کوشش برای جلوگیری از انتقال کرونا از طریق آب آشامیدنی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه، دانشمندان از این موضوع آگاهند که ویروسهای کرونا، از جمله ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-2) که عامل بیماری همه گیر کووید-19 است، ممکن است چند روز یا حتی بیشتر در فاضلاب و آب آشامیدنی باقی بمانند.

کوشش برای جلوگیری از انتقال کرونا از طریق آب آشامیدنی

به گزارش وبلاگ تجهیزات شبکه به نقل از ساینس دیلی، 2 پژوهشگر به نام های هایژو لیو، استادیار مهندسی شیمی و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا و وینچنزو نادئو، مدیر بخش مهندسی بهداشت محیط در دانشگاه سالرنو خواهان آزمایش های بیشتری برای معین کردن این موضوع شده اند که آیا روش های تصفیه آب در نابودی ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-2) و به طور کلی ویروس های کرونا مؤثر است یا خیر.

این پژوهشگران در سرمقاله مجله Environmental Science: Water Research & Technology که یک نشریه مهم زیست محیطی در انگلیس است، نوشته اند: این ویروس می تواند به وسیله قطرات میکروسکوپی آب یا هواپخشها (aerosol) که به وسیله تبخیر یا اسپری وارد هوا می شوند، منتقل گردد.

لیو میگوید: شیوع بیماری همه گیری کووید-19 احتیاج به ارزیابی فوری و دقیق این ویروس جدید مسری دارد و همچنین کنترل آن را ضروری میسازد. مهندسان محیط زیست مانند ما به خوبی موقعیت خود را در استفاده از تخصصهای خود برای رفع کردن این احتیاجها، با همکاری های بین المللی، به منظور حمایت از سلامت عمومی درک می نمایند.

در حین شیوع سارس در سال 2003 در هنگ کنگ، نشت فاضلاب باعث ایجاد خوشه ای از افراد مبتلا به این بیماری به وسیله ذرات معلق در هوا شد. اگرچه هیچ مورد شناخته شده ای از کووید-19 در اثر نشت فاضلاب ایجاد نشده است، اما این ویروس جدید کرونا تقریبا با آن ویروسی که باعث سارس میگردد مرتبط است و از این رو عفونت از این طریق ناممکن نیست.

این ویروس جدید همچنین می تواند روی بیوفیلم هایی که در سیستم های آب آشامیدنی ایجاد می شوند، تجمع نمایند و سر هواپخش ها می تواند یکی از منابع انتقال ویروس باشد. بیوفیلم شبیه پلاک هایی است که سطح دندان ها را می پوشانند و در لوله کشی های آب تشکیل می شوند. تصور می گردد این جهت انتقال(بیوفیلم ها) منبع اصلی قرار دریافت در معرض باکتری ها باشد. به عنوان مثال بیماری لژیونر از این طریق می تواند منتقل گردد. بیماری لژیونر یک نوع بسیار جدی از عفونت ریه است که نوعی باکتری به نام لژیونلا موجب بروز آن می گردد.

خوشبختانه گمان می رود که تصفیه آب به شکل معمول، ویروسهای کرونا را هم در آب آشامیدنی و هم در آب پسماند به شکل موثری نابود کند. به نظر می رسد که اکسیداسیون با اسید هیپوکلرو یا اسید پراستیک و غیرفعال سازی با تابش اشعه ماوراء بنفش و همچنین کلر باعث از بین رفتن ویروس های کرونا می گردد. در تصفیه خانه های فاضلاب که از بیورآکتورهای غشایی استفاده می نمایند، هم افزایی میکروارگانیسم های مفید و همچنین جداسازی فیزیکی مواد معلق جامد، ویروس های تجمع یافته در لجن فاضلاب را تصفیه می نمایند.

با این حال، لیو و نادئو برای احتیاط میگویند که اثربخشی بیشتر این روشها در خصوص ویروسهای کرونا و به طور خاص در ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-2) مورد مطالعه قرار نگرفته است و به همین علت آنها خواهان تحقیقات بیشتری شده اند.

آنها همچنین پیشنهاد می نمایند زیرساخت های تصفیه آب و فاضلاب موجود در مناطق دارای شیوع بالا که ممکن است ویروس کرونا از مکان هایی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها و خانه های سالمندان منتقل گردد، به روز شوند. به عنوان مثال، سیستم های تابش نور و استفاده از اشعه ماوراء بنفش می توانند ضد عفونی نماینده آب باشند.

پژوهشگران می گویند: سیستم های استفاده مجدد از آب که فاضلاب را دوباره برای ورود به لوله کشی آب تصفیه مینمایند، هم احتیاج به آنالیز کامل برای از بین بردن ویروسهای کرونا و احتمالاً استانداردهای نظارتی جدید دارند.

اینکه تا چه میزان ویروسها می توانند روی بیوفیلم ها تجمع نمایند هنوز معین نیست. بیوفیلم درواقع از رشد باکتری های کوچک به وجود می آید که لوله های بسیاری از سیستم های فرسوده آب آشامیدنی را می پوشاند. برای پیشگیری از شیوع این بیماری بهتر است بیوفیلمها آنالیز شوند.

افزایش مصرف خانگی نابودنماینده های باکتری و ویروس و همچنین ضدعفونی نماینده ها احتمالاً باعث افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در محیط خواهد شد. تخلیه فاضلاب تصفیه شده به داخل آبراه های طبیعی احتیاج به نظارت دقیق در کل چرخه آب دارد. لیو و نادئو از شیمی دانان، مهندسان محیط زیست، میکروبیولوژیست ها و متخصصان بهداشت عمومی خواسته اند تا راه چاره های عملی برای آب آشامیدنی سالم و محیط های آبی ارائه دهند.

کشورهای در حال توسعه و بعضی از مناطق در کشورهای توسعه یافته مانند جوامع روستایی و فقیر که فاقد زیرساختهای اساسی برای از بین بردن آلاینده های رایج هستند، ممکن است نتوانند ویروس جدید کرونا را هم نابود نمایند. این مکان ها ممکن است شیوع بیماری کووید-19 را دوباره تجربه نمایند، چراکه به راحتی به وسیله تجارت و مسافرت ها این بیماری گسترش می یابد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کوشش برای جلوگیری از انتقال کرونا از طریق آب آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای جلوگیری از انتقال کرونا از طریق آب آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید