتدا مخالف همکاری با اوپک بوده این طور تصور می کند که این کاهش عرضه، بیشتر به سود تولید کنندگان نفت شیل آمریکا خواهد بود و می تواند در کاهش سهم بازار روسیه مؤثر باشد.

پس از روشن شدن این اختلاف و عدم بروز تمایل روسیه به توافق، سعودی ها از طریق آرامکو پیامی را برای تمام مشتریان با پیشنهاد تخفیف قابل توجه در قیمت نفت ارسال کردند. آنها همچنین تصمیم دریافتد سطح تولید را حتی بیشتر افزایش دهند.

نتیجه این شد که قیمت نفت که در اوایل ژانویه حدود 73 دلار بود که در روز دوشنبه سیاه به کمتر از 30 دلار سقوط کرد. بدین ترتیب ما شاهد سریع ترین سقوط در تاریخ قیمت نفت بودیم.

*آیا این یک اقدام تعمدی برای تضعیف روسیه است؟

در آن دوشنبه، بازار بورس، ثروتی 3.5 تریلیون دلاری تقریباً چهار برابر تولید ناخالص داخلی ترکیه را از دست داد. در ارزش شرکت های بزرگ بین المللی نفت مانند Shell و BP حداقل 130 میلیارد دلار ضرر به وجود آمد. ما همچنین می دانیم که بزرگترین تولید کننده نفت جهان یعنی ایالات متحده، استفاده از سلاح انرژی خود را با هدف دریافت سهم بازار از روسیه و عربستان سعودی آغاز کرده است.

تولیدکنندگان نفت Shale آمریکا به دلیل قیمت پایین از قبل دچار مشکل شده بودند، بدهی های آنها از مدت ها قبل افزایش پیدا کرده و برخی از آنها در آستانه ورشکستگی قرار دریافتد. پس از این کاهش چشمگیر، اکنون اخباری منتشر شده است که ترامپ یک بسته حمایتی برای این شرکت ها که با مشکل روبرو شده اند در نظر گرفته است.

کسری حساب جاری عربستان سعودی بدتر شده و نیاز فوری به تزریق پول تازه از طریق قیمت های بالاتر دارد. عرضه عمومی آرامکو به همان میزان دلخواه پیش نرفت و ارزش سهم آن در حال کاهش است. تأسیسات تولید و فرآوری نفت که توسط هواپیماهای بدون سرنشین شبه نظامیان یمنی صدمه دیده است نیز این ادعا را که این کشور در تولید بی وقفه، بدون ریسک عمل می کند از بین برد.

تقریباً برای عربستان سعودی تحمل قیمت های پایین به مدت طولانی غیرممکن است. ممکن است یک الی دو ماه تحمل کند. طبق گفته صندوق بین المللی پول، حداقل قیمت یک بشکه باید 85 دلار باشد تا بودجه سال 2020 که بیش از 50 میلیارد دلار کسری دارد را تامین کند.

خانواده سلطنتی سعودی در آشفتگی به سر می برد. گفته می شود که پادشاه درگذشته یا در بستر مرگ وی است. روسیه سال ها است که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است اما علی رغم همه تأثیرات منفی اقتصادی در این کشور، در برابر فشارهای خارجی مقاومت می کند. من فکر می کنم روس ها در این جنگ نسبت به ایالات متحده و عربستان سعودی بهتر و آماده تر هستند و می توانند برای برقراری تعادل در بودجه شان با قیمت 42 دلار برای هر بشکه تسویه به توافق برسند.

در حالی که ایالات متحده، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس می توانند در دوره آینده برای تأثیرگذاری بر بازار فروش نفت با یکدیگر همکاری کنند، روسیه می تواند با تولیدکنندگان مهم اوپک مانند ایران و ونزوئلا همکاری کند و رهبری تولید کنندگان غیر اوپک را بر عهده گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "خاندان سعودی در آشفتگی به سر می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاندان سعودی در آشفتگی به سر می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید